- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Maller sammen med Killi?
Maller sammen med Killi?
Postet 03.02.06 kl 23:13
Både ja og nei til begge spørsmålene.
Det finnes så utrolig mange killi som oppfører seg svært forskjellig. Det kommer mao helt an på hvilke arter du vil ha. Generellt er det best å holde killi i artsakvarium, men det samme gjelder jo de fleste fisk. Vil du drette fiskene eller vil du bare holde dem. Hvis du bare vil holde dem kan du gjerne eksperimentere litt.
Det finnes så utrolig mange killi som oppfører seg svært forskjellig. Det kommer mao helt an på hvilke arter du vil ha. Generellt er det best å holde killi i artsakvarium, men det samme gjelder jo de fleste fisk. Vil du drette fiskene eller vil du bare holde dem. Hvis du bare vil holde dem kan du gjerne eksperimentere litt.
Postet 03.02.06 kl 23:54
Håvard Støre AndresenBåde ja og nei til begge spørsmålene. Det finnes så utrolig mange killi som oppfører seg svært forskjellig. Det kommer mao helt an på hvilke arter du vil ha. Generellt er det best å holde killi i artsakvarium, men det samme gjelder jo de fleste fisk. Vil du drette fiskene eller vil du bare holde dem. Hvis du bare vil holde dem kan du gjerne eksperimentere litt.
OK har ikke tenkt på noen spesiell art men tenker jo litt på om coryene og mallene (Monte Dourados) vil være fornøyd med disse innboerne?
Selvfølgelig er det alltid gøy med oppdrett men det får jo stå sin prøve.
Er på jakt etter noen fisker som kan gå i det øvre skiktet og som er litt interessant og fant da ut at killi fisker var noe å se nærmere på.
Men andre forslag mottas også med takk.
Postet 04.02.06 kl 00:14
Killi er spennende og rent faktisk de mest fargesterke ferskvannsfiskene som finnes. Å drette de ´lette´ killiartene kan sammenlignes med å drette de letteste levendeføderne. Man trenger ikke tykke briller for å drive med killi.
Når det gjelder corydoras ol. som selskap vil jeg fraråde det siden det utelukker mulighetene for yngel.
Når det gjelder corydoras ol. som selskap vil jeg fraråde det siden det utelukker mulighetene for yngel.
Postet 04.02.06 kl 00:23
Postet 04.02.06 kl 15:47
Postet 04.02.06 kl 16:21
Inaktiv bruker

Mange av innen disse slektene vil fungere bra sammen med maller/selskapsavkarium, det man skal huske påp når man har Killi, er at det finnes tett beplantning, samt at det finnes javamose.
Flg. slekter som også er meget fargesterke:
Fundulopanchax, Chromaphyosemion, Epiplatys.
Aphyosemion som er en stor slekt kan man også ha, men de vil gjerne ha noe kaldere vann, det optimale er 22-23 grader, så da må man ha fisk som også foretrekker dette.
Svein
Flg. slekter som også er meget fargesterke:
Fundulopanchax, Chromaphyosemion, Epiplatys.
Aphyosemion som er en stor slekt kan man også ha, men de vil gjerne ha noe kaldere vann, det optimale er 22-23 grader, så da må man ha fisk som også foretrekker dette.
Svein
Postet 04.02.06 kl 16:55
Postet 04.02.06 kl 19:33
Postet 04.02.06 kl 21:53
Svein AMange av innen disse slektene vil fungere bra sammen med maller/selskapsavkarium, det man skal huske påp når man har Killi, er at det finnes tett beplantning, samt at det finnes javamose. Flg. slekter som også er meget fargesterke: [B]Fundulopanchax, Chromaphyosemion, Epiplatys.[/B] Aphyosemion som er en stor slekt kan man også ha, men de vil gjerne ha noe kaldere vann, det optimale er 22-23 grader, så da må man ha fisk som også foretrekker dette. Svein
Har begynt å få ganske beplantet kar etterhvert,men javamose har jeg ikke.Har prøvd den før uten å få den til å lykkes,men kan selvfølgelig prøve igjen.
Denne er vel srort sett nødvendig for å få opdrett på de regner jeg meg?
Postet 04.02.06 kl 21:55
Siden vi allerede er inne på oppdrett av killi..
Jeg kjøpte et par Fundulopanchax gardneri nigerianus p-82 på storauksjonen forrige uke. Samme dagen som de kom i det nye karet, begynte hannen å riste og vise seg for hunnnen.
Har en del forskjellige planter og en svær dott javamose løst i vannet, som fyller en stor del av karet. Tempuraturen er kanskje litt for høy, men bruker ikke varmkolbe, så kan ikke gjøre så mye mer med det.
Hva mer trenger disse fiskene for å leke?
Jeg kjøpte et par Fundulopanchax gardneri nigerianus p-82 på storauksjonen forrige uke. Samme dagen som de kom i det nye karet, begynte hannen å riste og vise seg for hunnnen.
Har en del forskjellige planter og en svær dott javamose løst i vannet, som fyller en stor del av karet. Tempuraturen er kanskje litt for høy, men bruker ikke varmkolbe, så kan ikke gjøre så mye mer med det.
Hva mer trenger disse fiskene for å leke?
Postet 05.02.06 kl 12:21
Inaktiv bruker

Du verden så pene Killi jeg oppdretter )
Jeg tror at de skulle være kjønnsmodne, det finner du lett ut ved å ta opp javamosa, skvis den godt, så begynner du å lete etter egg, skulle tro det er en god del der, og ikke minst det er noe av spenningen ved å lete etter egg.
Ellers så har du det helt greit, trenger ikke varmekolbe til disse, dersom du har en temp som ligger på 22 - 25 grader.
Ps Her ser du forresten bestefaren til dine
![[External Image] [External Image]](http://i5.photobucket.com/albums/y182/SveinA/4.jpg)
Svein
Jeg tror at de skulle være kjønnsmodne, det finner du lett ut ved å ta opp javamosa, skvis den godt, så begynner du å lete etter egg, skulle tro det er en god del der, og ikke minst det er noe av spenningen ved å lete etter egg.
Ellers så har du det helt greit, trenger ikke varmekolbe til disse, dersom du har en temp som ligger på 22 - 25 grader.
Ps Her ser du forresten bestefaren til dine
![[External Image] [External Image]](http://i5.photobucket.com/albums/y182/SveinA/4.jpg)
Svein
Postet 05.02.06 kl 12:54
Endret: 05.02.06 kl 12:57
Postet 05.02.06 kl 13:04
Inaktiv bruker

Det kommer helt an på hva slags arter du har, noen bryr seg ikke om yngel, andre gjør det, så her kommer erfaring inn i bildet, men som regel får du alltids noen yngel, dersom du har et tett beplantet akvarie (og da mener jeg tett)
Svein
Svein
Postet 05.02.06 kl 13:07
Postet 05.02.06 kl 13:11
Ja, ikke sant? =) De bildene der tok jeg i full fart uten å ha vasket glasset eller fjernet alger, og de blei tatt den dagen jeg kjøpte dem. Så de er egentlige mye penere.
Skvise javamosa? Kan du forklare enkelt hva jeg skal gjøre hvis jeg mistenker å ha egg? Er helt grønn på killi, og det er ikke lett å finne info på nettet.
Skvise javamosa? Kan du forklare enkelt hva jeg skal gjøre hvis jeg mistenker å ha egg? Er helt grønn på killi, og det er ikke lett å finne info på nettet.
Postet 05.02.06 kl 13:14
Inaktiv bruker

Stina Engerudjeg har ett par med aphysemion (?) guignardi, det er rimelig tett beplantet men mulig jeg burde byttet ut noe av plantene med noe mer tettbevokst. de voksne råtrives og er håndtamme (!) ihvertfall ? er bare redd for at fisken ikke skal få svømt ;)
Da har du Scriptaphyosemion guignardi. Den har jeg hatt flere av, så kanskje de kommer fra meg, i såfall er lokasjonen "mamou"
Den spiser ikke mye yngel, jeg fikk flere yngel i min tank
I mange av mine 19 litere som står med tverrenden ut, så har jeg 1/3 foran som svømmeområde, 2/3 er tett beplantet med javamose, bregner og andre planter som overlever svakt lys.
Postet 05.02.06 kl 13:56
Inaktiv bruker

Irene NJa, ikke sant? =) De bildene der tok jeg i full fart uten å ha vasket glasset eller fjernet alger, og de blei tatt den dagen jeg kjøpte dem. Så de er egentlige mye penere. Skvise javamosa? Kan du forklare enkelt hva jeg skal gjøre hvis jeg mistenker å ha egg? Er helt grønn på killi, og det er ikke lett å finne info på nettet.
Du behøver ikke å gjøre noe som helst, finner du egg, så kan du bare legge mosa tilbake, så klekkes de etter en 14 dager, enkelt og greit.
Hvis du vil ha masse yngel, så kan du gjøre slik jeg gjør; jeg avler disse 1 gang i året, og da får jeg ca. 100 yngel og jeg lar ca 50 vokse opp.
Sett en trio (par) i en 10 -20 liter beholder med 1 cm torv på bunnen, ingenting annet, la dem leke i 1 uke, sett trioen tilbake, samle opp torven i en håv, skvis vannet ut av torven, slik at torven blir litt tørrere enn en søleball, legg den i en plastpose som du slår luft i, strikk posen og legg den mørkt i rom temperatur. hent fram posen etter 14-20 dager, legg torven i en liten plastdunk og hell 120 cm med vann over den, og vola, du har masse yngel som du umiddelbart fórer med artemia.
Dette er en "grisk" fisk
Svein
Postet 05.02.06 kl 14:02
Svein A[QUOTE=Stina Engerud]jeg har ett par med aphysemion (?) guignardi, det er rimelig tett beplantet men mulig jeg burde byttet ut noe av plantene med noe mer tettbevokst. de voksne råtrives og er håndtamme (!) ihvertfall ? er bare redd for at fisken ikke skal få svømt ;)
Da har du Scriptaphyosemion guignardi. Den har jeg hatt flere av, så kanskje de kommer fra meg, i såfall er lokasjonen "mamou"
Den spiser ikke mye yngel, jeg fikk flere yngel i min tank
I mange av mine 19 litere som står med tverrenden ut, så har jeg 1/3 foran som svømmeområde, 2/3 er tett beplantet med javamose, bregner og andre planter som overlever svakt lys.
mye mulig de er fra deg ja, det sto ihvertfall mamou på posen når jeg kjøpte de på storauksjon i drammen i høst.
har de som sagt i en 28 liter, enkelt lysarmatur men vannflaten er dekket med andremat så lyset blir ikke sterkt, to røtter dekket med temmelig villtvoksende javamose (tar vel nesten halve karet) og endel cabomba litt her og der som jeg akkurat har rensket opp i fordi det begynte å bli litt veeel mye oppi der.
Postet 05.02.06 kl 14:25
Postet 05.02.06 kl 17:46