- Hjem
- Forum
- Karpelaks (Tetra m.fl)
- aargghh syk noentetra tror jeg :(
aargghh syk noentetra tror jeg :(
den ene neontetraen min i 83 literen ser så rar ut nå. den pumper med gjellene og har en hvit finnetipp. den ser ikke helt bra ut altså. best å kaste den ut eller? og jeg som kan få nye fisker om 10 dager. usjamei! kanskje jeg bare kaster begge neontetraene og kjøper nye... hvor lenge sitter smitten i vannet om det er noe smittsomt? jeg har en ancitus på ca 9-10 cm. men den er i kjempeform. tjukk og deilig...
Postet 29.01.06 kl 15:54
Postet 29.01.06 kl 15:59
Desverre var det ikke mye hjelp i infoen du skriver om fisken, så jeg kan ikke hjelpe så veldig mye med hva det kan være...
Som FS sier, bilder er alltid med på å lette identifisering av sykdommer.
Når det gjelder hvor lenge smitte sitter i karet, er dette svært vilkårlig, da det er store forskjeller alt etter hvilken smitte det eventuelt er.
Om du leser http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710, og studerer bilder på denne siden, kan det jo hende at du finner ut av hva det er
Som FS sier, bilder er alltid med på å lette identifisering av sykdommer.
Når det gjelder hvor lenge smitte sitter i karet, er dette svært vilkårlig, da det er store forskjeller alt etter hvilken smitte det eventuelt er.
Om du leser http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710, og studerer bilder på denne siden, kan det jo hende at du finner ut av hva det er
Postet 29.01.06 kl 16:50
Postet 29.01.06 kl 17:29
hm. det er nok noe slaks råte. fisken døde veldig fort. jeg skrev innlegget like før jeg dro i en bursdag og tenkte at jeg fikk ta den opp når den var over. så to og en halv time etter var fisken død. og sporen bare detter av så fort jeg pirker på den. jeg fikk tatt bilder men de er ganske store. må redigere litt før jeg legger ut her kanskje? jeg prøver med ett å ser åsssen det går.
hm. det ble jo bare noen få kb det. orginalen var på mb og litt klarere. jeg prøver igjen jeg. sporen og det er sammenslått fordi den ikke ligger i vann lengre.
hm. det ble jo bare noen få kb det. orginalen var på mb og litt klarere. jeg prøver igjen jeg. sporen og det er sammenslått fordi den ikke ligger i vann lengre.
Postet 29.01.06 kl 22:59
Endret: 29.01.06 kl 23:00
Postet 29.01.06 kl 23:04
Postet 29.01.06 kl 23:06
Postet 29.01.06 kl 23:52
Vanskelig å si noe av bildene, spesielt siden fisken allerede er død... Mye endrer seg etter at dem stryker med.
Jeg ville nok avventet noen dager med å skaffe nye fisk. I ventetiden ville jeg byttet en god del vann, slik at eventuelt smittestoff fjernes mest mulig. Bytt gjerne 30% annen hver dag.
Mål verdiene, slik at ikke ph faller\ øker dramatisk.
Jeg ville nok avventet noen dager med å skaffe nye fisk. I ventetiden ville jeg byttet en god del vann, slik at eventuelt smittestoff fjernes mest mulig. Bytt gjerne 30% annen hver dag.
Mål verdiene, slik at ikke ph faller\ øker dramatisk.
Postet 30.01.06 kl 10:20