Scalarer med forskjellige gemytt.

Har nå hatt flere forskjellige typer Scalarer (Sebra, marmor, sorte og hvite). Her for en tid tilbake fikk jeg endelig tak i den orginale varianten (med tre sorte striper og brune prikker øverst på ryggen).
Jeg kjøpte 4 stk. og puttet de i en 160L med 15-20 sorte Neon og to par med Sommerfugl Ciklider pluss en L191. Jeg hadde to sorte og to hvite scalarer i det samme karet før jeg byttet de ut, og de var kongene i karet. Men nå som de nye scalarene har kommet i hus så må jeg si at de var en skuffelse. Så redde og skvettende at bare du nærmer deg karet så forsvinner de bak røtter og planter. De spiser og vokser men de er veldig vare, nesten som Diskuser. Har innredet karet med røtter, Valisneria og Anubias. De virker også mer interesert i Neonene enn røde myggiser, enn de andre jeg hadde.
Spørsmålet mitt er : har noen andre merket at den orginale varianten er forsiktigere og mere lik de ville enn de andre artene som er avlet fram i fangenskap? De andre scalarene jeg har hatt har spist ut av hånden min og till og med angrepet med når jeg har ryddet i karet. Scalarene har nå bod hos meg i 4 uker uten at de har blitt tryggere. Noen som har noe tips om hva jeg kan gjøre? Eller er de bare sånn?

Ingen Scalarer er like. Har hatt en god del forskjellige voksne scalarer, alle har oppført seg annerledes enn de andre.

Men for meg så høres det som om du har fått deg fisk med masse naturlige instinkter intakt.

En fin ting det vel.

De blir nok tryggere i karet etterhvert.

Og hvis du har neoner sammen med scalare, så må du være forberedt på å fylle på etterhvert som de forsvinner.
Neon tetra er nam nam for scalarer. ;o)
Jeg har flere scalarer, og de naturstripete er like håndtamme ved mating som de andre Har ikke merket at de er noe mere sky enn oppdrettsvariantene. Tror det er litt tilfeldigheter, og også den enkelte fisk sin "personlighet" som spiller inn.

Det jeg har merket imidlertid, er at sorte scalarer er en del mer aggressive - spesielt som yngel. Allerede som nyfødte på noen få ukers alder kan man merke det. De er rå på å hogge og hakke etter hverandre, og i voksen alder virker det også slik.
Sorte Scalarer
Ja det har jeg også merket at de sorte er mere aggresive, hadde to hvite sammen med to sorte i 160L og der var det ikke tvil om hvem som var sjefen nei.

Hadde også en marmorert som var mannevond, hver gang jeg slamsugde eller trimmet planter så satt den i hånda mi før jeg fikk sukk for meg. Den ble så ille til slutt at jeg måtte fange den i en håv før jeg begynnte med noe som helst i karet. Den ble gitt bort til noen som hadde flere marmorerte i en 540L i den tro at de ville klare å lære den noe folke(fiske)skikk siden de var mye større, men størrelsen hadde ikke noe å si tydeligvis for den var sjef fra dag en der også ;-D

Når det gjelder neone så er de der først og fremst for å gi sommerfuglene litt trygghet. Leste en plass at det var enklere å få sommerfuglene til å trives og yngle hvis de gikk sammen med en stim små fisk Feks. Tetraer. Mulig dett ikke er riktig, men det ser ut til at sommerfuglene synes det er gøy å jage neonene rundt innimellom.

Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap