pH, KH og GH...

Har hatt 4 guppydødsfall siden jul (alle var bare noen månder gamle) og kjøpte derfor en "JBL 5 i 1 test" i dag. Resultatet er nedslående! Nå må jeg prøve å redde mine 10 gjenlevende guppy og de 2 mallene mine! Både KH og GH var nærmest de høyeste avlesningsrutene, dvs KH nærmere 40 og GH nærmere 50 (!!!). Har kun målt Ph tidligere og bruker på bakgrunn av dette "PHminus" regelmessig. PH viser 7-7,5 i dag. Etter å ha lest litt rundt i akvaforum tenker jeg nå at "pHminus" ikke er tingen for mitt akvarium, men torv for å fikse både pH og KH. Men hva med GH? Hvor får jeg tak i torv, i dyrebutikken? Høres enkelt ut å putte en nylonsstrømpe med torv i akvariet, kan torvmetoden være så enkel?
Glemt å få med at jeg også har testet kranvannet (har brønnvann) med samme resultat på KH og GH.
De gh-kh verdiene du har er jo helt ekstreme! Så ekstreme at jeg tror at testen må lyge deg midt i fleisen. Ta med en prøve til en akvariebutikk, be dem teste vannet med dråpetester.

Som du selv er inne på, vil torv kunne senke kh (noe også ph- gjør). Imidlertid er det bedre å bruke naturens metoder, i stedet for syrebaserte produkter som Ph-.
Torv kan enten puttes i filteret, spesielt om man har utvendig filter, eller via en strømpe.
Den mest lettvinte løsningen syntes jeg likevel er å bruke eikebarkekstrakt, denne er enkel å dossere, og tar ikke opp verdifull plass i filteret.

Desverre er det vanskelig å gjøre noe med gh-en, jeg vet ikke om noen tilsettinger som senker denne.
Mulig at osmosevann ville være tingen, men det er jo ikke akkurat en billig investering...
Du må da også "rense" springvannet med denne før du bytter vann i akvariet. Ser ikke bort i fra at denne tar en del av kh-en også.

Desverre har jeg liten peiling på osmosevann, og kan ikke gi deg mer eksakte svar enn dette
Første som slo meg og-er at verdiene på gh/kh er så ekstremt høye at jeg faktisk lurer på om testen din er helt ute og kjører(mener test settet) aldri hørt om sånne verdier engang. Men så har jeg ikke hørt om alt heller da
Joda, det finnes flere ulike gh-økende remedier, blandt annet gh+.

Men å tilsette dette vil jo øke en allerede skyhøy gh, for nybegynners del
Gh.
Unnskyld, formulerte meg litt dårli,,kremt...

Mente om det ikke finnes GH minus, altså som reduserer Gh?
Faktisk har jeg ikke klart å finne noe som reduserer gh i vannet ennå, av tradisjonelle remedier.
Eneste som trolig vil hjelpe, er å tømme lommeboka i jakten på et osmoserenser.
Osmoserenser.
Tror jeg så en eller annen plass, har surfet over alt, at man kunne lage dette selv,tror det var på en side med gjør det selv co2?
Er sikkert mulig, men jeg har liten peilig på dette med osmosevann, i hvertfall ikke nok til å si om det går ann å snekre selv eller ikke
Osmose rensere
http://www.freshwatersystems.com/products/index/p197/197/61/67

Den billigste varianten var 594,men om dette er godt nok?
Fantes andre også,poenget er at dette var langt billigere enn andre jeg har sett.
Så litt veik ut den der Klarer bare å rense 40L i døgnet, så det er jo ikke så mye å rope hurra for. Ser heller ikke noe om at vannet renses for partikler\klor før selve osmosedelen, som fort vil bli ødelagt av slikt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap