Otocinclus affinis med store sår.
Fant denne karen i akvariet mitt i dag. Noen som vet hva som feiler han? Ser ut som et stort sår, og at det har gått sopp i såret. Men er det noen som vet hva som har forårsaket selve såret. Han er rosa/hvit på nesten halve kroppen. Ser ikke ut som et åpent sår. Ser mer ut som at han går i oppløsning.
Kan dette være farlig. Ser ikke noe slikt på de andre fiskene. Han er fjernet fra akvariet. Bør jeg medisinere hele karet?
Håper noen kan hjelpe meg.
Kan dette være farlig. Ser ikke noe slikt på de andre fiskene. Han er fjernet fra akvariet. Bør jeg medisinere hele karet?
Håper noen kan hjelpe meg.
Postet 08.01.06 kl 22:06
Postet 08.01.06 kl 22:07
Den går sammen med Pakistanbotia, Ancistrus, Platy, Sverddragere, Sommerfugl, mange fler Otto, SAE, og mange corydoras. Akvariet er 240L. Aldri hatt problemer med vannkvaliteten. Sjekket senest i dag, etter stort vannbytte i går.
Vet du hva dette kan være, og om det er smittsomt?
Får litt panikk nå, da dette virkelig ikke så pent ut.
Takk for svar forresten.
Vet du hva dette kan være, og om det er smittsomt?
Får litt panikk nå, da dette virkelig ikke så pent ut.
Takk for svar forresten.
Postet 08.01.06 kl 22:14
Det ser ut som en eller annen bakteriell infeksjon. Sånt kan komme etter at andre fisk har bitt i den e.l., men du har jo ingen spesielt agressive fisk der.
Jeg syns ikke du skal få panikk så lenge resten av fiskene er friske og fine. Hvis du har et ekstra kar stående kan du la denne karen få litt fred en stund og behandle soppen. Hvis du ikke har noe sted den kan være isolert så ville jeg nok heller tatt livet av den.
Jeg syns ikke du skal få panikk så lenge resten av fiskene er friske og fine. Hvis du har et ekstra kar stående kan du la denne karen få litt fred en stund og behandle soppen. Hvis du ikke har noe sted den kan være isolert så ville jeg nok heller tatt livet av den.
Postet 08.01.06 kl 22:19
Har nok ingen tomme kar, så da får han kanskje ta og sende den til fiskehimmelen. "Såret" er så stygt, og dekker nesten halve kroppen, så da har han det nok ikke så veldig godt. Virker også ganske slapp og vil ikke spise.
Og så er det å sette seg og studere de andre fisken, for å være sikker på at ingen andre har noe lignende.
Fiskene mine er stort sett snille, men det kan gå litt hardt for seg når jeg slipper ned malletabletter. Pakistanbotiane kan nappe litt i de andre for å få de til å flytte seg fra maten.
Og så er det å sette seg og studere de andre fisken, for å være sikker på at ingen andre har noe lignende.
Fiskene mine er stort sett snille, men det kan gå litt hardt for seg når jeg slipper ned malletabletter. Pakistanbotiane kan nappe litt i de andre for å få de til å flytte seg fra maten.
Postet 08.01.06 kl 22:26
Postet 08.01.06 kl 22:53
Postet 08.01.06 kl 23:37
Samme jeg har tenkt. Pakistanbotiaene er aldri slem mot de andre fiskene til vanlig. Men når maten kommer virker det som at de biter/klyper de andre for å få de unna. De skvetter av gårde, så det må være ubehagelig. Kanskje denne karen var litt uheldig og fikk sår. Bare å håpe at det ikke skjer igjen.
Postet 09.01.06 kl 00:02
Har en gang sett noe lignende, og da hadde fisken vært fanget i gapet til en litt for ivrig "kamerat" i akvariet.
I mitt tilfelle tipper jeg at den hadde kommet i kontakt med magesyra til mr. Aulonocara Avliving ble foretatt.
Når det gjelder sykdommer, er det noen få, bakterielle sykdommer som kan gi slike sårdannelser. Imidlertid tviler jeg på at det er noen av disse, da resten av fisk også ville ha båret preg av dette.
Forresten; kan den ha blitt sittende fast mellom f.eks noen skarpe steiner, og så mer eller mindre skrellet av seg skinnet i kampen for å komme løs?
I mitt tilfelle tipper jeg at den hadde kommet i kontakt med magesyra til mr. Aulonocara Avliving ble foretatt.
Når det gjelder sykdommer, er det noen få, bakterielle sykdommer som kan gi slike sårdannelser. Imidlertid tviler jeg på at det er noen av disse, da resten av fisk også ville ha båret preg av dette.
Forresten; kan den ha blitt sittende fast mellom f.eks noen skarpe steiner, og så mer eller mindre skrellet av seg skinnet i kampen for å komme løs?
Postet 09.01.06 kl 00:22
Har ingen steiner i karet, så det tror jeg ikke. Har noen røtter der, men de har jeg pusset bort allt skarpe kanter på. Har noen mallehuler, og de kan kanskje være litt skarpe i kantene, men jeg tror ikke det ville bli så store sår av det.
Når jeg tenker meg om, så flyttet jeg en mallehule som lå under en rot (flyttet hule + egg + pappa ancistrus) Når jeg gjorde det, så ramlet jo rota ned til sanden. Løftet den opp, for å sjekke om det var noen under der. Kan jo være mulig at jeg overså denne lille karen, da han går veldig i ett med underlaget. Uff, det var ingen hyggelig tanke. Uansett har han det i alle fall ikke vondt lenger.
Når jeg tenker meg om, så flyttet jeg en mallehule som lå under en rot (flyttet hule + egg + pappa ancistrus) Når jeg gjorde det, så ramlet jo rota ned til sanden. Løftet den opp, for å sjekke om det var noen under der. Kan jo være mulig at jeg overså denne lille karen, da han går veldig i ett med underlaget. Uff, det var ingen hyggelig tanke. Uansett har han det i alle fall ikke vondt lenger.
Postet 09.01.06 kl 00:33
Hjelp, nå har jeg funnet en til med samme sår.
Denne er ikke like hardt angrepet. Bare et lite sår i siden, som det har gått sopp i.
I går fant jeg en sverddrager unge (ca 2cm) liggende i overflaten uten halefinne. Så ut som den var spist opp, og hun hadde små bitesår i kjøttet der finnen skulle begynt.
Det må jo være noen som gjør dette. Har to palett yngel i karet. Ser de ypper seg mot de fleste. Disse er rundt 2 cm store. Kan det være disse, eller kan jeg se for meg massedød av mystisk sykdom?
I går fant jeg en sverddrager unge (ca 2cm) liggende i overflaten uten halefinne. Så ut som den var spist opp, og hun hadde små bitesår i kjøttet der finnen skulle begynt.
Det må jo være noen som gjør dette. Har to palett yngel i karet. Ser de ypper seg mot de fleste. Disse er rundt 2 cm store. Kan det være disse, eller kan jeg se for meg massedød av mystisk sykdom?
Postet 13.01.06 kl 15:58
Postet 13.01.06 kl 16:05
Ville du da råde meg til å kvitte meg med botiaene? Heller litt mot den tanken, da jeg ikke ønsker skadede fisker. Hun jeg fant uten hale i går, var nok et resultat av mygglarve foring. Klumpen la seg inn i plantene og hun ble funnet halvspist oppe i planten etter foring.
Ønsker jo ikke å ha fisk, som bevisst eller ubevisst dreper andre fisk.
Ønsker jo ikke å ha fisk, som bevisst eller ubevisst dreper andre fisk.
Postet 13.01.06 kl 17:07
Postet 13.01.06 kl 17:17
Sikkert en lur ide. De er jo så artige der de flakser over alt, og snegleproblemet mitt er jeg jo kvitt. Kan vel helt utelukke Platy og Sverddragere som synderne.
Får vel fjerne en etter en av de som er litt hissige, og se om det blir noen bedring. Eller så må jeg bare sette meg foran akvariet i lang tid og se hvem som er slem.
Får vel fjerne en etter en av de som er litt hissige, og se om det blir noen bedring. Eller så må jeg bare sette meg foran akvariet i lang tid og se hvem som er slem.
Postet 13.01.06 kl 17:41