Er min varmekolbe defekt og kan den være farlig?

Er min varmekolbe defekt og kan den være farlig?

Ser at det er en skade på galsset, akkurat som om glasset har kokt.
Den er på og ingen kortsluttning,men ser på varmeisolasjonen at den har en liten sprekk.

Kan den knuse helt og grille fiskene mine?
Er dette et problem som går igjen med varmekolber?

forloveden min sa at hun skulle ta ut varmekolben for å justere temp, og da boblet vannet der denne skaden var,bare oppe i 2 sek.

Har en følelse av at denne skal kaseres ja,men kan jeg vente til i morgen, jeg driver nemelig med en temp kur.
Er varmekolben skadet kan det være farlig ja! Vann og elektrisitet er ingen god kombinasjon her. Jeg ville ikke tatt noen sjanser.
lytt til bjarne her, jeg endte opp med å ta livet av hele hovedsikringen i huset pga defekt varkekolbe og det kunne gått mye verre.
Skift den ut
Hadde det samme problemet for noen år siden. Det som pleier å skje er at thermostaten på kolba begynner å tulle. Den vil nok gå i stykker totalt i løpet av kort tid. Du ser det veldig ofte på at glasset begynner å "boble" litt, samt varmeisolasjonen begynner å smuldre opp. Noen ganger blir glasset litt brunaktig. Dette er typiske tegn på at thermostaten er i ferd med å gi seg. Har du da en stor kolbe i forhold til størrelsen på karet, kan du fort plutselig få meget høy temperatur. Har hatt det problemet med flere av de "rimeligere vanlige" kolbene, uten å nevne merke noe ytterligere. Det kan nevnes at 9 rimelig dyre diskus, derav 2 avlspar Golden Sunrise desverre strøk med grunnet dette. Trist med fisken, og et rimelig stort innhogg i lommeboka. Min erfaring er at det er vesentlig sikrere med 2 mindre kolber, enn 1 stor. Ryker det da en thermostat, blir ikke vannet nødvendigvis overopphetet. Og for guds skyld, styr unna de billige kolbene. Disse byr ofte på problemer. Jeg bruker KUN Rena Cal Varmekolber, og har aldri hatt noe tull med disse. Har nå et kar på 170 liter i stua med 2 kolber på henholdsvis 75 watt og 100 watt. Fordelen er selvfølgelig at kolbene ikke jobber like lenge av gangen, og vil følgelig normalt få en lengre levetid også. Men for fiskene og din lommebok sin del, bytt den ut før det skjer noe fatalt.

Har hatt noen aquael-kolber tidligere, disse fungerer greit med tanke på termostat.
De kolbene jeg hadde begynte imidlertid å trekke fukt etter ganske få måneder...

Selv foretrekker jeg kolber fra Jäger og Tronic, dette er knallgode kolber, som lever lenge.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap