Norske ferskvanns reker

Jeg vet at det finnes reker i flere norske ferskvann. Er det noen som har noe info om dem ? Arter osv.
Jeg tror det har blitt satt ut "mysis" i tidligere gode røyevann for å prøve å få enda bedre fisk, noe som har slått heeeelt feil. Selbusjøen(vannet) er et av de. Søk på selbusjøen el så tror jeg du finner noe.

Mikkel
søk etter mysis relicta så vil du nok finne endel info
Jo jeg vet det er mysis i flere vann og. Men det er vanlige reker jeg tenker på.

To vann som jeg vet med sikkerhet at det finnes reker i, er ett ved Arendal. Bekreftet av en marinbiolog jeg kjenner.

Det finnes og reker i Mjøsa på veldig dypt vann. Var en repotasje om det i Vi Menn for lenge siden, med bilder osv. Ingen kjente til dem før man skulle legge en kabel på bunnen. Bunnen ble undersøkt med en fjernstyrt ubåt (ROV) og man oppdaget rekene.

Det er disse artene jeg er på jakt for og finne informasjon om.

Noen ide ?
Jeg vet dette er en gammel tråd, men synes det er interessant dersom det finnes norske reker i ferskvann... Noen flere som har noe å tilføye?
I henhold til miljølære sin side, finnes disse artene i følgende vann:

Pungreker (Mysidacea), finnes i:
Mysidacea sp "Pungreker", Indre vågetjønn (Osterøy, Hordaland)
Neomysis integer "Elveosmysis", Kjeldevatnet (Stryn, Sogn og Fjordane)
Mysis relicta "Mysis" Mjøsa (Hamar, Hedmark)
Neomysis integer "Elveosmysis", Tornesvatnet (Haugesund, Rogaland)

Marflo (Gammarus lacustris)
Dette er nok den mest vanlige "reka" i ferskvann, og her er det gjort hele 354 observasjoner. For å gjøre det enkelt; her er oversikten
Siden arten sliter om tempen går over 14`C, er den vel temmelig uaktuell til våre kar.

Som de fleste ser, er listene alt annet enn komplette. Finner du selv arter, registrer disse på
Alt du vet altså...

14 grader, ok... Det blir den dagen jeg blir så akvafil, at jeg er nødt til å ha et kar i kjøleskapet. ;D
Aggi
14 grader, ok... Det blir den dagen jeg blir så akvafil, at jeg er nødt til å ha et kar[B] i kjøleskapet[/B]. ;D
Nu må ikkje du byn å sætt grilla i haue på mæ....
Kjøleskapet, der er det jo som oftest god plass. Kanskje trykke inn ett kar eller tre der også??
Hmm, fikk noe å tenke på nå
Hihihi, Frank...
Jeg synes jeg ser deg invistere i disse Cola-kjøleskapene de har på kafeer. Sånne med glassdør vettu... Rigger to kar over hverandre med full belysning... Hadde vært stilig det, vel..?
Tja, har jo ett gammelt snus-skap stående, med glassdør og det hele Skal vel greie å sloss inn en 35L der, i alle fall om jeg limer den senere

Bare så ingen misforstår; jeg har ikke så stort snusforbruk at jeg har ett eget kjøleskap til dette :p
Grunnen til at jeg har skapet, er for å ha dette i bilen når en kjører langt og shopper billig fôr til tobeinte Nyyyydelig med en iskald cola, når tempen ute ligger på 30`C
Hmmm... Snus-skap? Finnes det? Hva er det for snuskeskap? ;P
Aggi
Hmmm... Snus-skap? Finnes det? Hva er det for snuskeskap? ;P :D
Lite kjøleskap for oppbevaring av se små boksene i butikk
Du har garantert sett dem - men kanskje ikke lagt merke til dem
Ok... Lite, altså... Bare plass til rekekar MAO?
Aggi
Ok... Lite, altså... Bare plass til rekekar MAO? ;)
Ja, ville ikke hatt noen pleco-kar i dette skapet

Tror vi må peile oss inn mot topic igjen.... :S
Har vært i fanaelven og letet, men fant ingen gammarus der jeg tittet ihvetfall..

Mysis i Indre vågetjønn høres spennende ut, men det er mange tjern på den øyen, og jeg finner det ikke på de kartene jeg har prøvd på nettet..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap