- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Store problemer med GH, er det noen eksperter her?
Store problemer med GH, er det noen eksperter her?
Først litt data om karet mitt.
90 L akvarium
Tilsatt 12 dråper alga controll pr 20 liter vann og 0,5 ml Aqua Sana pr 20 l vann.
Innhold.
14 planter "9 store".
1 st. Rot driftwood mot høy kh.
1 st. Fluval 3 plus 90-130 l kar.
1 st. Micra "Alla gulfiskbolle".
Fisker
Metal Pansermalle 3 var 5 " R.I.P".
Praktbotia 2
Plecostomus 2
Molly Dalamantiner 2
Plati 5
Hadde akvarium fra før og brukte 20 liter fra dette og stenene,men vasket disse.
Fikk utrolig skittent vann,helt sikkert pga overforing med nutrion stabels.
2 fisker døde.
Da bredte panikken seg, jeg skiftet vann som en gal og vannet ble bedre over tid.
Vasket planter og støvsugde bunnen,men så kom alger,fytte rakkaren.
kjøpte målestrips og fikk sjokk.
No3.-20
No2.-0
Gh 18
kh 40 +++
ph 9.0 ++
Startet å skifte vann og rense filter samt planter igjen ,og skiftet 80 l på 4 dager med verdiene.-
No3.-0
No2.-0
Gh 2+
kh 7
ph 7
Resultat i skrivende stund.
No3.-20
No2.-0
Gh 2
kh 10+
ph 7,5
Som dere ser er gh altfor lav og ene fisken mister liksom farge?
Fikk noen hvite tabeletter salt?med forhandleren. Hjelper fisken med å puste når den blir satt i vannet, 5 st til 90 liter vann sa hun.
Har tilsatt dette som regel men ikke nå de siste 30 l, kan det være dette det er snakk om.
Fikk intrykk av at kh økte når jeg brukte dem?
Hvite runde tabeletter som løser seg opp nesten som en bruse tabelett?
Ellers skiftet jeg for fra tabeletter og flak til bare frosne fluelarver.
Utrolig hvor rent det holder seg etterpå!
Ligg for guds skyld unna tabeletter.
Håper noen svarer og kan kanskje bidra til å hjelpe tilbake, har finlest utrolig mye på internett i det siste.
90 L akvarium
Tilsatt 12 dråper alga controll pr 20 liter vann og 0,5 ml Aqua Sana pr 20 l vann.
Innhold.
14 planter "9 store".
1 st. Rot driftwood mot høy kh.
1 st. Fluval 3 plus 90-130 l kar.
1 st. Micra "Alla gulfiskbolle".
Fisker
Metal Pansermalle 3 var 5 " R.I.P".
Praktbotia 2
Plecostomus 2
Molly Dalamantiner 2
Plati 5
Hadde akvarium fra før og brukte 20 liter fra dette og stenene,men vasket disse.
Fikk utrolig skittent vann,helt sikkert pga overforing med nutrion stabels.
2 fisker døde.
Da bredte panikken seg, jeg skiftet vann som en gal og vannet ble bedre over tid.
Vasket planter og støvsugde bunnen,men så kom alger,fytte rakkaren.
kjøpte målestrips og fikk sjokk.
No3.-20
No2.-0
Gh 18
kh 40 +++
ph 9.0 ++
Startet å skifte vann og rense filter samt planter igjen ,og skiftet 80 l på 4 dager med verdiene.-
No3.-0
No2.-0
Gh 2+
kh 7
ph 7
Resultat i skrivende stund.
No3.-20
No2.-0
Gh 2
kh 10+
ph 7,5
Som dere ser er gh altfor lav og ene fisken mister liksom farge?
Fikk noen hvite tabeletter salt?med forhandleren. Hjelper fisken med å puste når den blir satt i vannet, 5 st til 90 liter vann sa hun.
Har tilsatt dette som regel men ikke nå de siste 30 l, kan det være dette det er snakk om.
Fikk intrykk av at kh økte når jeg brukte dem?
Hvite runde tabeletter som løser seg opp nesten som en bruse tabelett?
Ellers skiftet jeg for fra tabeletter og flak til bare frosne fluelarver.
Utrolig hvor rent det holder seg etterpå!
Ligg for guds skyld unna tabeletter.
Håper noen svarer og kan kanskje bidra til å hjelpe tilbake, har finlest utrolig mye på internett i det siste.
Postet 24.01.06 kl 01:56
Prøv dette
Fyll ei bøtte med 10liter vatn frå kranen, mål verdiane.
Tilsett så en tablett og mål på nytt. Sammenlign.
No ser du kor du havna med gH og pH, og om tilsettinga er for kraftig.
Husk også at store forandringar på kort tid ikkje er bra for fisken og at "panikkvasking" av filter skjeldan er nødvendig. Vask kun når gjennomstrøyminga er godt redusert.
At vatnet blir uklart når du startar akveriet er heilt normalt og vil gå over etter litt.
Håpar at det er et lite tips du kan få bruk for.
Andre kan heilt sikkert gi deg betre og meir utfyllande svar. Du etterlyser en ekspert og det desverre ikkje meg.
Tilsett så en tablett og mål på nytt. Sammenlign.
No ser du kor du havna med gH og pH, og om tilsettinga er for kraftig.
Husk også at store forandringar på kort tid ikkje er bra for fisken og at "panikkvasking" av filter skjeldan er nødvendig. Vask kun når gjennomstrøyminga er godt redusert.
At vatnet blir uklart når du startar akveriet er heilt normalt og vil gå over etter litt.
Håpar at det er et lite tips du kan få bruk for.
Andre kan heilt sikkert gi deg betre og meir utfyllande svar. Du etterlyser en ekspert og det desverre ikkje meg.
Postet 24.01.06 kl 02:22
Endret: 24.01.06 kl 02:33
Fiskene dine har nok ikke hatt godt at disse massive endringene i vannverdier, dette er noe som stresser fisken noe grasat. Sykdommer kan fort melde seg i slike situasjoner.
Siden du til sels har en meget høy kh\gh i starten, vil jeg anta at det er noe i akvariet ditt som avgir store mengder salter og karbonater.
Har du skjellsand\ kalkstein i karet?
Grusen kan også være kalkholdig, samt stein. Det er svært enkelt å teste om det er kalk i slik, ta å drypp litt saltsyre på steiner\ grus (selvsagt utenfor karet), bruser det er det kalk.
Det viktige nå for deg blir å finne ut av hva det er som gir en så høy kh, og om dette trekker opp gh (denne var jo 18 i starten, så det er meget sannsynlig at denne vil øke over tid).
Når du finner ut av hva som øker verdiene, fjerner du det, enkelt og greit.
Ville ikke gjort noe med gh-verdien, i påvente av å se om du har noe som påvirker denne i karet.
Disse tabelettene du fikk, er det slike som tropehagen bruker? Store hvite, ligner litt på de som brukes i pisoarer?
Vet ikke helt hva dem inneholder, men er litt skeptisk til disse (skeptisk til det meste jeg ikke vet hva inneholder)
Sist, men ikke minst, hva er verdierne på springvannet?
Siden du til sels har en meget høy kh\gh i starten, vil jeg anta at det er noe i akvariet ditt som avgir store mengder salter og karbonater.
Har du skjellsand\ kalkstein i karet?
Grusen kan også være kalkholdig, samt stein. Det er svært enkelt å teste om det er kalk i slik, ta å drypp litt saltsyre på steiner\ grus (selvsagt utenfor karet), bruser det er det kalk.
Det viktige nå for deg blir å finne ut av hva det er som gir en så høy kh, og om dette trekker opp gh (denne var jo 18 i starten, så det er meget sannsynlig at denne vil øke over tid).
Når du finner ut av hva som øker verdiene, fjerner du det, enkelt og greit.
Ville ikke gjort noe med gh-verdien, i påvente av å se om du har noe som påvirker denne i karet.
Disse tabelettene du fikk, er det slike som tropehagen bruker? Store hvite, ligner litt på de som brukes i pisoarer?
Vet ikke helt hva dem inneholder, men er litt skeptisk til disse (skeptisk til det meste jeg ikke vet hva inneholder)
Sist, men ikke minst, hva er verdierne på springvannet?
Postet 24.01.06 kl 11:13
No Clue svarer
Her er verdiene på tappvannet, samme som akvarium før behandling med annet vann.
No3.-20
No2.-0
Gh 18
kh 40 +++
ph 9.0 ++
Behandlet\utskiftet med vann fra annen husstand
No3.-0
No2.-0
Gh 2+
kh 7
ph 7
Verdier akvarium nå
No3.-20
No2.-0
Gh 2
kh 10+
ph 7,5
Som du ser har vannet jeg brukte fra en annen husstand alfor lave gh verdier.
Jeg har skjell\kalk i akvariumet ja.
tabelettene ser nøyaktig ut som de i pisspoarer ja.
Tusen takk for svar til dere alle.
No3.-20
No2.-0
Gh 18
kh 40 +++
ph 9.0 ++
Behandlet\utskiftet med vann fra annen husstand
No3.-0
No2.-0
Gh 2+
kh 7
ph 7
Verdier akvarium nå
No3.-20
No2.-0
Gh 2
kh 10+
ph 7,5
Som du ser har vannet jeg brukte fra en annen husstand alfor lave gh verdier.
Jeg har skjell\kalk i akvariumet ja.
tabelettene ser nøyaktig ut som de i pisspoarer ja.
Tusen takk for svar til dere alle.
Postet 24.01.06 kl 15:08
Postet 24.01.06 kl 19:34
Svar til Frank Angel
Ja du forstod meg rett, kranvatnet mitt har kh på 40 +
Så derfor skifter jeg nå med vann fra svigerfar "brønnvann".
Han har følgende verdier
No3.-0
No2.-0
Gh 2+
kh 7
ph 7
Masse planter og magnesium?
Lurer på hva ppmd er?
En ting til, plantene ser litt gule ut, forhandleren sa at dette kan henge sammen med at jeg har luftventilen på fluval 3 + pumpen min på full hyler.
Spiser molly dalmatiner yngelen sin eller kan jeg isolere denne når den skal føde?
Takk for all god hjelp,kjempenyttig info du har gitt meg : )
Så derfor skifter jeg nå med vann fra svigerfar "brønnvann".
Han har følgende verdier
No3.-0
No2.-0
Gh 2+
kh 7
ph 7
Masse planter og magnesium?
Lurer på hva ppmd er?
En ting til, plantene ser litt gule ut, forhandleren sa at dette kan henge sammen med at jeg har luftventilen på fluval 3 + pumpen min på full hyler.
Spiser molly dalmatiner yngelen sin eller kan jeg isolere denne når den skal føde?
Takk for all god hjelp,kjempenyttig info du har gitt meg : )
Postet 24.01.06 kl 20:55
Endret: 24.01.06 kl 21:04
Kh på 40+ i springen er det høyeste jeg noen sinne har hørt om Var bare derfor jeg måtte dobbeltskjekke med deg
Den verdien er i alle fall uanstendig høy. Jeg ville kontaktet det lokale vannverket, for å høre om hvorfor den er så høy, for det må jo bli ett slit å hente vann fra naboen for hvert vannbytte.
Det går selvsagt ann å tilsette stoffer for å redusere Kh, men det blir jo fort en del kroner av det, siden verdien er så "på trynet".
Selv brønnvannet deres har en temmelig høy kh, slikt vann er ofte meget surt\ bløtt (ikke uvanlig med gh på 0, og kh på 0-1)
Grunnen til at jeg nevnte dette med masse planter og magnesium, er at plantene trenger magnesium for å trives. Om man tilsetter gips for å øke hardheten på vannet i stedet for gh+, vil man fort kunne få ett underskudd av magnesium.
PPMD er en egenkomponert plantenæring, som etterhvert flere begynner å bruke. Grunnen er at man kan tilpasse plantenæringa til de planter man har, og prisen blir latterlig mye lavere enn å løpe til tropehagen etc for å kjøpe små flasker med himlanes dyr gjødsel (lolakt koster 0,1L Tropica MasterGrow ikke mindre enn 192 kroner... Jeg bruker ennå TMG, men det går med 0,2L i uka. Tør ikke tenke på hva dette ville kostet meg om jeg kjøpte lokalt).
Ingredisenser til PPMD selges her, og der står det litt mere om dette.
Når det gjelder hvorfor plantene ser gufte ut, må jeg melde pass. Planter er ikke min sterkeste side, men vi har jo en del planteguruer her inne, som sikkert kan svare.
Bruker du noen form for plantenæring?
Molly eter egne unger så det hyler etter Men om du har en del gjemmeplasser i form av steinhuler og tett beplantning, vil det alltids overleve en og annen yngel.
Om du har planer om å berge flest mulig, bør du skaffe en fødekasse\ fødenett.
Ikke sett fisken i dette, det stresser henne bare. Fang heller opp yngelen med en liten, finmasket hov når du ser dem
Den verdien er i alle fall uanstendig høy. Jeg ville kontaktet det lokale vannverket, for å høre om hvorfor den er så høy, for det må jo bli ett slit å hente vann fra naboen for hvert vannbytte.
Det går selvsagt ann å tilsette stoffer for å redusere Kh, men det blir jo fort en del kroner av det, siden verdien er så "på trynet".
Selv brønnvannet deres har en temmelig høy kh, slikt vann er ofte meget surt\ bløtt (ikke uvanlig med gh på 0, og kh på 0-1)
Grunnen til at jeg nevnte dette med masse planter og magnesium, er at plantene trenger magnesium for å trives. Om man tilsetter gips for å øke hardheten på vannet i stedet for gh+, vil man fort kunne få ett underskudd av magnesium.
PPMD er en egenkomponert plantenæring, som etterhvert flere begynner å bruke. Grunnen er at man kan tilpasse plantenæringa til de planter man har, og prisen blir latterlig mye lavere enn å løpe til tropehagen etc for å kjøpe små flasker med himlanes dyr gjødsel (lolakt koster 0,1L Tropica MasterGrow ikke mindre enn 192 kroner... Jeg bruker ennå TMG, men det går med 0,2L i uka. Tør ikke tenke på hva dette ville kostet meg om jeg kjøpte lokalt).
Ingredisenser til PPMD selges her, og der står det litt mere om dette.
Når det gjelder hvorfor plantene ser gufte ut, må jeg melde pass. Planter er ikke min sterkeste side, men vi har jo en del planteguruer her inne, som sikkert kan svare.
Bruker du noen form for plantenæring?
Molly eter egne unger så det hyler etter Men om du har en del gjemmeplasser i form av steinhuler og tett beplantning, vil det alltids overleve en og annen yngel.
Om du har planer om å berge flest mulig, bør du skaffe en fødekasse\ fødenett.
Ikke sett fisken i dette, det stresser henne bare. Fang heller opp yngelen med en liten, finmasket hov når du ser dem
Postet 25.01.06 kl 18:21
Svar til Frank Angel: Re Store problemer med GH, er det noen eksperter her?
Tusen takk for svar Frank, ser at du har lagt deg i selen for å hjelpe meg.
I min husstand er det brønnvann,men den har lekkasje på toppen og myrvann kommer inn.
Svigerfars vann"nabo" er også brønnvann.
Verdiene jeg har nå er:
no2 0,5-
no3 20-
gh 5
kh 7-10
Ph 7-7,5
Fikk problemer med no, hadde følgende:
no2 0,5-1
no3 40 og stigende.
Kjøpte derfor amoniakk kontroll "Procac".
Hadde meg selv å takke, overrenselig og ødela naturlig bakterieflora.
Hadde alger som holdt på å knekke fiskene,mistet 2.
Lurte på har vifte Fluval 3 pluss, bør denne stå på full hyler på 90 l?
Virker litt brutalt for meltalpansermalle.
Tror det er en funksjon for venner\kontakter på dette forumet, får jeg lov til å legge deg til på min liste?
Mvh
No Clue
I min husstand er det brønnvann,men den har lekkasje på toppen og myrvann kommer inn.
Svigerfars vann"nabo" er også brønnvann.
Verdiene jeg har nå er:
no2 0,5-
no3 20-
gh 5
kh 7-10
Ph 7-7,5
Fikk problemer med no, hadde følgende:
no2 0,5-1
no3 40 og stigende.
Kjøpte derfor amoniakk kontroll "Procac".
Hadde meg selv å takke, overrenselig og ødela naturlig bakterieflora.
Hadde alger som holdt på å knekke fiskene,mistet 2.
Lurte på har vifte Fluval 3 pluss, bør denne stå på full hyler på 90 l?
Virker litt brutalt for meltalpansermalle.
Tror det er en funksjon for venner\kontakter på dette forumet, får jeg lov til å legge deg til på min liste?
Mvh
No Clue
Postet 25.01.06 kl 23:58
Om du setter pumpa slik at mesteparten av trykk havnet i overflata, går det helt greit for "corry-ene".
Det er jo så ekstrem gjennomstrømming av denne, 540L\t på gode dager Det er jo snaue 6 ganger vanngjennomstrømming i timen.
Har selv hatt cory-er i kar med 13-14 ganger gjennomstrømming i timen, uten at dem rynka på nesen av dette!
Syntes det virka som dem trivdes bedre i mye strømninger i vannet, enn lite
Den funksjonen du nevner om kontakter, tror jeg ikke at vi har (litt flau nå)
Men om du går inn på min profil, er det jo bare å sende meg en e-post, om du skulle ønske det
Det er jo så ekstrem gjennomstrømming av denne, 540L\t på gode dager Det er jo snaue 6 ganger vanngjennomstrømming i timen.
Har selv hatt cory-er i kar med 13-14 ganger gjennomstrømming i timen, uten at dem rynka på nesen av dette!
Syntes det virka som dem trivdes bedre i mye strømninger i vannet, enn lite
Den funksjonen du nevner om kontakter, tror jeg ikke at vi har (litt flau nå)
Men om du går inn på min profil, er det jo bare å sende meg en e-post, om du skulle ønske det
Postet 26.01.06 kl 00:13
Nye verdier gh for lav?
Tror ikke disse salttabelettene gjør susen og fikk fortalt at de er for å berolige fisken ikke for gh\kh verdi? ikke vet jeg..
29.01
Dråpetester
Ph tetra 7,5
No3 tetra 0,5
No2 tetra 0,3
Gh\dh? 3-4
Tror dette betyr at gh er for lav og bør være min 5?
Tilsette marmor?
Har vann tigjengelig,men denne har en kh på 40 og gh på 18 min.
Alle andre verdier roet seg etter bio ble tilsatt og sulteforet fiskene,ink nye i 2 dager etter bio.
Noen luringer her?
29.01
Dråpetester
Ph tetra 7,5
No3 tetra 0,5
No2 tetra 0,3
Gh\dh? 3-4
Tror dette betyr at gh er for lav og bør være min 5?
Tilsette marmor?
Har vann tigjengelig,men denne har en kh på 40 og gh på 18 min.
Alle andre verdier roet seg etter bio ble tilsatt og sulteforet fiskene,ink nye i 2 dager etter bio.
Noen luringer her?
Postet 29.01.06 kl 02:44
Syntes ikke at gh på 3-4 er noe stort problem, så jeg ville latt den være
Om du skal jurere denne opp, vil jeg anbefale helt vanlig gips (kalsiumsulfat). Denne øker hardheten momentant om du blander den i vannet (lurt å blande ut i ett litersmål eller lignende først). Forsøk deg fram med hvor mye\ lite som skal til i en bøtte utenfor karet, slik at du kan regne ut hvor mye som skal til for å få ønsket verdi i vannet.
Å bruke bergarter som marmor går selvsagt ann, men dette er en mye mere unøyaktig måte å endre vannverdier på. Vanskelig å si på forhånd hvor mye som skal til, og hvor fort endringene vil intreffe
Om du skal jurere denne opp, vil jeg anbefale helt vanlig gips (kalsiumsulfat). Denne øker hardheten momentant om du blander den i vannet (lurt å blande ut i ett litersmål eller lignende først). Forsøk deg fram med hvor mye\ lite som skal til i en bøtte utenfor karet, slik at du kan regne ut hvor mye som skal til for å få ønsket verdi i vannet.
Å bruke bergarter som marmor går selvsagt ann, men dette er en mye mere unøyaktig måte å endre vannverdier på. Vanskelig å si på forhånd hvor mye som skal til, og hvor fort endringene vil intreffe
Postet 29.01.06 kl 12:46
Smellen kom,mistet fisk.
Verdiene er normale, riktignok så har jeg ikke ammoniakk måler og kh måler lenger,men resten dråpetest er ok.
No2
no3 er helt ok
ph 7,5 bob bob
gh- 4-5 bobo bob.
Det som var rart var at jeg mistet plecostumus og en plati.
Platy 1 uke gammell og plecostumusen var 18 dg gammel.
Tilførte bactosym bio starter,så kanskje det var det?
Platyen virket missfarget under hodet\magen hvit?
Eller gjemmer de seg mellom plantert og er mistenkelig ofte i vannflaten.
Har sultestreiket dem i 2 dager før jeg mista fisken, tok ikke sjangsen nå og startet matingene igjen...
Noen vink?
Tusen takk for svar alle sammen.
Dere moderatorer er fantastiske.
No2
no3 er helt ok
ph 7,5 bob bob
gh- 4-5 bobo bob.
Det som var rart var at jeg mistet plecostumus og en plati.
Platy 1 uke gammell og plecostumusen var 18 dg gammel.
Tilførte bactosym bio starter,så kanskje det var det?
Platyen virket missfarget under hodet\magen hvit?
Eller gjemmer de seg mellom plantert og er mistenkelig ofte i vannflaten.
Har sultestreiket dem i 2 dager før jeg mista fisken, tok ikke sjangsen nå og startet matingene igjen...
Noen vink?
Tusen takk for svar alle sammen.
Dere moderatorer er fantastiske.
Postet 29.01.06 kl 23:20
Hva var verdiene på nitritt og nitrat, da? Du skriver "ok", men det kunne vært interessant å vite hva det var... ?
Amoniakk-test er nesten et must for et kar den første tiden, så det ville jeg spandert på meg. Også glimrende som "trouble-shooter" når ting oppstår senere som virker uforståelig. Da er det batteri av tester veldig godt å ha. For er det noe jeg hater, så er det når fisk dør, noe er i veien med vannet, og jeg kan søren ikke finne ut hvorfor eller hva det er!
For hver fisk som dør, et uventet algeangrep osv osv
så vil jeg vite hvorfor, slik at jeg kan lære av det og ikke gjøre feilen igjen. Og disse testene gir ofte veldig, veldig lærerike svar.
Et spørsmål bare; har du noen form for kunstige "pynteting" i akvariet ditt, laget av et ikke naturlig materiale...? Noen med sterke farger eller lignende? Hva med grusen? Farget grus?
Amoniakk-test er nesten et must for et kar den første tiden, så det ville jeg spandert på meg. Også glimrende som "trouble-shooter" når ting oppstår senere som virker uforståelig. Da er det batteri av tester veldig godt å ha. For er det noe jeg hater, så er det når fisk dør, noe er i veien med vannet, og jeg kan søren ikke finne ut hvorfor eller hva det er!
For hver fisk som dør, et uventet algeangrep osv osv
så vil jeg vite hvorfor, slik at jeg kan lære av det og ikke gjøre feilen igjen. Og disse testene gir ofte veldig, veldig lærerike svar.
Et spørsmål bare; har du noen form for kunstige "pynteting" i akvariet ditt, laget av et ikke naturlig materiale...? Noen med sterke farger eller lignende? Hva med grusen? Farget grus?
Postet 31.01.06 kl 00:02
Endret: 31.01.06 kl 00:06
Død fisk.
Verdiene er vel like, skiftet noe vann nå da fordi jeg syntest no2-no3 steg og no3 over 10.
No2 0,3 Terta Dråpetest
No3 0,5-10 Prodac dråpetest
Gh 4 dråpe
Ph 7,5 dråpe
Tilsatt bactosym 1 filter 1 akvarium 90 liter.
Ingen plastikk,bortsett fra fødekasse, satt inn i går.
Fiskene tor reperen 24 timer etter bactpsym.
Har tatt vannskifte på 20 liter med verdiene
No2 o
No3 0
Gh 4
ph 7
Likevel har jeg verdiene over.
Må da nevne at jeg har satt i driftwood rota igjen etter at jeg kokte den grundig,etter at fiskene døde.
plecostomusen trenger en plass å være..
Det som var underlig er jo at plecto skal være så hardføre,men men..
Passer på at vannet er temperert til 25 grader,temp kar 26.
Vannet lukter litt myr alla drivhus,ikke ubehagelig lukt.
Masse planter 80 %
Mistanke.
Kjøpte en plante som holdes sammen i enden med bly?fant det underlig,det finnes ikke røtter på den,tar jeg av blyet er den bare lange tråder.
Kanskje det er det?
Ellers har jeg elvestein,ja de sa ikke noe på butikken.
Skjell\marmor i denne.
Har kjøpt ny stein for bytte, rød at 202 vega korall sand.
Har tenkt å skifte denne litt etter litt, for å ta vare på bakteriekultur.
Lurer på å kjøpe utvendig pumpe for større filter,men da blir det tull med bakteriekultur igjen.
Uansett,blylodd, ta av bitte sammen med tråd?
Hvordan skifte steinen og er den nye steinen ok?
Bør jeg tilsette ny bactosym etter vannskift slik det står på pakken,ble litt skeptisk, fiskene døde etter at jeg tilsatte dette.
Verdiene på vannet var bra da jeg tilsatte dette.
Tusen takk for svar mona, flotte akvarium du har!
No2 0,3 Terta Dråpetest
No3 0,5-10 Prodac dråpetest
Gh 4 dråpe
Ph 7,5 dråpe
Tilsatt bactosym 1 filter 1 akvarium 90 liter.
Ingen plastikk,bortsett fra fødekasse, satt inn i går.
Fiskene tor reperen 24 timer etter bactpsym.
Har tatt vannskifte på 20 liter med verdiene
No2 o
No3 0
Gh 4
ph 7
Likevel har jeg verdiene over.
Må da nevne at jeg har satt i driftwood rota igjen etter at jeg kokte den grundig,etter at fiskene døde.
plecostomusen trenger en plass å være..
Det som var underlig er jo at plecto skal være så hardføre,men men..
Passer på at vannet er temperert til 25 grader,temp kar 26.
Vannet lukter litt myr alla drivhus,ikke ubehagelig lukt.
Masse planter 80 %
Mistanke.
Kjøpte en plante som holdes sammen i enden med bly?fant det underlig,det finnes ikke røtter på den,tar jeg av blyet er den bare lange tråder.
Kanskje det er det?
Ellers har jeg elvestein,ja de sa ikke noe på butikken.
Skjell\marmor i denne.
Har kjøpt ny stein for bytte, rød at 202 vega korall sand.
Har tenkt å skifte denne litt etter litt, for å ta vare på bakteriekultur.
Lurer på å kjøpe utvendig pumpe for større filter,men da blir det tull med bakteriekultur igjen.
Uansett,blylodd, ta av bitte sammen med tråd?
Hvordan skifte steinen og er den nye steinen ok?
Bør jeg tilsette ny bactosym etter vannskift slik det står på pakken,ble litt skeptisk, fiskene døde etter at jeg tilsatte dette.
Verdiene på vannet var bra da jeg tilsatte dette.
Tusen takk for svar mona, flotte akvarium du har!
Postet 31.01.06 kl 18:31
Postet 31.01.06 kl 19:32
Tusen takk Frank Angel
Hei tusen takk Frank, du er snill som dagen er lang.
Postet 31.01.06 kl 19:47
"HVA SKJER 'A...DOFFEN HAR DAUA!!??...IGJEN!"
Nå var en av de nye sverddragerne død også.
Tapliste.
2 stk pansermaller(ca 17/1) 5 dg etter kjøp
1 stk plecotomus (29/1) 16 dg etter kjøp
1 stk platy, (29/1)bilde ved mitt icon 4 dg etter kjøp
1 stk sverddrager (31/1) 6 dg etter kjøp
Trist... skjønner ingenting! No2 og no3 verdier fine(men krever hyppige vannbytte, ca 20l x4 pr uke).
Men ph på 7,5 -8 og gh på 3-4, hvor ille er det? kan det alene gjøre at 3 fisker dør på tre dager?
har ikke fått skafet amoniakk test, skal prøve å ordne det i morra, men vi har ammonia kontroll, bør vi tilsette dette i kveld for sikkerhets skyld? eller hva med bactocyd?
(les gjerne tidligere innlegg)
Ellers er vannet klart, og fiskene ser ut til å ha det bra..? ingen tegn til sykdom eller "funny" oppførsel på fisken. Men plantene er litt gule og blasse, og fiskene har tygd en del på dem.
Vi har funnet ut at vi sikkert nok har kalkholdig grus i karet, som sikkert er med på å øke pH. (het elvegrus, runde fine hvite steiner+ en del grå og alle farger, innimellom er det noen skjell-biter og annet rart, feks fossiler)Er det noen som har noen tips om hvordan en så skånsomt som mulig kan bytte ut denne? skjønner at en ikke kan bytte alt på en gang, men hvordan ordner en det, sånn praktisk? tips/erfaringer?
Tapliste.
2 stk pansermaller(ca 17/1) 5 dg etter kjøp
1 stk plecotomus (29/1) 16 dg etter kjøp
1 stk platy, (29/1)bilde ved mitt icon 4 dg etter kjøp
1 stk sverddrager (31/1) 6 dg etter kjøp
Trist... skjønner ingenting! No2 og no3 verdier fine(men krever hyppige vannbytte, ca 20l x4 pr uke).
Men ph på 7,5 -8 og gh på 3-4, hvor ille er det? kan det alene gjøre at 3 fisker dør på tre dager?
har ikke fått skafet amoniakk test, skal prøve å ordne det i morra, men vi har ammonia kontroll, bør vi tilsette dette i kveld for sikkerhets skyld? eller hva med bactocyd?
(les gjerne tidligere innlegg)
Ellers er vannet klart, og fiskene ser ut til å ha det bra..? ingen tegn til sykdom eller "funny" oppførsel på fisken. Men plantene er litt gule og blasse, og fiskene har tygd en del på dem.
Vi har funnet ut at vi sikkert nok har kalkholdig grus i karet, som sikkert er med på å øke pH. (het elvegrus, runde fine hvite steiner+ en del grå og alle farger, innimellom er det noen skjell-biter og annet rart, feks fossiler)Er det noen som har noen tips om hvordan en så skånsomt som mulig kan bytte ut denne? skjønner at en ikke kan bytte alt på en gang, men hvordan ordner en det, sånn praktisk? tips/erfaringer?
Postet 31.01.06 kl 21:32
Vannverdiene når det gjelder ph\gh har garantert ikke tatt livet av disse fiskene.
Hva som dreper fiskene er ikke godt å si, i og med at de bare faller om uten tydelige tegn.
Kan være ammoniakk, men dette pleier å få fiskene til å pese en del før dem dauer, på lik linje med andre forgiftninger.
Bytting av grus:
Jeg pleier å bruke ett støvbrett til dette, å samle opp mest mulig av grusen med dette. Siden du ikke har hatt karet oppe så lenge, er det ikke så veldig mye dritt som virvles opp av dette.
Siste rest av grus pleier jeg å suge opp med en feit slange.
Hva som dreper fiskene er ikke godt å si, i og med at de bare faller om uten tydelige tegn.
Kan være ammoniakk, men dette pleier å få fiskene til å pese en del før dem dauer, på lik linje med andre forgiftninger.
Bytting av grus:
Jeg pleier å bruke ett støvbrett til dette, å samle opp mest mulig av grusen med dette. Siden du ikke har hatt karet oppe så lenge, er det ikke så veldig mye dritt som virvles opp av dette.
Siste rest av grus pleier jeg å suge opp med en feit slange.
Postet 31.01.06 kl 21:45
Støvbrett?
Æ, ja det har jeg jo da,men det er nok ikke så rent akkurat..
Man bøe vel ikke ta så mye av gangen, bakterier å slik.
Lurer på, er det noen sykdommer som gjør at fisker får en brunfarge,belegg på snuten"snufs".
Ammonia kontroll har du vel ikke troen på, er ikke happy med å putte karet full av kjemikaler,men en ph på over 7 vil jo produsere ammoniakk da....
Man bøe vel ikke ta så mye av gangen, bakterier å slik.
Lurer på, er det noen sykdommer som gjør at fisker får en brunfarge,belegg på snuten"snufs".
Ammonia kontroll har du vel ikke troen på, er ikke happy med å putte karet full av kjemikaler,men en ph på over 7 vil jo produsere ammoniakk da....
Postet 31.01.06 kl 21:54
Brunfarge? Ser det ut som gyldent støv?
Ren brukfagre har jeg kun sett i forbindelse med bloduttredelser, etter ei litt for ivrig katte
Gyldent støv=Oodinium, en svekkelsesparasitt på lik linje med hvitprikk.
Kan behandles på samme måte som hvitrpikkparasitten.
Sykdommer kan du lese mer om i denne artikkelen
Ren brukfagre har jeg kun sett i forbindelse med bloduttredelser, etter ei litt for ivrig katte
Gyldent støv=Oodinium, en svekkelsesparasitt på lik linje med hvitprikk.
Kan behandles på samme måte som hvitrpikkparasitten.
Sykdommer kan du lese mer om i denne artikkelen
Postet 01.02.06 kl 10:00