algebekjempelse... steget videre

Skal vi se... jeg har slitt en stund med en invasjon av sorte oppvaskbørster av noen alger på vallisneriaen og sverdplantene mine og begynte å bli sprø !

Kjøpte et par kilo (kjentes sånn ut ihvertfall) med cabomba eller noe i den dur på møte på DAK på torsdag, tok en heftig rens i karet i går hvor jeg fjernet det jeg fant av algebefengte blader (stakkars plantene mine), byttet 50 % av vannet og satte nedi dette cambombastyret.

blir spennende å se om disse klarer å snappe næringen fra algemarerittet...
Er det de som kalles "Hornblad"?

Jeg har veldig god erfaring med Hornblad når det gjelder algebekjempelse. I den ene 250 literen min, som ble tømt og satt opp på nytt pga sykdom der, våknet jeg en dag til en så massiv algeinvasjon en dag at jeg måtte blunke flere ganger for å tro synet
Det var så enorme mengder med skjeggete, lange alger som viftet i strømmen at jeg ble bare stående og glane!

Jeg skiftet vann noen dager på rad, og sugde samtidig opp store kladder av "skjegget" uten at det hjalp nevneverdig.
Så hentet jeg til slutt en stor klase hornblad-planter i et annet kar og dumpet oppi...
Tre dager senere er det ikke en eneste skjeggalge å se!
Nesten så man ikke tror det! Effekten er helt utrolig.

Jeg hadde samme resultat i oppvekstkaret til scalare-kullet mitt. Der var det grønne, vanlige alger som var problemet. Etter noen få dager med en svær "klase" hornblad i karet, forsvant de bare. Etter en uke kunne man ikke se noe som helst av alger.

De er virkelig fabelaktige å bruke til algebekjempelse!

Jeg har imidlertid mistanke om at disse svarte tustene som vokser på bladkanter, kommer av noe annet enn overskuddsnæring og avfallsstoffer i vannet. Jeg vet ikke om Hornblad kan hjelpe på det.
Jeg plages med det samme som deg langs bladkantene i den andre 250 literen min. Det er til å bli sprø av! For noen dager siden skrellet jeg av så mye blader og luket så kraftig at jeg fyllte to bøtter med det. Ble ganske spinkle planter igjen her og der i karet etterpå...
Men det så bra ut, alle algene var vekk....
Og i går så jeg at de var på vei tilbake!! *ARGH*

har ikke anelse om hva de svarte kostene kommer av selv men overskuddsnæring høres egentlig litt søkt ut for jeg forer ikke akkurat mye i det karet.
lyset er visstnok heller ikke så galt så jeg er egentlig tom for ideer hvis dette planteprosjektet mitt ikke fungerer.

tror ikke det er hornblad jeg har hivd oppi, mener det ble solgt som cabomba, komplisert plante som kan være kinkig å finne "røttene" på så jeg bare satset på det beste når jeg fant en stengel...
Men jeg trodde Hornblad-plantens latinske navn var Cabomba, jeg?

Dersom man slår opp på Tropica.dk, så ser Cabomba Caroliniana slik ut, akkurat som Hornblad:
Hornblad er kanskje litt mere lysegrønn i fargen enn denne illustrasjonen hos Tropica viser.

[External Image]
Slik ser Hornblad ut. Og er glimrende for å ta opp overskudds næring.
det er ikke hornblad jeg har hivd oppi med den cabombaen ligner, er dette en plante som ikke utvikler tydelige "bunnrøtter" hvis den holdes som flyteplante ?
bruker selv "masse"hornblad og det er ikke en alge i karret mitt. Så det er en fabelaktig plante til næringsopptak-vokser noe fryktelig da-flere cm om dagen-er det normalt, eller har jeg kjempe forhold i karret mitt?
Og hornblad utvikler ikke noen røtter-ihvertfall ikke her.
Jeg bruker/har også den planten mona linker til, og det også er en fabelaktig alge bekjemper plante, vokser fort den og, men ikke på langt nær så fort som hornblad. Ikke i mitt karr ihvertfall
Men dem algene du beskriver, høres jo litt ut som penselalger, og dem tar vel SAEene??
Nybegynner jeg, men alger er noe jeg virkelig prøver å lære mest mulig om.
det er visst ikke penselalger det jeg har, men vil uansett ikke ha SAE da disse etterhvert vil bli for store etter min smak.
Eplesneiler er også kjempe bra på g spise alt-bortsett fra friske planter da, og det er jo er +.
Så dem kan du jo også prøve.
har de, men disse kostealgene ser det ikke ut til at noen dyr tar
men har du ikke karr fra noen og 20 liter til over 300 liter da?? Vis det stemmer så er det jo ikke noe problem med SAE.
joda, plassen er ikke problemet, det er det at jeg rett og slett ikke liker store fisk
Nei da er det ikke lett, for de fleste gode algespiseren blir jo "litt"større enn guppy. Så da må du bekjempe algene på en annen måte, og hvilken-si det.
Eplesneiler går jo ann.
som jeg sa, snegler har jeg men dette er en algetype som nyttedyr ikke spiser.... vet ikke om du har sett svartalger før ?
nederste bildet i denne artiklen er typen jeg sliter med, men SAE er som sagt ikke aktuellt så da må en prøve noe annet.
Eplesneiler spiser det meste-tømte karret mitt for BGA, og det er det ikke så mange som spiser-så jeg hadde prøvd det.
altså... for tredje gang nå... jeg har eplesnegler !

hvis du skal svare på innlegg så vær vennlig å les de foregående skikkelig først.

og nei, eplesnegler spiser ikke disse algene...
tydelig at det er forskjell da-FOR MINE EPLESNEILER spiser dem.
Men vil du ikke bruke SAE så får du luke da. Og hva er problemet med SAE hentet 3 stk idag som er 3 cm-og det er jo ikke akurat store dyr som du sier du ikke vil ha-selg dem når de blir større. Eller forsette å ha de "fine"algene.
Mulig du leser dårlig du og, for linken du la ut og refererte til heter faktisk algen penselalge. Og ja du har helt rett svartalge har jeg aldri hørt om før og heller aldri sett. Men mulig du kan linke til en side om svart alger, for vis det er noe jeg virkelig prøver å lære så er det om alger.
Men som sagt svartalger er helt nytt for meg, og jeg har lest mye om alger. Så er det en ny type som du kun har i karret da? Eller har du noen link til en side om "svartalger"?
svartalger er et av populærnavnene til penselalger men i følge folk i klubben så er det visst ikke vanlige penselalger jeg har.

jeg vil ikke ha SAE av to grunner... de er fra feil kontinent og de blir store.

jeg startet tråden rett og slett for å få innspill med tanke på plantebekjempelse av algen, ikke for å få tips om andre nyttedyr.
når du da fortsetter å mase om eplesnegler og SAE selv om jeg gjentatte ganger har sagt at dette ikke er aktuellt så må du tåle å få litt tilsnakk.
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap