Tigersnegle

Hvor får jeg tak i Tigersnegle ?
Er dette en dyr snegle.
Tipper den er å få hos alle butikker som har IMAZO som leverandør. Ser den står på lista deres. I allefall kan disse butikkene bestille disse rekene.
kjøp av tigersnegle
De hadde tigersnegler i en helt vanlig dyrebutikk, desverre var det midlertidig og de har det ikke lenger der.
prisen var 20kr stk. på tilbut så de er ikke så veldig dyre.
De fleste kan som sagt bestille disse søte sneilene, dersom dem bare gidder
Her måtte jeg ut med 35.- for stykket, syntes det var en grei pris jeg
Kupper en gammel tråd:

Holder tigersnegla seg nedi vannet hele tiden, eller kan den (som eplesnegla) finne på å ta seg en luftetur?
Trine T
Holder tigersnegla seg nedi vannet hele tiden, eller kan den (som eplesnegla) finne på å ta seg en luftetur?
Mine forsøker seg skjelden på å rømme, men en viss rømmningsfare er det nok
Jeg har sett Tigersnegler på typiske kjøpesenter-zoobutikker, og de har ligget på rundt 35 kr stykket.

Mens vi snakker om tigersnegler, kan noen fortelle litt mer om disse dekorative krabatene? Er de like flinke algespisere som eplesnegler? Formerer de seg lett i akvarium, eller går det ikke? Hvor store blir de egentlig?
Tigersnegler formerer seg ikke i ferskvann. Egg legges jevnlig, men klekker ikke uten brakkvann. Det er mange som tror\ mener at tiger\ sebrasnegl er samme sak, men med ulik sminkør. Det er derfor noe utrolig at det er registrert ett oppdrett på tigersneglen, dette er det første jeg noen sinne har sett

Flinke algespisere? Vel, mine er mer passive enn meg. Gjør ikke stort av seg, utenom å være der å se vakre ut
Kunne det ikke vært interessant å forsøke oppdrett i brakkvann da?
Kjøpe en gjeng voksne og sette dem i et arts-kar alene, la dem legge egg, fjerne de voksne og deretter lage brakkvannskar av det? Eller er det mer innfløkt enn så?

Frank, hva er brakkvann egentlig? Jeg mener, hvor mye salt skal til for å kalle det brakkvann og ikke saltvann? Om jeg har femti liter ferskvann, hvor mange spiseskjeer grovt havsalt må løses opp og tilsettes da?
mona o
Frank, hva [I]er[/I] brakkvann egentlig? Jeg mener, hvor mye salt skal til for å kalle det [I]brakk[/I]vann og ikke [I]salt[/I]vann? Om jeg har femti liter ferskvann, hvor mange spiseskjeer grovt havsalt må løses opp og tilsettes da?
Brakkvann er mellomtingen mellom ferskvann og saltvann.
Skreiv dette i går:
Det er noe ulik oppfattning av hvor de ulike begrepene faller inn.
Det vanliste er vel:
Ferskvann SG 1.000-1.002
Brakkvann SG 1.003-1.020
Saltvann SG 1.021 og opp.

For å få skikkelig brakkvann, bruker en saltvannsmix beregnet for saltvannsakvariet. Jeg har selv forsøkt med vanlig grovsalt, men det gikk ikke alt for bra over tid.
Husker rett å slett ikke mengden salt som trengs for å få de eksakte verdiene. Er fri for grovsalt nå, så jeg får ikke testet det ut heller
Saltvannsmix er jeg ennå mer fri for
Ett hydrometer er en billig måte å måle saliniteten i vannet på, og er noe alle som sysler med brakk\ saltvann bør ha.

Dette med å la sneglene leke i ferskvann, for så å la eggene klekke i brakkvann er vel det som gjøres av proffene.
Riktignok på motsatt måte av det du beskriver her, da all økning av salinitet mer over 1,002 pr 14 dager er dauen for bakteriene.

Det kan umulig være vanskelig å fange opp x antall egg, for så å ha disse over i ett kar som allerede inneholder brakkvann.
Hvis du legger ned en liten rot til tigersnegla så vil den antagelig legge eggene sine på den. Ihverfall har min ene snegle dekket alle røttene mine. Er da lett å ta rota ut og over i ett annet kar.

Har både tiger og sebrasnegle, men sebraen vil heller legge eggene på harde flater som feks innsiden av glasset. Kan kanskje være mulig å lure den til å legge dem på en stein eller lignende. Min sebrasnegl har faktisk til og med lagt ett av eggene sine på skallet til tigersneglen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap