"HASTER" Hvit Prikk, Finneråte eller sopp?

Min Sverddragerhunn har fått et hvitt belegg på kantene av finnene og rundt munn og er blitt svært slapp hva er dette og hva kan gjøres?
Hvitt belegg oppstår gjerne i forbindelse med finneråte, men det er jo heller skjelden at finneråte rammer munnen på fisken

Det kan også være sopp som er oppdaget tidlig.

Om du hadde hatt bilde av "pasienten", ville det mest sannsynlig være lettere å identifisere eventuell sykdom.

Som nødløsning vil jeg anbefale:
Ta ett ekstra vannbytte eller tre, gjerne på 30-35%. Den syke fisken kan med fordel issoleres i en bøtte med akvarievann.
Om du har en ekstra varmebolbe, slik at vannet ikke blir for kaldt, er dette helt klart en fordel. En luftepumpe er også å anbefale i nødkassa
I denne bøtta kan du godt tilsette en del salt, slik at fisken lettere kan overvinne sykdommen. Tilsett 0,5% salt til fisk som sverddragere.
På 10 liter skulle dette utgjøre 50gram
Har satt fisken i bøtta nå, men det virker som om tilstanden bare forverrer seg.
Tror at alt håp er ute for den...
Hva skal jeg gjøre for å hindre at andre fisker rammes av det samme?
( har to skivetetraer, to kampfisk hun + en hann og fire neontera.
Siden ikke noen nøyaktig diagnostisering er gjort, er det vanskelig å komme med noen råd om hvilke medisiner som eventuelt ville tatt smittestoffer i vannet.
Det jeg vil råde det til, er å overvåke vannverdiene, og eventuelt justere disse om de avviker fra det nivå de bør ligge på.
Du bør også ta ett par ekstra vannbytter, bare for å fjerne noe av eventuelle smittestoffer, samt forurensing. Rent vann hjelper fiskene med å få ett bedre immunforsvar.

Daglige rutiner med å observere hvordan fiskene ser ut, og hvordan dem oppfører seg, er en god ting å gjøre.
Jeg ville også vært forsiktig med foring av fiskene, da restefor gir forurensing, som igjen stresser fiskene. Stress er ofte den viktigste faktoren som spiller inn i fiskehelsa.

Jeg har hatt fisken i bøtten hvor den var en stund, men desverre ble bare fisken verre og verre, tilslutt gikk den bort.
Etter å ha sett nærmere på dette hvite ser jeg at det ser ut som små hårete dotter som dekker svømmefinner, halefinne, ryggfinne og rundt munn.
Nå ser jeg også at en annen sverddrager har noen av disse små tingene på finnene, men det er ikke like mye som det var på hunnen.
Det er snakk om et par durter på under 1 mm som sitter ytterst på svømmefinnene.

Vil det være lurt å sette opp temperaturen i vannet?
Nå er den rundt 25 grader og jeg pleier ha et lokk med spesialsalt for akvarium pr. 30l som står vist på pakken.

Hårete dotter er gjerne forbundet med sopp-angrep, men det er skjelden at lette soppangrep tar livet av fisk.
Det er også skjelden at sopp angriper fisk som ikke har skader i slimlaget.

At du har salt i vannet skal også gjøre at soppen har noe dårligere levevilkår, samt at fisken har bedre motstandskraft mot dette.
Å øke temperaturen litt vil ha lite positivt for seg, så det ville jeg latt være.
Forsøk å finn ut av hvor mye saltmenden veier i gram, slik at jeg kan se hvor sterk konsentrasjon av salt du har i vannet.
Denne kan trolig økes noe, om du da ikke har mye fisk som er sensitive for salt.

Ellers vil jeg råde deg til å lese denne artikkelen, samt se om du finner noe som ligner på angrepet du sliter med på denne siden
Jeg har sjekket mer på saltbruksanvisningen at et lokk pr. 30l tilsvarer 5 dH. Akvariumet som jeg har rommer ca. 65l . Ellers pleier jeg ikke å ha noe spesielt oppi vannet bortsett fra aquasafe...
Temperatueren ligger som sagt på rundt 25 grader, ved nærmere undersøkelse kan det se ut som om at den andre sverddrageren kan være utsatt for sopp + et par neontetere med disse dottene på finnene og itillegg har fått en ganske så forstørret mage som de har hatt i en god stund.
Fiskenes kost består av tetramin og mygglarver.

De to neonteterene har mager som på bildet, er det normalt? Eller er det en slags sykdom, infeksjon?
Det saltet du har vil ikke påvirke fiskens helse noe særlig, da det ikke er "salt", Nacl.
Det du har er gh salt, en blanding av kalsium og magnesium

De runde magene på neontetraene er trolig bare helt allminnerlig rognstinnhet, altså ikke noe å være bekymra for

Jeg ville tatt å behandlet karet med rikelige vannbytter og salt (NaCl), i første omgang. Vanlig kjøkkensalt, eller grovt havsalt kan fint brukes.
Bytt gjerne 20% av akvarievannet daglig, og tilsett 0,2% salt.
Som startdose skal dette utgjøre 120g, og om du bytter 15 liter av gangen, tilsetter du 30g pr 15 liter.
Om fiskene ikke er bedre til tirsdag\ onsdag, bør du heller vurdere å medisinere mot soppinfeksjon.
Om du følger rådene for medisinering i den artikkelen jeg linket til å sta, er sjangsene gode for at alt går bra.
Om du kan, styr unna Tetra sin soppmedisin, denne funker mindre godt (den tar soppen, men trenger meget lang tid)

Magen på neontetraen du hadde lagt inn i innlegget, ser forøvrig helt normal ut
For de som lurer på bildet, finner dere det her
Så jeg burde altså bruke havsalt/kjøkken salt isteden for denne gh salten til denne behandlingen.
Burde salten være med eller uten jod?
Jodfritt salt er mest brukt, men det er ikke noen forskjell i hvorvidt jod eller ikke vil påvirke sykdommen.

Gh-salt vil ikke ha noen annen effekt en å endre hardheten på vannet, noe som ikke har noe å si for sykdomsforløpet.
Gh-saltet bør du fortsette å bruke, men siden det er sykdom pågang, trenger du noe mer en hardhetsjusterende midler
skader ikke salt andre fisker? bare lurer fordi har sopp i akvariet jeg og.
jeg er litt skeptisk til salt (er litt redd det kan skade) men hvis det ikke skader er det vert å prøve
Endel fisker er ikke spesielt glade i salt, noen dør av det. Hvilke har du? De artene som trådstarter har i akvariet tåler salt som behandling.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap