Har tidligere hørt at dette produktet raskt reduserer nitritt-nivået (men gjør ingenting med nitrat-nivået), men også at det dreper mange planter.
Jeg vet ikke om noen har testet det i forhold til andre påståtte virkninger. Det står vel ingen ting på flasken om hvilke stoffer den inneholder, en god grunn i seg selv til å holde seg langt vekk fra dette!
Bruk av dette og lignende produkter kan vel sammenlignes med å bruke luftrenser eller spraye kjøkkenet med "godlukt" dersom det lukter råttent når du åpner kjøleskapsdøra. Ingen av delene gjør noe med årsaken eller hindrer problemet i å returnere.
Jeg kan tenke meg en situasjon der dette produktet kan være nyttig: Hvis, i et akvarium hos en nybegynner eller annen relativt kunnskapsløs fiskeholder, alle fiskene plutselig en dag står helt oppunder vannflaten og ser ut til å slurpe i seg luft. Da gir tilsetting av dette produktet en rask reduksjon av det, for fiskene, livstruende nitritt-nivået, og skaper således et tidsvindu der fiskeholderen kan finne ut hva som må gjøres, både på kort og lang sikt.