Ang. Neontetra

Hei igjen alle sammen.
Skal snart begynne å fylle karret med fisk igjen, og har lyst på en stor stim av Neontetra. Men er jo litt betenkt etter at forgje stim, nesten utryddet karret mitt. Er ikke ferdig med sykdommen enda, så kanskje alle ryker(dør), men det ser ut til at sykdomen/parasitten er på vei bort.
Men over til Neontetraen, høre folk sier den er vanskelig og får ofte hviteprikker. Men i fiskebasen står den oppført som en lett fisk.
Kan noen hjelpe meg litt, vil ha en stim på 20-30 stk, men får å unngå noe tull igjen, bør dem være de første nye jeg får i karret igjen da? Så jeg evt. slipper å smitte ned hele karret igjen. Er jo ikke sikkert det skjer men er litt redd for det.
Noen som har noen synspunkter på det her? Og er neontetraen en vanskelig fisk??

Hmm.. jeg kan bare svare ut fra egne erfaringer og synspunkter.

Søstra mi har "alltid" hatt kardinaler, og jeg har hatt rødmunntetra lenge.
Vi er begge enige om at man må regne med ca 20% frafall av en stim.
Hvis jeg vil ha en stim på 20 kjøper jeg iallefall 30-35.

Hvorfor det er slik?
Jeg tror det er fordi disse fiskene er så "ihjelavlet", man ser det kjempelett på feks sort neon, som har den stripen som skal gå jevnt over fisken. Ser du mange slike i en butikk vil du se at mange har bulkete striper pga skadet rygg/kropp.

Pga denne "avlssvakheten" hos disse vanlige fiskene mistenker jeg at de er lettere mottakelig for svakheter, bla sykdom.
Og at det er derfor de kan oppleves som vanskelige.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap