Gjellemark evt

Hei

Jeg har slitt med hurtigpust på mine discus i 4-5 mnd. Har kjørt en gjellemark kur som ble avsluttet før jul. I frykt for at det kan være andre ting som jeg ikke har peiling på hva er, har jeg ikke kjørt noen annen medisin, men er fortsatt ikke sikker på at evt gjellemark har sluppet taket. Har nå startet en varmekur med salt. Som er slik i flg dicusnorge.no.

Varmekur 1:

Det mates normalt under hele kuren. Vær varsom for overforing

Dag 1-2

Temperaturen heves med 2 grader pr. dag (hvis akvariet ditt er 28 grader i utgangspunktet, blir det økning til henholdsvis 30 grader (dag 1) og til 32 grader (dag 2), og det tilsettes 50 mililiter salt pr 100 liter akvarievann. Husk at trengs ekstra gjennomlufting av vannet over 32 grader.

Dag 3

Temperaturen heved med 1 grad til 33 grader. Husk at trengs ekstra gjennomlufting av vannet over 32 grader.

Dag 4-9 (temperaturen er 33 grader)

Dag 10-13

Temperaturen senkes med 1 grad pr dag til det normale 29 grader. Normalt vannbytte etter dag 13.

Denne startet jeg i dag, nå ca 1 time etter ser jeg det henger noe hvitt ut av den ene gjellen på en av discusene. Dette ser ut som to tomme tarmer og de er ca0,5 til 1 cm. Det kan jo selvfølgelig være noe som har hengt seg fast. Har lest div om gjellemark noen sier de er så små at man må ha mikroskop, mens andre sier at man kan se disse henge ut av gjellelokkene. En annen ting, nå gjelder jo dette torsk da men der blir gjellemarken rød siden den legger seg på gjellen og suger blod, gjør den ikke det på discus? siden den er hvit.

Noen sier at om man starter en slik kur vil fisken om den har parasitter komme seg rimelig fort, men når kuren avsluttes vil fisken få tilbakeslag.

Er rimelig fortvilt for tiden, har sågar ringt rundt for og få noen til og kunne sjekke med mikroskop om de kan finne noe, men i Tromsø by med fiskeriforskning og universitet var dette ikke enkelt ingen som gjorde sånt, men prøver videre via bekjentskap(utrolig hvor det hjelper)

Håper det er noen som har noe og komme med.

Har og tenkt litt på fløyelssyken, nå ca 2 timer er det en til discus hvor det henger noe hvitt ull/slim lignende tråder ut fra begge gjellene, Det henger og fra kroppen på noen andre. Det har og en tendens til og feste seg mat rester på kroppen, noe som kanskje tyder på at det er litt slim på kroppen.
Det var da svært så du skulle plages. Når du sier ull så begynner det å ringe en bjelle. Problemet er at dette ikke skal komme ut fra gjellen, men ut fa hoderegionen eller langs livslinjen til discusen.

Dette er da Hexamita og er et blodflagelat som lever i blodet. Med Hexamita er det viktig å komme igang med medisinering raskt.

Medisinering foretas med Flagyl i vann discusen er vant til. Temperaturen økes 3-4 grader. Dosen er 400 mg pr 40 liter eller 1000 mg (2,5 tabletter) til 100 liter i tre dager. Det skal ikke benyttes filtrering, men en luftpumpe er nødvendig.

Normalt skal det klare seg med en behandling, men er ikke dett nok gjentas behandlingen etter 3 dager.

Sjekk alle fiskene nøye og ikke sett igang noen medisinering før du er sikker.

Corydoras og små ciklider tåler flagyl dårlig så disse må bytte tank hvis du skal medisinere
Snakker vi her om hullsyke. Jeg kan ikke se at det er noen med hul i hodet, de for så mye mat og variert kost at jeg tviler på de har for lite vitaminer. Hva med dette at partikler fester seg til kroppen. Forøvrig lignet det litt på filtervatt, ser dette flyter litt omkring i karret. mistenker at eplesneglene slipper fra seg noe sånt, så de tror jeg for fyken nå.
Kan være hexamita i ett tidlig stadie, uten at hullet er oppstått.

Liker ikke helt dette slim-greiene du snakker om, hadde selv noe lignende på noen guramier for noen år siden. Greide aldri å få bukt med dette, uansett hva jeg prøvde.
Fiskene levde ganske lenge med dette problemet, den siste gikk og slimet i over ett år.

Når det gjelder slimete hud, er dette omtalt i akvariehåndboken. Behandlingen skal være med probate remedier, hva nå det enn er
Siden dette har pågått så lenge tror jeg ikke det er hexamita, skulle vel ha blomstret på nesten 5 mndr. Jeg holder en knapp på at de ikke er kvitt gjellemarken selv om de har hatt en kur. De puster ekstremt fort, de klør seg, de rister med hele kroppen, de hoster, de hiver etter pusten, spydene under buken går som trommestikker, de slår med finnen ved gjellene, og de vrir på hodet. Alle disse symptomene blir bare kraftigere og oftere. Tror de stryker med før eller siden, så tror jeg må prøve en medisin, spørsmålet er hvilken.
Du har sikkert lest dette før, men her står det iallfall om noen behandllingsmåter av diskus/gjellmark:

http://www.cichlids.dk/artikel/vis/171/

http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=18459

Krysser fingrer for deg og discusene dine!!
Kva slags medisin har du brukt mot gjellemarken?
Det er ofte at Discusen får flagelat-problem etter ein kur mot gjellemark pga belastninga og stresset det medfører.
Eg fekk det på noken av mine Discus etter ein gjellemark-kur. Men da såg eg kvit ulltrådlignande avføring, dei vart mørke i fargen, gøymde seg vekk og slutta å ete, så eg var ikkje i tvil om kva det var.
Eg snakka med dyrlege og han sa at flagelater også kan gå på slimlaget, gjellene og innvendig.
Han anbefalte ikkje lange bad med Flagyl, men eit kort bad på ein halv time i ei 10 l bøtte. Doseringa var 200 mg på 10 l vatn. Parasittane vart drepne på den tida uansett sa han.
Discusen tålte godt behandlinga og dei kom seg veldigt med ein gong. Dei hadde gøymt seg vekk i fleire veker og var slutta å ete. Men eit par timar etter medisineringa var dei framme og åt.
Dyrlegen sa at eg kunne kommme der om ein Discus døde, så kunne han kikke i mikroskop for å finne ut dødsårsak.
Så mitt råd er å ta kontakt med dyrlegen og høyre med han. Om han ikkje har erfaring sjølv, har han alltid noken han kan ringe å spørre.
Om det er flagelater dine er plaga av kan eg ikkje sei.
Eg og hadde ein Discus som det kom slim ut av gjellene på. Prøvde med salt/varmekur på den og det såg ut som han kom seg, men så tok det seg oppatt og han døde.
Håpar du finn ut av dette. Forferdeligt kjedeleg med sjuk Discus.
Takk for tipset kråkebollen, har nok følt med på tråden din på NA

Tror muligens vi nærmer oss en løsning snart, etter telefon med Geir og en mail til Frank, tror jeg vi utelukker gjellemark for øyeblikket, de har fått kur mot dette(Kai sin kur), Geir er overbevist om at den tar knekken på Gjellemark.

Så da stor vi igjen med oodinom og hexamita, vil takke både Geir og Frank for hjelp selv om vi ikke er i boks enda, ser det ut som vi er veldig nært en løsning.

Når det gjelder Frank skulle vi nesten laget en egen tråd som hyllest til han, du verden han må ha reddet livet til mange fisker rund i Norges land, en kapasitet som alltid gir råd på en lettvint og saklig måte.

Legger med svaret fra Frank her, da discus med pusteproblemer er et vanskelig tema og tror flere vil ha nytte av dette.

Hei, er ikke noe problem å kontakte meg pr e-post

Har selv vært spart for både hullsyke og oodinium, så de spesifikke
medisinene mot dette har jeg ikke annen erfaring med enn de som postes på
nett
Når det gjelder oodinium, kan denne kverkes på samme måte som hvitprikk,
faktisk er denne parasitten mindre tolerant ovenfor varme enn hvitprikk
Vil derfor anbefale varmekuren for å fjerne denne.
Stemmer for øvrig bra at en del symptomer ligner uhørt mye på gjellemark.
Oodinium vil for øvrig smitte til alle andre fisker, i løpet av relativt
kort tid.
Det er også en såkalt svekkelsesparasitt, så jeg tviler på at fiskene har
hatt dette i 5 mnd... Da skulle det vært buken opp for lengst.

Når det gjelder hullsyke, er det en del uenighet om hvorvidt det er
vitaminmangel eller flagelatter som er årsaken til disse.
Enkelte tviholder på at hullsyke kun stammer fra manglende kalsium, fosfor
og vitamin D. Tilfeller der mangel på nærigsstoffer er studert, er hullene
som oppstår i direkte kontakt med sanseorganene på hodet.

Andre mener at det kun er ett plutselig overtall av tarmflagelatter som kan
gi slike symptomer. Her er hullene stort sett rapportert nær øynene\
"panne", og etter hvert videre bakover kroppen.

Det som er ganske sikkert, er at om det er mangler i kosten som gir
problemene, vil tvilsomt medisiner ha noen vesentlig effekt, ut over å ta
livet av smittestoffer som setter seg i såret.
Den "varianten" som gir flere huller på hode og kropp, vil trolig kunne
kureres med medisiner for dette.
I en av bøkene mine, står det at metronidazol, 250-500mg\100L er vanlig
dossering. Denne medisinen brukes for øvrig til å behandle vaginale
infeksjoner hos kvinner. Behandlingen skal gå over 5-8 dager.
Om du velger denne løsningen, vil samtlige anaerobe bakterier i karet dø.
Det er så å si samme virkestoff i JBL Spirohexol.

Fiskene kan helt klart ha en del tarmflagelatter uten at det dannes huller
av disse, men siden fiskene har slitt med dette såpass lenge, vil jeg tro at
hullene absolutt skulle være fremtredende nå.

Siden det her er noe vanskelig å sette en nøyaktig diagnose, ville jeg i
første omgang økt tempen og tilført litt salt. Saltmengde bør nok ligge på
0,1%, eller 10 gram pr 10 liter.
Om ikke dette hjelper, ville jeg forsøkt med en bredspektret antibiotika,
slik at mest mulig smitte går med i samme slengen.

Håper at jeg har fått med meg alt, og at det var til hjelp. Lykke til!
Frank

kråkebollen
Hvordan var pusten på dine, det er det som er fremtredende her samt denne ristingen noen rister 1 gang i minuttet, samt at spydene under buken går som trommestikker når de rister. Jeg mener og kunne se bitte små hull, det kan og være en pigment feil.

Frank. varmekuren jeg har startet anbefaler 50 ml pr 100 liter, du mener 10gr pr 10 liter det blir dobbelt så mye ca 3 dl salt.(325ltr karr) har jo maller og corydoras oppi der. Det ser ut som de tåler det forløpig med den dosen jeg har, bør jeg tilsette 1,5 dl til. Hva med vannskifte.
0,1 % salt er ganske lavt, og dette er en dose som til og med maller tåler godt.
Har selv saltet maller i både 0,3 og 0,4%, uten problemer.
Det er selvsagt noe variasjoner i hvor godt mallene tåler salt, men med en så lav dose er det ikke no`problem

Vannskifte er jeg tilhenger av uansett hva som plager våre venner, og dette anbefaler jeg på det sterkeste
Pusten er variabel på mine.
Men det som var avgjerande for at eg veit dei har tarmflegelater er den kvite trådaktige avføringa.
Mine hadde også litt risting og det såg ut som dei rapa.

Har no ein som har fått noke som ser ut som ein gelekant rundt gjellene.
Veit ikkje kva dette er, men det lignar på det ein av dei første Discusane mine døde av.
Dette er ein av dei største Discusane mine og har ikkje lyst å miste den.
Synes du antyda at det var slik på dine også.
Legg ved eit dårlegt bilde av gjellene på min.
Under dagens vannskifte blei slangen hengende på en eller annen måte slik at det kom mye luft mens jeg fylte, nærmest som når man fyller et nytt kar. Bobbler over alt, disse "trådene" som jeg har nevnt tidligere, som ser ut til og henge på kroppen til discusene, ble fylt av luftbobbler det kom virkelig tydelig fram, hva kan dette være? Hexamita muligens, men ser ingen hull i panna. Noen som har kjennskap til sykdomen costia, denne skal gi et blåhvitt slim lag på kroppen, om det kan være tråder fra slimlaget muligens. Nå er det ikke slik at de er "slimete" men kan se noe blåhvitt på Marlboro red discusen.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap