Slunken dvergkule =/
Har to c.travancoricus i et artsakvarie på 28 liter. Disse har vært friske og fine helt siden jeg fikk dem i våres. Men nå har den ene begynt å bli tynnere og tynnere til jeg nesten blir redd for å si sykelig tynn....
Det rare er at de oppfører seg helt normalt, er kjempenysgjerrige på omgivelsene og spiser med god apetitt. De får hovedsaklig frossen artemia og røde mygglarver, men sniker inn en og annen snegle om natten for at de skal få noe å jakte på når lyset skrus på om formiddagen.
Vannet har ph på 7-7,5 og gh på 6. Har ikke vært antydning til nitrit siden jeg opprettet artskaret for ca 6 uker siden.
Er veldig glad i de nysgjerrige krabatene mine, så blir veldig trist når det er ting jeg ikke forstår meg på...
Det rare er at de oppfører seg helt normalt, er kjempenysgjerrige på omgivelsene og spiser med god apetitt. De får hovedsaklig frossen artemia og røde mygglarver, men sniker inn en og annen snegle om natten for at de skal få noe å jakte på når lyset skrus på om formiddagen.
Vannet har ph på 7-7,5 og gh på 6. Har ikke vært antydning til nitrit siden jeg opprettet artskaret for ca 6 uker siden.
Er veldig glad i de nysgjerrige krabatene mine, så blir veldig trist når det er ting jeg ikke forstår meg på...
Postet 10.01.06 kl 15:22
Postet 11.01.06 kl 00:51
Slik avmagring er gjerne ett tegn på innvollsparasitter, noe du sikkert vet er noe herk.
Har liten peiling på kuler, så det kan meget godt være noe annet. Siden jeg kjenner denne fisken så dårlig, tør jeg heller ikke si noe om hvordan dem takler en "ormekur". Tror også at det er noe værre å gjennomføre denne kuren på slik fisk, da man normalt legger flakfor i bløtt i en medisinblanding. Ser ikke helt for meg hvordan man skulle gjennomføre det med sneiler, artemia og myggiser. (kjø seg i hue).
Om Woland titter innom, har han helt sikkert bedre råd en meg å komme med!
Har liten peiling på kuler, så det kan meget godt være noe annet. Siden jeg kjenner denne fisken så dårlig, tør jeg heller ikke si noe om hvordan dem takler en "ormekur". Tror også at det er noe værre å gjennomføre denne kuren på slik fisk, da man normalt legger flakfor i bløtt i en medisinblanding. Ser ikke helt for meg hvordan man skulle gjennomføre det med sneiler, artemia og myggiser. (kjø seg i hue).
Om Woland titter innom, har han helt sikkert bedre råd en meg å komme med!
Postet 11.01.06 kl 10:19
Postet 11.01.06 kl 14:18
100% sikker. :opanetteDu er sikker på at den ikke blir mobbet?
Fryktet at det kunne være innvollsorm, er så vidt jeg har forstått veldig vanlig på VF...
Men lommeboka har desverre ikke rom for ekstrautgfiter for tiden. Det jeg har liggende av fiske-medisiner er JBL Oodinol og Gyrodactol, samt Sera Costapur. Men jeg har ingen erfaring med medisinering av fisk, så er redd for å prøve meg frem på egenhånd.... Og såvidt meg bekjent er det ingen av disse medisinene som kan hjelpe noe på innvendige farer. =/
Noen kjerringråd som kan hjelpe noe...? Tenkte at hvis jeg forer litt ekstra en stund så kunne kanskje orm/parasitter ta en del næring, men at også kulen får "sin del"....? Eller er det bare seigpining? Vet jo at dvergkuler ikke har magemål, så er jo redd for å overfore også.
Kommer til å holde et øye med småen fremover i hvertfall.
Postet 11.01.06 kl 15:36
Endret: 11.01.06 kl 15:39
De medisinene du har liggene vil ikke hjelpe i det hele tatt, om det er "orm".
Eneste som kan hjelpe der er medisiner som går på mage\tarm. Vermox er det som vanligvis brukes her, men som sagt, jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan du skal få fôr oppbløtt i dette til å bli akseptert av fisken, siden den er vant med snadderfôr, i stedet for kjedelig flakfôr\ pellets.
Du kan jo lese litt mere om sykdommen i denne artikkelen
Hvorvidt det vil ha noe for seg å "overfore" fisken, vet jeg ikke. Forverre situasjonen vil neppe forverres av dette.
Det negative måtte være at kameraten fikk en tanke for mye for av dette
Eneste som kan hjelpe der er medisiner som går på mage\tarm. Vermox er det som vanligvis brukes her, men som sagt, jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan du skal få fôr oppbløtt i dette til å bli akseptert av fisken, siden den er vant med snadderfôr, i stedet for kjedelig flakfôr\ pellets.
Du kan jo lese litt mere om sykdommen i denne artikkelen
Hvorvidt det vil ha noe for seg å "overfore" fisken, vet jeg ikke. Forverre situasjonen vil neppe forverres av dette.
Det negative måtte være at kameraten fikk en tanke for mye for av dette
Postet 11.01.06 kl 17:34
Bare en tanke, men har du noen erfaring med hvitløkskur Frank? Ble foreslått det på et annet forum, men jeg klarte ikke å få frem helt hvordan jeg skulle lage i stand eller dossere dette til to små kulefisker på 1,5-2 cm størrelse i et så lite akvarium... Og har ikke lyst til å risikere å forgifte fiskene heller... =/
Postet 12.01.06 kl 09:39
Vet at en del bruker hvitløk i rekemisk, for å hindre innvolsorm. Har selv ikke forsøkt dette, og også dette kan vel være vanskelig å kombindere med levende\ frossentfor.
Har du forsøkt å gi dem rekemiks tidligere? Kan jo hende at dem vil kaste seg over denne med dødsforakt (har ennå ikke sett fisk som ikke tar i på rekemiks).
De "oppskrifter" der hvitløk har vært brukt, som jeg har sett, har inneholdt 1g hvitløk pr kg.... Altså ekstremt liten mengde.
Har du en link til tråden du fikk råd om dette i?
Har du forsøkt å gi dem rekemiks tidligere? Kan jo hende at dem vil kaste seg over denne med dødsforakt (har ennå ikke sett fisk som ikke tar i på rekemiks).
De "oppskrifter" der hvitløk har vært brukt, som jeg har sett, har inneholdt 1g hvitløk pr kg.... Altså ekstremt liten mengde.
Har du en link til tråden du fikk råd om dette i?
Postet 13.01.06 kl 16:58