Hva er galt med plantene?

Inaktiv bruker
På noen av plantene mine blir det små "hull" i bladene. Noen av bladene blir på en måte "tynne" i godset, nesten gjennomsiktige, og de blir brune på kantene. Hva er galt da?

Vannprøvene er helt topp, er det noe som det er for lite eller for mye av i vannet?
Hva slags fisker har du? Hva forer du dem med?
Inaktiv bruker
RE: Planter
Har to sebraciklider, forer dem med ciklidepellets. De får 2 stk hver, om dagen.

De er ca 7-8cm store (fiskene altså) og de har nettopp fått yngel, ca 30-40 stk.
det med at de er tynne og spinkle har ikke noe med fisk og gjøre....

muligens nærings brist eller lys mangel...

vi må vite mer om karet og hva du tilfører vannet for og kunne si dette sikkert...
Inaktiv bruker
Ang.plantene.
Har ett 110.l (se profilen min)

Har tillsatt aquasafe som anvist på flasken, samt GH-salt og en knivsodd med KH+

Det var to lysrør som fulgte med karet. Byttet ut det ene (juwel Warmwhite 18 watt) med ett Aqua-Glo 20w k18,000.

Hvor mange timer bør karet ha lyset på om dagen, har det vel på ca 12 timer hver dag. kan plantene ta skade av for mye lys?
hvilken planter dreier det seg om?

dreier det seg om disse:
Vanlig sverdplante Echinodorus bleheri
Hygrophila corymbosa "Siamensis 53B"
Javabregne Microsorum pteropus

så er det ganske sikkert nærings brist med muligens for lite lys men skulle tru det gikk bra..

nei plantene for ikke for mye lys

ps:det aquagloo røret gjør ikke så mye for plantene da hadde jeg byttet til warmhvite 4000k igjen med sine 18000kelvin er dette røret mest lagd for og få alger til og vokse i koraller osv ang saltvann og har ikke så mye med planter og gjøre
Inaktiv bruker
Det gjelder Hygrophila Corymbosa"siamensis 53b", og sverdplanten.
Inaktiv bruker
Næringsbrist?
Hva må gjøres da?
Inaktiv bruker
Lys ja.
Lyset stod avslukket i ca 2 døgn for 5 dager siden kan dette ha stor betydning? har ikke lagt merke til de brune flekkene før i dag så de kan jo ha kommet fordi lyset ikke var på i 2 dager ? eller hur
Hummeren
Hva må gjøres da?
kjøp det en flaske tmg og et ekstra lysrør(jeg trur ikke det er nødvendig) så er det ganske sikkert slutt på problemene.....
Inaktiv bruker
Skal prøve å bytte tilbake til det andre røret igjen å se hvordan det går da. har hatt det nye røret i 1,5 uke og er vel etter dette det har blitt brune flekker antar jeg
Hummeren
Lyset stod avslukket i ca 2 døgn for 5 dager siden kan dette ha stor betydning? har ikke lagt merke til de brune flekkene før i dag så de kan jo ha kommet fordi lyset ikke var på i 2 dager ? eller hur
dette er nok ikke roten til problemet nei
brune flekker=brunalger?

brunalger kommer av for lite lys
Inaktiv bruker
Hvilket lysrør bør jeg kjøpe da?
Hummeren
Hvilket lysrør bør jeg kjøpe da?
phillips tld 965 er ytmerket til plantevekst
Sebraciclider spiser planter, bare så du er klar over det. Så de kan gå løs på plantene dine, spesielt de plantene som er spesielt "spiselige". Men jeg tror ikke det er problemet i dette tilfelle. Med mindre du har sett fiskene dine beite på dem da. Har du hatt god plantevekst tildligere? Er det lenge siden du satte plantene i karet ditt? Gror plantene i det hele tatt? Har du snegler i akvariet ditt? Gjelder det flere typer planter, eller er det en type som er utsatt?
At bladene blir bleke og gjennomsiktige, høres ut som jernmangel. Særlig sverdplanter er følsomme for dette, og trenger gjerne litt ekstra jerntilskudd. Kjøp sticks som du setter ned i grusen, da sverdplanter har vanskelig for å ta opp næring fra vannet (flytende jern er altså ikke tingen her).

Ellers er det et godt råd, sånn generelt, at du tynner ut nyinnkjøpte planter før du har dem i akvariet. Fjern alle store blader, slik at nye skudd får rom til å vokse. Plantene vil se litt puslete ut sånn i starten, men vil bli desto flottere etter en stund! Viktig er det også ikke å plante for tett!

De brune flekkene vet jeg ikke helt hva skyldes, men tror ikke det er brunalger. Brunalger er litt kornaktig; ser nesten ut som om noen har strødd kakaopulver på plantene. Og det er ikke sånn jeg oppfatter problemet ditt. Har nok mest tro på næringsbrist, og i første rekke bør du prøve med mer jern! Kan jo hende dette hjelper mot det brune også..?
Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Håkon Kolderup
Reklame for plussmedlemskap