- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tanganyka eller Malawi i en 100 liter?
Tanganyka eller Malawi i en 100 liter?
Inaktiv bruker
Har lest litt om Tanganyka og Malawi og har hatt lyst å begynne me dette. Desverre er det største karet jeg har som kan brukes til dette en 100 liter. Kunne godt tenkt meg Prinsesen av burundi og kanskje noen andre fisker. Noen som har noen gode forslag?
Postet 05.02.06 kl 11:46
Inaktiv bruker
okey, da har jeg kommet fram til at jeg ikke vil ha prinsesen av burundi, men har sitt litt på noen andre arter:
Neolamprolugus brevis
Lamprologus multifasciatus
Julidochromus marlieri
Neolamprologus multifasciatus
Noen som har en fiskesammensetning å komme med. Bør fiskene holdes i grupper eller alene, eventuelt er det noen som ikke passer sammen i en 100 liter?
Neolamprolugus brevis
Lamprologus multifasciatus
Julidochromus marlieri
Neolamprologus multifasciatus
Noen som har en fiskesammensetning å komme med. Bør fiskene holdes i grupper eller alene, eventuelt er det noen som ikke passer sammen i en 100 liter?
Postet 05.02.06 kl 12:10
Det bør nok bli tanganyika i et såpass lite kar.
Anbefaler deg å kun ha en art sneglehusleker, jeg har prøvd med flere og funket dårlig. I tillegg til de du nevner er stappersii og ocellatus fine. Eller så er nok ikke prinsessen så lurt valg, men du kan ha et par calvus, leleupi eller en julidochormisart. Alle tre artene i en 100liter kan blir for mye da de alle er er hulelekere, men et par av dem bør gå bra.
Anbefaler deg å kun ha en art sneglehusleker, jeg har prøvd med flere og funket dårlig. I tillegg til de du nevner er stappersii og ocellatus fine. Eller så er nok ikke prinsessen så lurt valg, men du kan ha et par calvus, leleupi eller en julidochormisart. Alle tre artene i en 100liter kan blir for mye da de alle er er hulelekere, men et par av dem bør gå bra.
Postet 05.02.06 kl 12:44
Inaktiv bruker
okey, da blir det nok bare en litt stor gruppe med noen sneglehuslekere til å begynne med. Har ikke bestemt meg for hvilke enda.
Hva må jeg gjøre for å øke PH og Gh?
Disse sneglehusene. Hvor får man tak i dem og hva kaller man dem?
Hva må jeg gjøre for å øke PH og Gh?
Disse sneglehusene. Hvor får man tak i dem og hva kaller man dem?
Postet 05.02.06 kl 13:46
Når du skal øke pH-verdien kan du bruke natron. Du får kjøpt [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=145&HKatID=]1 KG natron på[/URL] www.webzoo.net. Det vil vare en god stund.
Når det gjelder hardheten på vannet, altså GH (dH) så kan du øke den ved å bruke korallsand og faxekalk, eller du kan bruke gips (medisins gips, kjøpt på apotek). Hva du velger er opp til deg, selv bruker jeg gips.
Sneglehus kan du få kjøpt på dagligvareforretninger, du kan finne utendørs, eller bestille fra nettet, f. eks [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1039&HKatID=]disse på webzoo[/URL]. Det sistnevnte er det dyreste alternativet, og å finne de utendørs er innlysende det billigste.
Vil anbefale Neolamprolugus brevis som en kjepeflott sneglehusleker
Lykke til!
Når det gjelder hardheten på vannet, altså GH (dH) så kan du øke den ved å bruke korallsand og faxekalk, eller du kan bruke gips (medisins gips, kjøpt på apotek). Hva du velger er opp til deg, selv bruker jeg gips.
Sneglehus kan du få kjøpt på dagligvareforretninger, du kan finne utendørs, eller bestille fra nettet, f. eks [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1039&HKatID=]disse på webzoo[/URL]. Det sistnevnte er det dyreste alternativet, og å finne de utendørs er innlysende det billigste.
Vil anbefale Neolamprolugus brevis som en kjepeflott sneglehusleker
Lykke til!
Postet 05.02.06 kl 16:05
Malawi/Tanganyka
Hei du. Har selv et 250l. kar med 6 stk golden (anbefales) og 4 stk Tanganykasebra. Ta deg en tur og kikk på akvarie forum i pedersgata i Stavanger. Di har masse bra utvalg på malawi og div. Ph og hardhet setter du deg fort inn i. Ta kontakt om du lurer på noe. MALAWI POWER
Postet 06.02.06 kl 11:15
Inaktiv bruker
Blir nok Tanganyika
Vurderte faktisk noen Golden først men tror nok jeg går får Sneglehuslekere..Hvor får man tak i disse sneglehuslekerne. Har sjelden sitt dem i butikkene.
Hvilket for er å anbefale til Tanganyika??
Hvilket for er å anbefale til Tanganyika??
Postet 06.02.06 kl 16:40
Dersom du ber en av butikkene i Stavanger om å ta inn den typen du vil ha, tror jeg nok de gjør det. Det er og folk privat som selger yngel. Av for kan jeg anbefale frossen artemia og african mix frossenfor. Ellers spiser de fleste og flakfor. Jeg bruker begge deler og det går fint.
Neolamprologus Multifasciatus er en tøff sneglehusleker som jeg så en på Forus, Linn Skaten, hadde for salg. Du får kontakte henne. Der kan du godt starte med 10 stykker, da disse lever i koloni. Husk på å gi dem mange sneglehus. De får du blandt annet på Ultra butikker, heter escargot sneglehus.
Lykke til
Neolamprologus Multifasciatus er en tøff sneglehusleker som jeg så en på Forus, Linn Skaten, hadde for salg. Du får kontakte henne. Der kan du godt starte med 10 stykker, da disse lever i koloni. Husk på å gi dem mange sneglehus. De får du blandt annet på Ultra butikker, heter escargot sneglehus.
Lykke til
Postet 06.02.06 kl 17:04
Postet 06.02.06 kl 20:02
Inaktiv bruker
Okey, da har jeg satt opp karet. Kjøpte 12 sneglehus. Holder dette eller bør jeg kjøpe flere?
I dag skulle jeg prøve å få opp ph og gh. Tilsatte litt natron som jeg fant i skapet. Dette gjorde at ph ble på rundt 8. På dyrebutikken kjøpte jeg gh-salt. har tilsatt d nå og skal teste senere.
Det jeg lurer på er hvor ofte jeg skal tilsette natron, og hvor mye.. Uten å ha tilsatt noe lå ph på ca. 7.
Skal ha en gruppe med lamprologus ocellatus..
I dag skulle jeg prøve å få opp ph og gh. Tilsatte litt natron som jeg fant i skapet. Dette gjorde at ph ble på rundt 8. På dyrebutikken kjøpte jeg gh-salt. har tilsatt d nå og skal teste senere.
Det jeg lurer på er hvor ofte jeg skal tilsette natron, og hvor mye.. Uten å ha tilsatt noe lå ph på ca. 7.
Skal ha en gruppe med lamprologus ocellatus..
Postet 22.02.06 kl 15:32
Jeg tror 12 sneglehus vil holde til en gruppe Ocellatus, da disse trenger ikke en haug med sneglehus liggende nær hverandre, men noen sneglehus rundt om i karet. Tror hver fisk okkuperer flere sneglehus hver, hvor mange varierer. Hvor mange Ocellatus har du tenkt deg?
Når det gjelder å heve pH er det selvfølgelig flere faktorer som er med, hva den ligger på i utgangspunktet, hvor høy du vil ha den, osv. En pH-verdi på 8.0-9.0 passer de fleste Tanganyikaartene. Syns egentlig du bare skal prøve deg frem og måle. Begynn med en teskje, vent litt, mål. Blir pH-verdien bra da, vet du at du skal bruke en teskje sånn ca. Er den fortsatt for lav er det bare å putte oppi mer. Tror ikke man klarer å få pH-verdien for langt over 8.5 med små mengeder natron.
Når det gjelder å heve pH er det selvfølgelig flere faktorer som er med, hva den ligger på i utgangspunktet, hvor høy du vil ha den, osv. En pH-verdi på 8.0-9.0 passer de fleste Tanganyikaartene. Syns egentlig du bare skal prøve deg frem og måle. Begynn med en teskje, vent litt, mål. Blir pH-verdien bra da, vet du at du skal bruke en teskje sånn ca. Er den fortsatt for lav er det bare å putte oppi mer. Tror ikke man klarer å få pH-verdien for langt over 8.5 med små mengeder natron.
Postet 22.02.06 kl 16:03
Endret: 22.02.06 kl 16:12
Inaktiv bruker
I dag var jeg hos en venn og hentet noen lamprologus ocellatus Gold som jeg hadde kjøpt på JAK's storauksjon. Det var kun 3 stk. Det første som skjedde var at den ene fant sin plass under noen javabregner(der ligger den fortsatt). Di to andre fant hvert sitt sneglehus. Jeg har innredte karet slik at jeg har 6 sneglehus på den enne siden og 6 på den andre side. Disse to fant hvert sitt sneglehus på samme side. Når jeg så i karet nå nettopp hadde den ene forlatt det ene området med sneglehus og flytett til den andre enden. Er dette normalt.
Skal uansett skaffe meg fler av disse. Noen som vet hvordan d går å blande disse me vanlig ocellatus?
Ble også tilbudt å ta over en gruppe(4-5) leleupier, men d blir d vel bare bråk av?
Skal uansett skaffe meg fler av disse. Noen som vet hvordan d går å blande disse me vanlig ocellatus?
Ble også tilbudt å ta over en gruppe(4-5) leleupier, men d blir d vel bare bråk av?
Postet 26.02.06 kl 19:01
Postet 26.02.06 kl 20:47
Inaktiv bruker
Postet 26.02.06 kl 21:39
Postet 26.02.06 kl 23:27
Postet 26.02.06 kl 23:30
Inaktiv bruker
Tror nok jeg må skaffe meg noen fler sneglehus når jeg skaffer meg flere ocellatus. Gleder meg til jeg får flere, da blir det nok skikkelig liv i akvariet.
Har også lyst på en annen type( f eks. en julidochromis art) Men d blir nok en stund til.
Kunne vel egentlig tenkt meg et større akvarium også:p hehe, neida..
Ska i hvert fall ut i morgen å prøve å skaffe flere. Hvilket type flakfor bør jeg gi disse. Bør jeg bruke en spesiell type flakfor( for tanganiykaciklider)? Skal jo selvfølgelig også mate med rekemix +++
men bør vel også ha flakfor..
Har også lyst på en annen type( f eks. en julidochromis art) Men d blir nok en stund til.
Kunne vel egentlig tenkt meg et større akvarium også:p hehe, neida..
Ska i hvert fall ut i morgen å prøve å skaffe flere. Hvilket type flakfor bør jeg gi disse. Bør jeg bruke en spesiell type flakfor( for tanganiykaciklider)? Skal jo selvfølgelig også mate med rekemix +++
men bør vel også ha flakfor..
Postet 26.02.06 kl 23:53
Postet 26.02.06 kl 23:55