Trenger råd før kjøp av kamera-stativ

Julenissen synes ikke jeg hadde vært snill nok i 2005, så det lå ikke noe kamerastativ under juletreet til meg i år

Men da får jeg kjøpe det selv, da! Og det er her jeg trenger litt hjelp. Har lest så øyet blir sårt og rødt, men skjønner dessverre ikke hva som er bra og hva som er dårlig. Og hva som er "kulehode", "panorama hode" eller bare "hode" på et stativ...? Bra ting? Bør kamerastativet ha et "hode"?

Mitt stativ skal hovedsaklig brukes til fotografering av akvarier og akvariefisk, og da bør kanskje kameraet være mulig å dreie og vippe på når det er skrudd fast på stativet, ikke sant...? Er det dette "hode" på stativet er?

Jeg kan nevne et par sider jeg har lest og lett opp et par produkter, og det er disse:

[URL=http://xd.no/asp/info.asp?p=13615&l=3&vnr=714B&g0=132&g1=317&g2=418&likepattern=]Manfrotto stativ[/URL]

[URL=http://xd.no/asp/info.asp?p=51835&l=3&vnr=102149&g0=132&g1=317&g2=418&likepattern=]Velbon foto og videostativ[/URL]

[URL=http://xd.no/asp/info.asp?p=11246&l=3&vnr=VCT-R640&g0=132&g1=317&g2=418&likepattern=]Sony stativ[/URL]

Jeg ville bli kjempetakknemlig om noen kunne veilede meg og tipse meg
Trenger sårt hjelp til å finne det beste valget av stativ for mitt bruk; skikkelig amatør, men det bør likevel være dønn stødig og praktisk. Ikke noe skranglete juggel, da betaler jeg heller litt mer for kvalitet.

Ikke dumt å legge litt penger i et stativ Manfrotto går for å være et kvalitetsstativ. Jo tyngre stativet er '"jo bedre". Et annet moment er hvor lett det er å sette opp/montere og hvordan kameraet festes. Hvordan kameraet er å "navigere" på stativet er også essensielt viktig. Kulehode er i så måte en svært god løsning.

Skulle jeg kjøpt et stativ i dag og måtte velge mellom dine alternativer så ville nok valget falt på Manfrottostativet (linking til XD-sider er ikke så lett, men du tenker kanskje på pakkeløsningen til Manfrotto der?).
Hei Bjarne, takk for svar

Hm, la ikke merke til at produktsiden ikke kom med.
Ang. det du skriver om vekt; jeg er dessverre utstyrt med to svært ofte betente armer og skuldre.... er en stativ-vekt på 1 kg bare bortkastet å bruke penger på? Hvor tungt bør det være for å borge for litt kvalitet?

Det var da virkelig helt idiotisk at det ikke går an å linke til varer på sidene til XD?Jeg tillater meg derfor å sitere fra produktomtalen på www.xd.no sine sider. Hører gjerne din kommentar på det og om jeg kanskje bør velge en tyngre modell.

"Manfrotto Stativ 714SHB m/ veske"

The most compact tripod in the Manfrotto range, the 714SHB was designed for the new compact digital and conventional point and shoot cameras, and is an ideal travel companion, measuring only 35cm (13.8 in) when folded. This incredibly compact size was achieved with two engineering breakthroughs. First we re-designed the leg pivot with a unique single hinge allowing the leg to fold shorter than conventional designs and secondly, we designed an integral ball head that actually is recessed into the main shoulder casting for transport.

The compact ball head also allows a preset but adjustable tension to be set so that all you have to do is point the camera and shoot. No more locking off handles before you take that shot! This adjustment is done with a handle found on the bottom of the column, set it for your camera and forget it, then just aim and shoot. If you want to lock it down just turn the handle further and it will lock off the head. This four section tripod incorporates faceted tubular legs for extra torsional rigidity and quick flip leg locks for ease and quickness of set-up. The 714SHB comes complete with a carrying bag with twin shoulder straps for backpack style carrying.
Finish
black anodised

Material
aluminium

Still Photography
yes

Column Type
rapid, three faceted

Column Diameter
24 mm

Maximum Height with extended center column
121 cm (47.8 inches)

Maximum Height
97 cm (38.3 inches)

Minimum Height
33 cm (12.8 inches)

Closed Length
35 cm (13.8 inches)

Leg Sections
4 (anti-torsion three-faceted tubing)

Leg Diameter
24, 20, 16, 12.5 mm

Maximum Load Capacity
2.5 kg (5.5 lbs)

Head Mount
1/4 in (1/4 - 20")

Weight
1.0 kg (2.22 lbs)

Vekten på et stativ avhenger av hvor tungt kamera som skal benyttes på det samt stødigheten når kameraet skal "navigeres". F.eks. etterrystelser i stativet pga. speilet åpnes før eksponering etc. (gjelder speilreflekskamera)

Stativet du viser til vil jeg med en gang se er altfor lett mtp. et digitalt speilreflekskamera. Et slikt kamera kan fort få en egenvekt på et par kg avh. av hva slags objektiver en velger å benytte.

Ja, så klart, jeg burde jo ha skrevet hva slags kamera jeg skal ha dette til *rødmer*
Får skylde på omtåket hode av pencillinen og greier

Kameraet mitt er et Olympus C-8080
digitalkamera med 8 mega pix.

Iflg. denne nettsiden jeg fant frem med spesifikasjoner om det kameraet, så veier det 660 gram.

Er stativet ovenfor likevel for lett?

Hvilket ville du i så fall anbefale av de andre Manfrotto-stativene?

Ber deg om å se litt på

Velbon CX 686.

Har dette selv og er meget fornøyd med dette.

Ble anbefalt dette fra Roy Werkland, det finnes selvklart noe som er bedre, men til prisen er dette et meget bra alternativ synes jeg

Det så veldig bra ut. Takk for tipset, Knut!
Jeg blir bare litt forvirret når det skrives "video" under teksten til produktet. Så det flere steder på mange stativer. Men det er like bra til vanlig foto-kamera likevel, ikke sant?

Det må bli et kamerastativ i den aller nærmeste fremtid tror jeg, for mine bilder virkelig "sucks" uten støtte....
mona o
Det var da virkelig helt idiotisk at det ikke går an å linke til varer på sidene til XD?Jeg tillater meg derfor å sitere fra produktomtalen på www.xd.no sine sider. Hører gjerne din kommentar på det og om jeg kanskje bør velge en tyngre modell.

Det går helt fint det!
Manfrotto
Bristol
Det går helt fint det! [URLBLOCK1]

Og....? Du kan ikke si A men ikke B, vet du
Har du tenkt å bare sitte der og ruge på hemmeligheten, eller...?
mona o
[QUOTE=Bristol] Det går helt fint det! [URLBLOCK1]

[URL=http://xd.no/asp/info.asp?p=36372&l=&vnr=714SHB&g0=&g1=&g2=&likepattern=Manfrotto Stativ 714]Manfrotto[/URL]

Du fikk ikke med deg hele url'en i ditt første forsøk i tråden:

http://xd.no/asp/info.asp?p=13615&l=3&vnr=714B&g0=132&g1=317&g2=418&likepattern=

som skal være :

http://xd.no/asp/info.asp?p=36372&l=&vnr=714SHB&g0=&g1=&g2=&likepattern=Manfrotto Stativ 714

Ser nå at det var 714B du prøvde på, mens jeg har tatt 714SHB, men prinsippet er det samme
mona o
[QUOTE=Bristol] Det går helt fint det! [URLBLOCK1]

Hehe. Sorry. Tenkte jeg faktisk ikke på. Ville egentlig bare frem til at det gikk, siden det motsatte ble påstått. Men nå ser det ut til at noen har forklart det.
Inaktiv bruker
Morsom tråd, hos meg har stativet fått den ære av å være "bein" til mine eksterne blitz, det ble alt for vanskelig å ta bilder av fisk når jeg brukte blitz.

Jeg vet sannelig ikke om jeg hadde lagt i så mye penger i et "akvariestativ" for en hobby fotograf.
"Just my 2 cents view
Svein
Er det "kun" til akvarie-/fiskebilder et stativ er tenkt benyttet så er det selvsagt mye penger å bruke. Men, har en først et godt stativ i hus og et duganes kamera, så vil en før eller siden oppleve at et stødig og solid stativ er et "must". Tro meg, jeg har vært der Tenk bare på hvilke muligheter et solid stativ kan gi av stemningsfulle bilderesultater; bilder tatt i måneskinn med lang eksponeringstid, av fyrverkeriet på nyttårsaften, av den fine fossen inni den mørke granskogen osv.osv. Da kan en angre på at at en ikke spytta i noen hundrelapper til i stativet
Jeg synes det er verdt det, jeg
Med mine verkende skuldre og armer kan man rett og slett ikke ta bilder uten støtte! Og det resulterer jo i at jeg nesten aldri tar frem kameraet, fordi jeg vet at det blir helt ubrukelige bilder - uansett hva motivet er. Ganske dumt egentlig, siden jeg kjøpte et kamera til 8000,- kr for bare få mnd siden... Hadde derfor vært flott om det ble mere brukt!

Men med et stativ i huset, kan det godt hende at det blir mere flittig brukt igjen, og går fra enkel akvariefotografering og videre til mer utstrakt bruk til all annen bildetaging
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap