Mangrove-røtter

Hvor lenge må disse røttene ligge i vann før man setter dem i akvariumet?
Vil de trutne i vann etter hvert,eller flyter de hele tiden?
Liss Nilsen
Hvor lenge må disse røttene ligge i vann før man setter dem i akvariumet? Vil de trutne i vann etter hvert,eller flyter de hele tiden?


Jeg aner ikke hva "trutne" betyr, men det var et kult ord

De vil synke etterhvert.
MC Darup
Jeg aner ikke hva "trutne" betyr, men det var et kult ord ;) De vil synke etterhvert.


Trutne = når tre suger opp væske slik at treverket utvider seg... Må til for at rota skal synke...
Hvor fort den trutner avhenger av hardheten i treet.
Hehe,trutne---da mettes noe av vann
Har du ikke hørt om å trutne tre-båter?

Mulig det er et nord-norskt ord....
Har ei hul rot, og den tok faktisk over 6 mndr før den trutna.

Mens jeg venta på at den skulle ligge av seg selv hadde jeg en litt tung flat stein liggende oppå. Den var litt lik i fargene så det så ikke så værst ut.

(Ja, æ e norlending æ å.)
Noen synker etterhvert, noen synker med en gang... og noen synker aldri Det er mitt inntrykk.

Jeg forsøkte desperat å "trutne" en trerot i en balje på badet en gang, til slutt ga jeg opp etter to uker. Da skrudde jeg inn to sugekopper under rota, og festet den på glassbunnen i akvariet med dem. Det gikk fint. Etter ca 4 mnd skulle det karet selges, og ble tømt. Da jeg løsnet sugekoppene fra den trerota, fløt den rett til overflaten som en kork med det samme.... Etter fire mnd under vann fløt den altså fremdeles.

Mener noen har sagt at det hjelper å koke røtter som ikke vil synke, men jeg har aldri prøvd.
Men vet dere sånn ca hvor lenge den avgir farge?
Det er vanskelig å si. En enkelt rot avgir stort sett ikke så mye farge lenge, noen uker kanskje?

Kommer an på "forarbeidet", dvs om du har latt den ligge i bløt i en balje og skiftet vann daglig en periode først. Jeg har hatt enorme mengder røtter i mallekaret mitt på 160 liter, og der var vannet gult i ukesvis. Men etter en omgjøring, tok jeg ut nesten halvparten (de nyeste spesielt) og nå gulner ikke vannet lenger.

Tror at enkelte røtter avgir mer farge enn andre også. Det er mange ganger jeg har lagt i røtter og ikke merket noe til gulfarging av vannet. Mens andre ganger har de avgitt mye farge.


Du kan skrubbe dem i varmt vann med en neglebørste også, det fjerner det ytterste laget med "bøss" på røttene, og det hjelper litt synes jeg. PS! Jeg har en egen neglebørste som kun brukes til akvariebruk, den har aldri vært i kontakt med såpe.

I den ene 250 literen min, som ble tømt og startet på nytt for ca en mnd siden, ble det satt inn to svære røtter. De hadde jeg bare skrubbet og skylt godt før bruk. De har faktisk ikke avgitt noe farge i det hele tatt.

Synes derfor det varierer litt fra rot til rot om de avgir farge eller ei.
Tusen takk for svar!Mine 2 røtter har ligget i badekart siden i går,jeg skrubbet og skrubbet og skrubbet og...ja du skjønner
Vannet i dag var ikke så galt faktisk.Kanskje jeg skal prøve å sette dem i karet i dag,tror du det går?
De flyter jo,så må finne på noe lurt for å holde dem nede.Holder vel ikke å bare stikke dem godt ned i sanda...?
Liss Nilsen
De flyter jo,så må finne på noe lurt for å holde dem nede.Holder vel ikke å bare stikke dem godt ned i sanda...?


Hvis de flyter enda, så hjelper det ikke å stikke dem ned i sanda. Røtter har en utrolig oppdrift, de river seg løs og flyter opp. Har sett at enkelte legger noe tungt, som et ildfast fat eller noe, oppå rota for å holde den på plass en periode.

Er det uaktuelt å skru sugekopper i dem? Du må jo da evt grave et hull i sanda så du kommer ned til bar glassbunn, der sugekoppen kan få feste. Avhengig av rotens str, så må du ha en eller to sugekopper.
Liss Nilsen
Hehe,trutne---da mettes noe av vann:) Har du ikke hørt om å trutne tre-båter? Mulig det er et nord-norskt ord....


Vi sier det i trønderlag også
Liss Nilsen
Hehe,trutne---da mettes noe av vann:) Har du ikke hørt om å trutne tre-båter? Mulig det er et nord-norskt ord....


Må være noe dere "ikkje-væringer" har funnet på.
Jeg er lengre nordfra enn deg
McDarup
MC Darup
[QUOTE=Liss Nilsen]Hehe,trutne---da mettes noe av vann:) Har du ikke hørt om å trutne tre-båter? Mulig det er et nord-norskt ord....


Må være noe dere "ikkje-væringer" har funnet på.
Jeg er lengre nordfra enn deg

Æ e jo "væring" æ å,æ e Ainnes-væring
mona o
[QUOTE=Liss Nilsen]De flyter jo,så må finne på noe lurt for å holde dem nede.Holder vel ikke å bare stikke dem godt ned i sanda...?


Hvis de flyter enda, så hjelper det ikke å stikke dem ned i sanda. Røtter har en utrolig oppdrift, de river seg løs og flyter opp. Har sett at enkelte legger noe tungt, som et ildfast fat eller noe, oppå rota for å holde den på plass en periode.

Er det uaktuelt å skru sugekopper i dem? Du må jo da evt grave et hull i sanda så du kommer ned til bar glassbunn, der sugekoppen kan få feste. Avhengig av rotens str, så må du ha en eller to sugekopper.

Sugekopper høres lurt ut;takk mona,du er super

Klem.
Det hjelper ikke å si det nå, men jeg anbefaler å kjøpe røtter som kjennes ut som at de vil synke. Hvis rota flyter høyt i vannet er det faktisk umulig å få den til å synke innen rimelig tid.

Når man koker røtter vil vannet trenge inn i rota på en helt annen måte enn i kaldt van, men det er en kjedelig jobb og kan ødelegge gryter.
Hvor kan man få tak i sugekopper???
akvarie fiskeren
Hvor kan man få tak i sugekopper???
Nettbutikker og akvariebutikker.
Trutne
Eg takkar også for sugekopptips, Mona! Å trutne trudde eg (møring) tydde at veden tok inn vatn, og det kan brukast både om å tette tørre båtskrog og treverk som ligg i vatn
Trutne er ikke et dialektord, men kommer fra norrønt og finnes både i bokmål og på nynorsk. Og alle som har hatt trebåt vet godt hvor viktig god trutning er.

Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap