- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvordan øke KH uten å øke noe annet??
Hvordan øke KH uten å øke noe annet??
Hei på dere.
Vannverdier: PH 7-8 kommer an på når på døgnet jeg tar den.
GH 10 Ypperligg når jeg har endel sneiler
KH 3
KH vil jeg gjerne øke til over 5 ihvertfall, for å slippe den svingningen i PHen.
Men hvordan gjør jeg det uten å øke PHen? Går det ann? Eller må jeg først øke KHen og så evt senke PHen?
Noen som har noen gode ideer?
Vannverdier: PH 7-8 kommer an på når på døgnet jeg tar den.
GH 10 Ypperligg når jeg har endel sneiler
KH 3
KH vil jeg gjerne øke til over 5 ihvertfall, for å slippe den svingningen i PHen.
Men hvordan gjør jeg det uten å øke PHen? Går det ann? Eller må jeg først øke KHen og så evt senke PHen?
Noen som har noen gode ideer?
Postet 08.02.06 kl 17:52
Postet 08.02.06 kl 20:34
Postet 08.02.06 kl 20:50
Postet 08.02.06 kl 21:23
Det jeg ville ha gjort er å øke kH med natron bikarbonat.
Så må du foreta et valg på hvordan du vil senke pH. I hovedsak gjøres dette med:
- Tilførsel av CO2
- Filtrering over torv
- Eikebarkekstrakt, Eikeblader
Jeg liker filtrering over torv siden jeg kan legge en stømpe i filteret og la den ligge å godgjøre seg der i et par måneder uten tilsyn. Hvis du ikke liker bruntfarvet vann så kan Eikebarkekstrakt/blader være et alternativ.
CO2 har mange positive sider med tanke på plantene. Ikke bare vokser de bedre, men du kan også sette inn planter med høyere vanskelighetsgrad.
Postet 08.02.06 kl 21:38
Har nå blandet og styret i hele dag-har en 50 liters plastdunk som jeg leker kjemiker i.
Har fått disse vannverdiene nå: PH 8
GH 13-14
KH 10
Etter brosjyren til SERA vil ikke PHen sving så "kraftig" vis jeg legger KHen mellom 5-10, hva mener dere?
Har fiskesuppe med: 2 Pterophyllum scalarer
2 Colissa lalia dverg gurami
4 SAE
3 Poecilia Reticulata Guppy
1 Betta splenders-kampfisk
20 Pomacea Bridgesi
Hva mener dere med å sakte men sikkert føre vannet over til overnevte vannverdier?
Det jeg har brukt i vann blandingen er: Aqua Base, magnesium i pulver form og flytende kalsium.
Setter pris på synspunkter på hvor jeg bør legge KHen.
Har fått disse vannverdiene nå: PH 8
GH 13-14
KH 10
Etter brosjyren til SERA vil ikke PHen sving så "kraftig" vis jeg legger KHen mellom 5-10, hva mener dere?
Har fiskesuppe med: 2 Pterophyllum scalarer
2 Colissa lalia dverg gurami
4 SAE
3 Poecilia Reticulata Guppy
1 Betta splenders-kampfisk
20 Pomacea Bridgesi
Hva mener dere med å sakte men sikkert føre vannet over til overnevte vannverdier?
Det jeg har brukt i vann blandingen er: Aqua Base, magnesium i pulver form og flytende kalsium.
Setter pris på synspunkter på hvor jeg bør legge KHen.
Postet 09.02.06 kl 18:49
Syntes en ph på 8 er i meste laget, men det er ofte resultatet av en solid kh.
Har selv kh på ca4 i selskapskaret, og ph er dønn stabil.
Selv ikke mellom morgen og kveld er det målvar forskjell med dråpetest.
Jeg syntes ikke det er noe vesentlig poeng å holde kh på mer en 3-4, om man ikke har behov for en høy ph i samme slengen
Har selv kh på ca4 i selskapskaret, og ph er dønn stabil.
Selv ikke mellom morgen og kveld er det målvar forskjell med dråpetest.
Jeg syntes ikke det er noe vesentlig poeng å holde kh på mer en 3-4, om man ikke har behov for en høy ph i samme slengen
Postet 09.02.06 kl 19:18
Her i Indre østfold, Mysen så er spring vannet PH8-fikk rapport fra vannverket her om dagen. På morran så er den ca7-7,5 (PH) så at den varierer fra 8 og ned til 7-7,5 går bra?
Etter det lille jeg har lært om fisker så ser det ut til at dem har det bra. Men fiskene er jo også stort sett plukket for å trives/tåle en så høy PH.
Så KHen trenger ikke være høyere enn 3-4 for å holde stabile PH verdier?
Men er det "farlig" å ha så hardt vann? Og er det fullstendig bortkastet?
Etter det lille jeg har lært om fisker så ser det ut til at dem har det bra. Men fiskene er jo også stort sett plukket for å trives/tåle en så høy PH.
Så KHen trenger ikke være høyere enn 3-4 for å holde stabile PH verdier?
Men er det "farlig" å ha så hardt vann? Og er det fullstendig bortkastet?
Postet 09.02.06 kl 19:24
Postet 09.02.06 kl 19:28
Det er ikke pjatt, det er direkte tøv. Den samme brosjyren gir deg vel ikke oppskriften på hvordan du skal klare å holde pH rundt 7 med kH mellom 5-10?.
Min erfaring er at med kH opp mot 4 så klarer man å drive pH under 7 med torvfiltrering eller tilførsel av CO2. Prøver man å drive kH over 4 stiger pH opp mot 8 og man må tilføre mye CO2 for å drive den under 7 igjen.
Jeg har automatisk pH regulering og kan kontrollere CO2 tilførselen slik at jeg ser hvor mye CO2 som må tilføres.
Som Frank sier så er kH mellom 3 og 4 glimmrende kH-verdi.
Postet 09.02.06 kl 19:43
Postet 09.02.06 kl 20:03
Postet 09.02.06 kl 20:05
Postet 09.02.06 kl 20:15
Postet 09.02.06 kl 20:27