sopp på gullfisk

Gullfiskene mine har fått noen sopplignende prikker. En til to på hver. ser ut som små bommulsdotter.... Hva kan jeg gi mot dette?

Fiskene er 25 cm store og jeg vil ikke miste dem!!!!!
Hvor på kroppen er det flekkene er?

Gullfisk er såpass robuste av seg, at jeg ville strødd salt rett på infeksjonen, før jeg satte dem i ett realt saltbad (2%salt) i ett kvarter, 2 ganger om dagen til infeksjonen er borte.

Følg alltid nøye med på fisk som er til slik behandling, ser de ut til å slite må behandligen avbrytes.
Jeg er ikke ekspert på sykdom hos fisk ettersom jeg (heldigvis) aldri har hatt sykdom i noen av mine kar.
Jeg tror ikke sopp er en dødelig sykdom, men det burde vel uansett kureres. Et saltbad tror jeg er tingen.

Søk på "sopp" her i forumet og du vil få opp mer utfyllende svar
De har en prikk på siden og en på halefinnen og en har noe hvitt på munnen...

Ta dem ut i saltbad? i en stamp el lign da? tar det ikke veldig på med skifte av plass?
Prikkene er hvite?
Sykdommen "hvitprikk" gir (som navnet sier) hvite prikker på fisken.

Ikke vet jeg..

Siden Anette sier at prikkene er som bomullsdotter, er det neppe parasitten hvitprikk
Ut i fra siste beskrivelse er jeg 99% sikker på at det er snakk om sopp.

Det er klart at å fange fiskene å sette dem i bad (gjerne i en stamp med lufttilførsel) ett par ganger om dagen stresser noe.

Alternativt er å behandle hele karet mer langsiktig, med flittige vannbytter, gjerne daglig, kombinert med tilførsel av 0,3% salt i vannet.
Behnadlingen vil da ta noe lengre tid.

Om du har maller i karet, enten sugemaller eller cory-er, er ikke å sale hele karet en god idè. Maller og salt er ikke det som er mest forenelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap