Dyrke javamose i vinduskarmen?

Jeg har en 6 liters plast-tank, som jeg for en tid siden slang en kjempedott med javamose oppi. Meningen var å bare ha den flytende i vann der en stund, til jeg kom så langt at den skulle brukes og surres rundt trerøtter til et akvarium.

Akvariet, den ene 250 literen, ble satt opp den.... For en måned siden, faktisk, og da var røttene på plass der også. Uten javamose... Glemte hele greia.

Nå står plasttanken der da, og jeg bytter vann i blant og drypper noen dråper plantegjødning i den. Og det ser faktisk ut til at den gror! Den er ihvertfall ikke råtten, den er fast og fin, og flott grønnfarge. Hmmm, faktisk penere enn den er når jeg har den i akvariene mine! *fnys*

Hvor lenge kan egentlig en dott javamose greie seg i en slik tank, uten annet enn vinduslyset? Ikke noe filtrering eller noe altså.

Har jeg hatt flaks at den ikke har råtnet til nå, eller går det bra å dyrke videre på den der en god stund til?
Vil tro at den kan klare seg slik i evigheter Eneste som måtte være en fare for den, er jo alger, sol lett kan få overtaket.
Det er et nordvendt vindu, og der er det ikke et eneste solglimt i vinterhalvåret i hvertfall
Da lar jeg den bare være der en stund til. Kan bruke noe av den i 128 literen etterhvert. Og i yngeltankene, de 19 literne.
ossen plantenæring tilsetter du? ville kanskje vært lurt og tilsette litt kno3 og po4 i tilleg
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap