J. Marlieri egg.

Oppdaget i dag egg fra Marlierien. Jeg satte inn en mallehule for ancistrusen, og den ble okkupert av marlieriparet. Kan vel være en liten uke siden. Det jeg lurer på er hvor lang tid det tar før eggene klekkes og deretter når yngelen er frittsvømmende?
Bør jeg prøve å flytte hule, egg og fisk over i et annet kar, eller blir yngelen voktet av foreldrene? Har ellers 2 små calvus, 4 brevis, 2 til marlieri og to N. Brichardi.
Gratulerer med egg!

Jeg vet veldig lite om dette, men tror Julier passer eggene sine. Gjør ikke de aller fleste ciklider i Tanganyikasjøen det? Kunne kanskje vært en fordel å flytte dem, har hørt at Calvuser er noen glupske egg-spisere. Men det kan jo hende Juliene klarer å forsvare eggene sine godt nok. Hvordan ser det ut, passer foreldrene på eggene, eller er de likegyldige?
Hei Kristian. Foreldrene ser ut til å passe godt på eggene. Hannen ligger inne i hulen, mens hunnen henger på utsiden og passer på. Calvusene er like i nærheten, men de har ikke en sjans De er for små, og hunnen er ikke interessert i å gi fra seg noe Satser på det går bra uten å flytte dem. Får heller prøve å fiske opp noe yngel hvis det blir noe.
Det syns jeg høres bra ut Og håper det kommer yngel også, hadde vært veldig gøy. Hvis ikke så har du i alle fall et lekspar, som helt sikkert vil legge egg igjen!
Jeg hadde lyst på Calvuser etter å ha sett dem på riftlakes.com. Det stod at de er rovfisker, og da tenkte jeg at de ville være perfekt til å rydde opp i Prinsesse eksplosjonen i 660en. Men neida, hverken Prinsesse eller Leleupi yngel blir tatt. Det går nok bra.
Jeg fikk yngel på et N. Crassus par, som og er prinsesser. Disse ble spist ja! Men der mistenker jeg marlierien som den største syndebukken. Calvusen var bortpå den og, men de er så små enda, og lettere å jage. Marlierien er jo hissig så det holder, så det skulle gå bra
Jeg mener å ha lest at hvertfall J. Transcriptus ikke vokter yngelen etter at den er blitt frittsvømmende, men at på grunn av deres aggressive atferd når de vokter revir, får yngelen likevel en viss beskyttelse.

Husker desverre ikke hvor jeg leste dette.
Heihei Irene. Fant ut at hos marlierien passer begge to på yngelen Nå gjelder det bare at eggene klekkes da, men hvor lang tid tar det?
Har sjekket i boken igjen. Dette er et slags leksikon og det står ikke så mye om de forskjellige fiskene, men det står ihvertfall at Julidocromis Dickfeldi egg klekkes etter ca tre dager. Disse to fiskene er jo i slekt, så de har vel noe til felles på dette området også. Eller?
Hvordan går det med eggene? Har det blitt noe yngel?
Heihei,
Eggene har ikke klekket enda, tror jeg. De var mørkere i går da jeg sjekket, så kanskje skjer det noe snart? Eller er de ikke befruktet når de blir mørke?
3 dager sier du....skulle være i dag det da.... Tror ikke jeg skal forstyrre dem mer, må bare vente og se. Jeg måtte tømme karet i går, og da bygget jeg inn hulen deres sånn at de ble noe tryggere, men det betyr og at jeg ikke får se inn lenger.
Fred å ro kan i alle fall ikke skade! Du får dokumentere alle hendelser og tidspunkt for klekking, osv, og kanskje også oppdatere fiskebasen med noe info senere?

Lykke til vidre
Det ble ikke noe av de første eggene
Men, nå har de gått i skjul i hulen og vifter og er så sky at det er helt utrolig. Enten er de syke, eller så har de egg/yngel. Hunnen har jeg sett ute av hulen en gang, men da var hun lynkjapp tilbake igjen. FÅr håpe det er bebisser og ikke sykdom. Noen som vet hvor gamle yngelen er før foreldrene tar dem med på svømmetur? Jeg klarer ikke å se inn denne gangen, så jeg aner ikke hva som skjer. Plagsomt altså!
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap