Å holde et karantenekar i drift....

Jeg har en 46 liter jeg bruker som karantenekar.
Når de nåværende okkupantene flytter ut og over i sin permanente bolig, blir karet tomt. Det er noen uker til, men jeg vil gjerne ha karet stående i "beredskaps" drift etter det også.

Da er spørsmålet, hvor mange fisk bør jeg sette inn for å holde karets filter (utvendig Eheim Termo 2322)i nødvendig balanse?
Jeg tenkte på noen tetraer eller lignende, vil 5-6 stk holde karet i drift til jeg får behov for det til nyinnkjøpt fisk igjen? Og bør jeg da ta ut tetraene, mens de nye er der? Ser ikke helt vitsen med å ha dem der og utsette dem for smitte fra nyinnkjøpte fisk. Er den nye fisken syk, så ser jeg det jo på dem?

Jeg sverger til noen skikkelige maller for å holde filteret til karantenekarret i drift. Sett inn noen store ancistrus så produserer disse nok avfall til filteret.

Små tetraer kan bli for lite belastning slik at filteret ikke er nok oppkjørt når du har behov for det.
Enig med Geir i valget av "driftsansvarlige" til karantenekaret

Hvorvidt du flytter disse ut eller ikke når potensielle smittebomber innføres, er jo opp til deg selv.
Men siden maller er noe sensitive for både en del medisiner og salt, er det jo ikke spesielt strategisk å utsette dem for smittefare
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap