Slåssing blant Discus.

To av discusane mine er fæle å slåss. Er redd dette kan med føre infiserte sår... Dei er omtrent jamnstore, og er etter kvarandre heil tida. Den eine kjøpte eg for ca 4 veker sidan, medan den andre har eg hatt 2-3 mnd. Bør eg kvitte meg med den eine?

Etablering av rangorden er vanlig blandt discusene. Så lenge du ikke ser åpne sår så går det bra. Du sier ikke noe om hvor gamle de er eller om den ene står nederst på rangstigen. Er det kun disse to som holder på er det sannsynligvis to hanner som kjemper om førersete.

Har to som har holdt på i flere år og kampene stanser ikke opp før en gir seg. Etter noen måneder har den hentet seg inn igjen og da starter det hele opp igjen.

Jeg pleier å være ekstra påpasselig med vannkvaliteten i de periodene revirkampene pågår. Er du heldig finner de seg hver sin hun og da etablerer de seg i hvert sitt hjørne.
Alderen veit eg ikkje, men dei er ca 9 cm. Første 2-3 dagane var det den "nye" som blei jaga rundt, men no er det meir eller mindre uavgjort. Har òg ein på ca 6 cm, men den gøymer seg for det meste mellom plantane og bakveggen og kjem kun fram når det er mat å få.

Hvis du kun har tre discus så er dette i det minste laget. De bør være i en flokk på minst 6 individer for å få gruppekjemien til å fungere.

Fiskene føler seg tryggere og kranglingen fordeler seg ut over flere fisker. Du må nok regne med at minst en fisk blir stående bak da det som regel danner seg en offerdiscus i en flokk.

Hvis du forteller litt om det tekniske rundt karret er det lettere å komme med anbefalinger. Tenker her på karrets størrelse filtrering osv.
Karet er på 222 liter, med Eheim Professionel 3 filter. Utløpet er et rør langs heile bakveggen, og flow'en justert ned til det er berre fin krusing i vannflata. Vannverdiane er veldig stabile; pH 6,6 (lavt?), KH 0'd, GH 13'd og tempen 29'C. Bytter 1/4 av vatnet kvar 3 veke.
Det er en god del plantar i karet, men trur likevel at det skal være nok plass til en svømmetur...
Skjeldne vannbytter du har-eller er det vanlig i Diskus karr?
Aquarius
Karet er på 222 liter, med Eheim Professionel 3 filter. Utløpet er et rør langs heile bakveggen, og flow'en justert ned til det er berre fin krusing i vannflata.

222 liter er ikke mye når vi snakker om discus. Som oppforingskar er dette helt greit, men når discus bør gå i flokk på 6 eller fler under oppforing blir dette karret fort for lite.

Har man da ikke mulighet for å sette de inn i et større kar blir dette vanskelig etterhvert.

Eheim lerer ymse størrelser på filterene sine og det er vanskelig uten at jeg vet hva modeltypen er (2224, 2026, 2028, 2229). Flowen bør du sette så hardt som du bare kan uten at discusen får problemer med å holde seg på rett kjøl.

Aquarius
Vannverdiane er veldig stabile; pH 6,6 (lavt?), KH 0'd, GH 13'd og tempen 29'C.

pH på 6.6 er midt i blinken, desverre så er kH-verdien din så lav at pH vil fluktuere gjennom døgnet. Du bør nok vurdere å øke kH opp til minimum 2. Med å gjøre dette vil du også få en økning i pH, så vær forsiktig.

gH og temp er ok.

Aquarius
Bytter 1/4 av vatnet kvar 3 veke.

"Slabbedask " her nytter det ikke med vannbytte en gang i "skuddåret". Jeg bytter 20% annenhver dag. Å holde discus er ensbetydende med å holde vannkvaliteten på topp hele tiden. Dette blir i praksis gjort med meget god filtrering samt hyppig vannbytte.

Endelig på nett igjen...
Den fullstendige betegnelsen på filteret er Eheim Professionel 3 2080.
Større akvarium har eg ikkje plass til (desverre). Skal prøve å skjerpe meg med vannbytte, men 20% annankvar dag? Fiskane er jo vettskremt i dagesvis etter sånne operasjoner...
Forresten har eg fått levere den sinte discusen tilbake der eg kjøpte den, og dei to som er igjen ser ut til å ha det fint.
I det selskapskaret ditt, med forbehold om at profilen stemmer, har du flere fisker som kan finne på å stresse diskusene. Flying Fox f.eks og praktbotia vil ikke jeg ha i diskuskaret.

Diskus vil ha rolige snille samboere og ikke nattaktive eller hyperaktive samboere.

Mine diskus må jeg dytte bort ved slamsuging, da de tror det kan være mat på gang. Så myten om lettskremte diskus stemmer bare om de ikke trives av en eller annen grunn.

I ditt tilfelle har jeg villet pælma ut noen fisker og kjøpt flere diskus. Så når de har nådd voksen størrelse beholdt 4 stk. Det er ikke optimalt, men det går.
Aquarius
Skal prøve å skjerpe meg med vannbytte, men 20% annankvar dag? Fiskane er jo vettskremt i dagesvis etter sånne operasjoner...

Hvis du lager til en vannslange som rekker til nærmeste sluk så merker fiskene knapt at du skifter vann. Jeg benytter et bend til vaskemaskin til å henge over kanten på akvariet. Slangen lar jeg stikke ut av bendet like langt ned i karret som jeg skal bytte vann. I den andre enden fester du en Gardena springkobling uten vannlås og denne setter du da rett på springen når du skal fylle.

Discusen må bare venne seg til at du "rommesterer" i karret. Når du har gjort dette lenge nok vil du erfare det samme som meg og Pompel. Ellers er det gode råd Pompel kommer med.
Flying Fox har eg tenkt å fjerne, men det med Prakt Botia skjønte eg ikkje; dei et jo side om side... Helst er det Discusane som jagar vekk PB når dei vil ha litt TabiMin til dessert.....
Hvis du lager til en vannslange som rekker til nærmeste sluk så merker fiskene knapt at du skifter vann. Jeg benytter et bend til vaskemaskin til å henge over kanten på akvariet. Slangen lar jeg stikke ut av bendet like langt ned i karret som jeg skal bytte vann. I den andre enden fester du en Gardena springkobling uten vannlås og denne setter du da rett på springen når du skal fylle.

GENIALT! Problemet er vel at eg alltid har brukt hevert og slamklokke... Mens vi snakkar om vatn, har du noko erfaring med EasyBalance? Prøvde for lenge sidan, men blei aldri heilt klok på det...
Aquarius
GENIALT! Problemet er vel at eg alltid har brukt hevert og slamklokke... Mens vi snakkar om vatn, har du noko erfaring med EasyBalance? Prøvde for lenge sidan, men blei aldri heilt klok på det...

Det skal ikke være nødvendig med tilsettingsstoffer når du bytter vann.

Slamklokke er like "inn" med denne slangen som den du har nå. Det er bare å fikse en overgang, til slangen for slamklokka, til den nye så er du i business.

Praktbotia eller ikke i diskuskaret er det delte meninger om, men personlig vil jeg ikke ha det da de i utgangspunktet er nattaktive og derfor kan skremme opp diskus som har gått til ro.

No er vi vel litt på kanten av det egentlige temaet her, men la gå; trur det kan være med fisk som med folk, ganske individuelt... Har hatt Prakt Botia før som har gøymt seg om dagen og vore propell om natta. Dei tre eg har no er omvendt. Har fundert litt på om det kan en samanheng med miljøet dei lever i (innredning av akvariet samt andre fiskar).

Tenkte eg skulle investert i et kar på 1000 liter+ fullt av Discus, men det går alltid åt skogen med lottoen.....
Testet ut Easy Balance for ett par år siden, med ganske avslørende resultater.
2 100% identiske kar, på 63L. 5 neontetra i hvert, for 1 gang om dagen. Tilnærmet lik formengde for begge karene.
Vannbytte ble ikke gjort i noen av karrene på 4 mnd, kun etterfylling av fordampet vann.
I karet med easy balanse ble selvsagt denne tilført etter anbefalt dossering.

Etter 4 mnd, var alle fiskene i karet uten vannbytte friske og fine, og vannverdiene var helt greie. Ph hadde sunket 0,2 i løpet av denne tiden, gh sank med ca 1. No2 fantes ikke, No3 var på ca 10.

I karet med Easy balance, derimot, hadde ph økt med 0,5. Gh var falt med ca 1 der også.
No3 var på ca 15, altså litt høyere enn i karet med bare vann.
1 fisk falt fra i dette karet, men dette trenger ikke å ha noen som helst kobling opp mot Easy Balance.

Når det gjelder algemengde, var det forsvinnende lite alger i begge karene. Om jeg skulle si at ett hadde mere alger enn ett annet, måtte det faktisk være karet med Easy Balance.

Konklusjon: Easy Balance har en heller mikroskopisk effekt på akvariemiljøet.
Rent vann vil uansett ikke kunne erstattes av flasker med diverse gugge
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap