Corydoras Nanus egg, venter og venter og venter.
Hei!
Vel, Torsdag dukket det opp egg fra våre Corydoras Nanus, og for en gangs skyld rakk vi å redde dem! Vi fikk ut totalt 20 stk, og puttet dem i en plastbeholder sammen med en luftpumpe.
På grunn av liten tilgang på Nanus, er det tydeligvis ikke registrert noe særlig oppdrett på dem. Det er sannsynlig at oppdretten på disse kan minne om eleganse, men det er jo umulig å vite. Vi fikk eggene for 5 dager siden. De var da gyldne, og de er nå blitt hvite med gylent utenpå. Er dette et godt tegn? Vi er veldig spente her nå, hvor lang tid tar det før de klekkes? hvilken temperatur burde de egentlig ha? GH? ph?
Vel, Torsdag dukket det opp egg fra våre Corydoras Nanus, og for en gangs skyld rakk vi å redde dem! Vi fikk ut totalt 20 stk, og puttet dem i en plastbeholder sammen med en luftpumpe.
På grunn av liten tilgang på Nanus, er det tydeligvis ikke registrert noe særlig oppdrett på dem. Det er sannsynlig at oppdretten på disse kan minne om eleganse, men det er jo umulig å vite. Vi fikk eggene for 5 dager siden. De var da gyldne, og de er nå blitt hvite med gylent utenpå. Er dette et godt tegn? Vi er veldig spente her nå, hvor lang tid tar det før de klekkes? hvilken temperatur burde de egentlig ha? GH? ph?
Postet 30.01.06 kl 23:04
Hos meg har det gått alt fra 4 døgn til nesten 8 døgn, før eggene klekkes. Jeg har droppet ekstra varme på eggene, kun hatt dem i romtemperatur. Dette fordi jeg leste en artikkel om oppdrett på Cory. Høyere temperatur gir høyere risiko for sopp/mugg på eggene. Denne risken minsker ved litt lavere temperaturer.
Eggene klekker uansett om de har 22-23 C eller 26, men det tar bare litt lenger tid på den laveste enden av skalaen. Jeg har hatt veldig hell med dette, for da jeg brukte klekkebeholder i vannbad med varmekolbe så ble en hel haug dårlige. Mulig det var tilfeldig, at det var hunnen som da la eggene som ikke var så flink til å befrukte.
Du bør helst ikke gjøre noe som helst forandringer med hensyn til vannverdier på yngelen. De skal ha samme vann som foreldrene, men rent vann! Det betyr; Ikke ta vann fra akvarietanken foreldrene er i. Alt akvarievann inneholder soppsporer, og det er ingen vits å oppmuntre til det i egg-beholderen
Ta rent vann fra krana, men la det stå i en bøtte natten over så gassbobler o.l. er dunstet vekk først. Om nødvendig, sett en varmekolbe i bøtten så vannet har riktig temperatur når du skal bruke det.
Pleier du å gjøre noe med vannet hos foreldretanken? Så gjør det samme her. Små endringer i ph eller så lite som
2 C graders brå forskjell i temperatur, kan sende yngelen rett i sjokk så de dør.
Merk at alle endringer er av et onde så lenge de er for brå. Alle endringer må komme veeeeeldig gradvis og forsiktig. Hold samme vannstand, ikke for høy vannstand i starten. 5-7 cm er nok. Og når tiden kommer og yngelen er blitt store nok til at den skal økes, så ta kun et par cm om dagen, inntil vannstanden er på normalt nivå.
Å plutselig bli kastet ut på dypt vann er dødelig for små Corydoraser. Det sender dem rett ut i sjokk som de dør lett av.
Eggene klekker uansett om de har 22-23 C eller 26, men det tar bare litt lenger tid på den laveste enden av skalaen. Jeg har hatt veldig hell med dette, for da jeg brukte klekkebeholder i vannbad med varmekolbe så ble en hel haug dårlige. Mulig det var tilfeldig, at det var hunnen som da la eggene som ikke var så flink til å befrukte.
Du bør helst ikke gjøre noe som helst forandringer med hensyn til vannverdier på yngelen. De skal ha samme vann som foreldrene, men rent vann! Det betyr; Ikke ta vann fra akvarietanken foreldrene er i. Alt akvarievann inneholder soppsporer, og det er ingen vits å oppmuntre til det i egg-beholderen
Ta rent vann fra krana, men la det stå i en bøtte natten over så gassbobler o.l. er dunstet vekk først. Om nødvendig, sett en varmekolbe i bøtten så vannet har riktig temperatur når du skal bruke det.
Pleier du å gjøre noe med vannet hos foreldretanken? Så gjør det samme her. Små endringer i ph eller så lite som
2 C graders brå forskjell i temperatur, kan sende yngelen rett i sjokk så de dør.
Merk at alle endringer er av et onde så lenge de er for brå. Alle endringer må komme veeeeeldig gradvis og forsiktig. Hold samme vannstand, ikke for høy vannstand i starten. 5-7 cm er nok. Og når tiden kommer og yngelen er blitt store nok til at den skal økes, så ta kun et par cm om dagen, inntil vannstanden er på normalt nivå.
Å plutselig bli kastet ut på dypt vann er dødelig for små Corydoraser. Det sender dem rett ut i sjokk som de dør lett av.
Postet 30.01.06 kl 23:40
Endret: 30.01.06 kl 23:43
Postet 30.01.06 kl 23:59
Postet 01.02.06 kl 12:58
Spør du meg? Da er svaret soleklart; nyklekket artemia.
Sjansene for å lykkes økes dramatisk om man fôrer med dette.
Men mange har nok klart å oppdrette Corydoras på annet, som f.eks. yngelfôr på boks, så der er nok svarene veldig varierende.
Men vi har da også veldig mange akvarister som har prøvd og prøvd, men aldri greier å få yngelen til å overleve. Hva årsaken er, er jo uvisst. Men kanskje yngelen ikke spiser pulvermaten? Det er nemlig det jeg mistenker i de tilfellene der yngelen dør ca tre-fire dager etter klekking. De bruker to dager på å bruke opp plommesekken, så da skal de ikke ha mat. Men når man begynner fôringen, og yngelen ikke spiser, så bukker de fort under uten næring. Ett til to døgn uten mat, så dør de. Da har det gått tre-fire dager etter klekking av egget.
Nyklekket artemia er etter min mening (og eksperter verden over!) det aller beste start-fôret for svært mange fiskeyngel. De aller, aller fleste fiskeyngel tar dette for de skjønner at det er mat med en gang.
Sjansene for å lykkes økes dramatisk om man fôrer med dette.
Men mange har nok klart å oppdrette Corydoras på annet, som f.eks. yngelfôr på boks, så der er nok svarene veldig varierende.
Men vi har da også veldig mange akvarister som har prøvd og prøvd, men aldri greier å få yngelen til å overleve. Hva årsaken er, er jo uvisst. Men kanskje yngelen ikke spiser pulvermaten? Det er nemlig det jeg mistenker i de tilfellene der yngelen dør ca tre-fire dager etter klekking. De bruker to dager på å bruke opp plommesekken, så da skal de ikke ha mat. Men når man begynner fôringen, og yngelen ikke spiser, så bukker de fort under uten næring. Ett til to døgn uten mat, så dør de. Da har det gått tre-fire dager etter klekking av egget.
Nyklekket artemia er etter min mening (og eksperter verden over!) det aller beste start-fôret for svært mange fiskeyngel. De aller, aller fleste fiskeyngel tar dette for de skjønner at det er mat med en gang.
Postet 01.02.06 kl 16:07
Endret: 01.02.06 kl 16:08
Postet 15.02.06 kl 15:44
Postet 18.02.06 kl 12:45