vedlikehold av filtre - Juwel akvarium

Hei!

Driver og lager meg en liten rutine for riktig vedlikehold
av filtrene i Juwel akvariumet mitt.
240 liter - 5 ciklider som er relativt små enda

Juwel anbefaler følgende :

WHITE filter skiftes 1 gang i uka
BLACK skiftes hver 4-6 uke
GREEN byttes hver 6 uke
COARSE BLUE skiftes/renses hver 6-12 uke
FINE BLUE skiftes/renses hver 3-6 mnd

Det svarte er kullfilteret, de to blå er de som inneholder
bakteriekulturen og det grønne inneholder mikroorganismene.
De er listet opp i rekkefølgen fra topp til bånn i filtersystemet.

Men dette er riktignok basert på vannkvaliteten i Tyskland
som jeg har hørt er langt dårligere enn i Norge.

Det jeg har fått anbefalt her til lands er sånn ca slik :

- hvit byttes etter behov når det er skittent
- svart kullfilter brukes kun de seks første ukene så kan det byttes
ut for godt med mørkeblått eller bare et/to ekstra hvite filtre,
unntaket er dersom fiskene skal medisineres,
da settes et nytt kullfilter tilbake.
(kullfilter altså unødvendig her til lands pga bra vannkvalitet)
- grønn skiftes hver sjette uke slik Juwel anbefaler
- mørkeblå skiftes etter et halvt år
- lyseblå skiftes etter ytterligere et halvt år

Deretter så skiftes mørkeblå og lyseblå hvert halve år,
annenhver gang slik at bakteriekulturen bevares.

Høres dette greit ut eller bør noe endres på ?
another_visitor
- hvit byttes etter behov når det er skittent - svart kullfilter brukes kun de seks første ukene så kan det byttes ut for godt med mørkeblått eller bare et/to ekstra hvite filtre, unntaket er dersom fiskene skal medisineres, da settes et nytt kullfilter tilbake. (kullfilter altså unødvendig her til lands pga bra vannkvalitet) - grønn skiftes hver sjette uke slik Juwel anbefaler - mørkeblå skiftes etter et halvt år - lyseblå skiftes etter ytterligere et halvt år Deretter så skiftes mørkeblå og lyseblå hvert halve år, annenhver gang slik at bakteriekulturen bevares. Høres dette greit ut eller bør noe endres på ? :)

- hvit byttes etter behov når det er skittent=ok
- svart kullfilter =ok
- Resten av filtrene kan du forsiktig rense i akvarievann etter behov, da bare ett av gangen. De trenger ikke skiftes.
takker for tilbakemelding!

Kan du si noe om sånn ca hvor ofte
de siste filtrene bør skiftes, er det lett å se
dette på de eller skal jeg gå ut fra sånn ca de
tidene jeg har skrevet opp ?
(de blå - hver sjette mnd, grønn - hver sjette uke)
another_visitor
takker for tilbakemelding! Kan du si noe om sånn ca hvor ofte de siste filtrene bør skiftes, er det lett å se dette på de eller skal jeg gå ut fra sånn ca de tidene jeg har skrevet opp ? (de blå - hver sjette mnd, grønn - hver sjette uke)

De trenger bare skiftes vist de går i oppløsning, og det kan ta mange år. De skal bare lett rengjøres i akvarievann. Når det minker drastisk på vanngjennomstrømmningen på filteret, etter du har byttet disse finfiltrene. Er det tid for å rengjøre grovfiltrene. Dette gjøres ved vannbytte ( som du sikkert gjør en 30 % mengde i uka ) , ta akvarievann oppi en bøtte ( som du kun bruker til akvariebruk ) kyst filtermedia oppi bøtta ( ikke for mye ) sett de på plass igjen og du har bevart mestedelen av nitrifiserings bakteriene.
har selv ett juvel kar. det har nå gått i over ett år uten at jeg har byttet de blå filtrene.. Jeg vasker de forsiktig når vanngjenomstrømningen blir lav. Juvel skriver dette for å få selge mest mulig av de svampene som i utgangspunktet er overpriset. Når det gjelder kullfilteret ville jeg byttet dette ut med en ekstra blå. Kull kan du bruke etter medisinering for å fjerne rester etter dette.
Den hvite skifter jeg når den er svart av dritt og det er synlig partikkler i vannet.

Kaster meg på her for å få med meg råd mht reingjøring/bytting av filtermatriale i eksterne pumper.

Måtte ta en stor razzia i min fluval 304 eksterne pumpe nettopp. Vannet var blitt tiltagende uklart, økt algevekst og selv om jeg satte inn en ekstrapumpe fikk jeg ikke vannet klart. (var syk så jeg måtte ta en lettere løsning først)

Da jeg åpnet pumpa fikk jeg en stor overraskelse: De svarte filterene (kull?) var gått i oppløsning slik at det var svart graut der posene skulle ha vært. Har ikke byttet ut disse siden pumpa var ny, ca mai/juni 05. Posene som var utenpå var helt oppmalt.

Måtte ta en skikkelig reingjøring, erstattet de svarte posene med noe blå filtermasse (løsvekt) som jeg hadde til over helga - nødløsning.

Vet at jeg må mate forsiktig framover og være obs på vannverdiene, mistet mye verdifulle bakterier der!

Vil gå over til løsningen med å bruke blå svamper som kan skylles forsiktig. Det høres mye bedre ut.

Er dette vanlig? Har ikke fått med meg det du sier Viggo at de svarte posene kun skal være der i 6 uker. Det var veldig ubehagelig opplevelse å se all den svarte grauten.
RuthA e Bakk
Vil gå over til løsningen med å bruke blå svamper som kan skylles forsiktig. Det høres mye bedre ut. Er dette vanlig? Har ikke fått med meg det du sier Viggo at de svarte posene kun skal være der i 6 uker. Det var veldig ubehagelig opplevelse å se all den svarte grauten.

Aktivt kull som de svarte filtrene er, er et organisk matriale så de vil nok gå i oppløsning etter en tid. Blåfilter er av syntetisk matriale og de varer i årevis.
Så du kan trygt gå over til blåfilter.
Som jeg helt sikkert har nevnt før... jeg har fiksa og triksa litt og bruker vulkanstein og noen få blåsvamper i juwelpumpa mi. Funker fint.
Pompel
Som jeg helt sikkert har nevnt før... jeg har fiksa og triksa litt og bruker vulkanstein og noen få blåsvamper i juwelpumpa mi. Funker fint.

Sikkert ikke dumt.. vulkanstein er jo rimelig porøs, slik at det blir stor overflate for bakterier. Og ikke minst en billig god løsning
takker for tips!

Dette er mitt første akvarium så må nesten
stille et par spørsmål til rundt dette.

- hvordan kan jeg se at vanngjennomstrømningen blir dårligere ?
det eneste jeg kan se nå er at det er en fast vannstrøm i retning
med klokka, vanskelig å se om det går vann inn og ut av
filtersystemet da det står nesten inntil bakveggen.
Filtersystemet står bakerst i akvariet, i høyre hjørne.
Pumpa står ut fra venstre side av filtersystemet,
peker fremover mot frontglasset, og litt opp.
(dette er kanskje standard Juwel)

- hvis jeg bytter kullfilteret med en ekstra blå istedet for
flere hvite, hvor ofte må jeg bytte evt rense dette
ekstra blå filteret ?

Dette med vulkansteiner istedetfor de øverste filtrene
hørtes forøvrig interessant ut
Jeg har tatt ut kullfilteret mitt og bruker det ikke i det hele tatt. Det er kun nødvendig til etter en medisinering, for å fjerne medisinrester i akvariet (er jeg blitt fortalt).
yup, samme jeg har hørt.

Men bruker du ingenting istedet,
ikke engang en ekstra hvit filterbit ?
*bump*

tenkte jeg bare skulle bumpe de siste spørsmålene mine her

- hvordan kan jeg se at vanngjennomstrømningen blir dårligere ?
det eneste jeg kan se nå er at det er en fast vannstrøm i retning
med klokka, vanskelig å se om det går vann inn og ut av
filtersystemet da det står nesten inntil bakveggen.
Filtersystemet står bakerst i akvariet, i høyre hjørne.
Pumpa står ut fra venstre side av filtersystemet,
peker fremover mot frontglasset, og litt opp.
(dette er kanskje standard Juwel)

- hvis jeg bytter kullfilteret med en ekstra blå istedet for
flere hvite, hvor ofte må jeg bytte evt rense dette
ekstra blå filteret ?
Du renser den estra blå på lik linje med de andre blå svamene, ikke noe mere hokus pokus
Å bruke flere lag med hvit filtervatt vil jeg ikke anbefale, da dette fort vil stjele ganske mange liter i timen i sirkulasjon.

Selv ser jeg at det er reduksjon i gjennomstrømmingen i forhold til hvor mye overflatebevegelse det er på vannet, samt at man lett kan kjenne dette om man setter en finger eller to forran utblåset.
Hva er vulkanstein, og hvordan brukes dette?
Vulkanstein\ lavastein, er ett porøst steinmateriale som enkelte bruker i utvendige filtre.
Hvordan man skal få til en effektiv filtrering med dette mediet i f.eks ett juwelfilter jeg jeg ikke, men det høres vanskelig ut å holde masse småstein på plass
takker for alle svar!

Jeg glemte å nevne en ting, kullfilteret er
halvparten så tykt som de andre filtrene
så det kan hende det blir problemer med å få
plass om det skal byttes ut med et blått.

Jeg stikker innom en dyrebutikk og ser om
det går an å få tak i et blått som passer.

Slik ser det ut i utgangspunktet, fra topp til bunn :

[filterholder 1]
hvit
svart kullfilter (1/2 så stort som andre filtre)
grønt
---------------------
[filterholder 2]
tomrom med plass til evt et filter
lyseblått filter
mørjeblått filter

Evt så må det grønne flyttes ned til den nederste
filterholderen (tomrommet), men da vil det komme i kontakt
med de to blå filtrene som er der.

Vil dette gå greit ?
Da vil det bli en ledig plass til et ekstra blått
filter over det grønne.

Jeg har ikke erstatta kullfilteret med noe i karet mitt. Den grønne har jeg imidlertid bytta med en blå. Har altså bare blåfiltersvamper + filtervatt, og litt ledig plass imellom - det fungerer helt fint. Har ikke sett smale blåfiltersvamper produsert av Juwel verken i butikk eller på nett, men det er vel ingenting i veien for å klippe til en svamp vil jeg tro...
gullfisk
Hva er vulkanstein, og hvordan brukes dette?

Jeg bruker en kombinasjon av svamper og lavastein i juwelfilteret mitt. Det har gått i over 7 mnd uten at jeg har trengt å gjøre noe annet enn å ta tak i den svampen som ligger øverst og skylle den lett.

Det blir litt kreativ klipping av blåmatter for å få lavasteinen til å ligge der den skal, men jeg er rimelig sikker på at det bedre enn bare blåmatter. Lavastein har stor overflate og dermed god bakteriekapasitet.
Om svampen du får tak i er for stor, er det bare å kutte den til Er ikke noe verre enn det.

Bra at du deler din erfaring med lavastein, Pompel Da var det bare i mitt ukreative hode at det ikke ville gå!
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap