Hvit sand !

Tenkte å bruke hvit sand i det nye karet ! Noen med erfaringer på dette..

Eller andre forslag,,, evt biltemasand !!
Hvit akvariesand inneholder som regel store mengder skjell og kalk som påvirker pH'en i vannet. Dette er ypperlig for hold av endel ciklider, men veldig upraktisk dersom du skal holde fisk som vil ha lav pH.

Det viktigste blir altså å først finne ut hva slags fisk du skal ha og hva slags krav de stiller til vannverdier.

Endel fisk kan også ha problemer med å føle seg trygg i kar med for lyst bunnsubstrat, noe som kan gjøre at de aldri viser seg fremme med sine flotteste farger.
Biltemasand
Biltemasand har ikke påvirket ph i mitt 125 l akvarie i allefall (må vel inneholde kalk for å gjøre det ???). Den er jo ikke hvit heller, mer en blanding av veldig lys grå/brun (?). Jeg synes den er fin, og billig
Det var et foredrag ang. Biltema-sand på OAK's siste møte nå i mars. Det var gjort en undersøkelse, et eksperiment, ang bruken av den.

To akvarier var satt opp ved siden av hverandre, like i alle henseender bortsett fra at det ene hadde vanlig sand og det andre Biltema sanden.
Etter en bestemt periode, ble det ofret et par fisk, av typen ciklide som sikter sand gjennom gjellene under leting etter spiselige matpartikler i sanden. Slik leter mange fisk etter mat.

Fisken som ble ofret for eksperimentets skyld, ble undersøkt under mikroskop. Og det var slett ikke et oppløftende syn som dukket opp når gjellene til Biltema-sand fisken havnet under mikroskopet...
De var helt opptrevlet, fullstendig ødelagte og fillete av Biltema-sanden!

Jeg var dessverre ikke tilstede under foredraget personlig, men en bekjent av meg var det og det var han som refererte dette til meg.
Andre som var tilstede under foredraget kan kanskje gi mere førstehåndsopplysninger om dette eksperimentet og resultatet av de to forsøks-akvariene.

Dette var jo skremmende, og også første gang jeg har hørt slike negative ting om den sanden. Håper noen som var på foredraget kan utdype litt mer?? Biltema-sand er jo veldig utbredt, selv har jeg tre kar med dette, og skal nå sette opp ett nytt, men vil jo heller betale noen kroner mer for annen fin sand hvis det faktisk ikke er bra for fiskene..??
Dette hørtes ikke bra ut!
Vil ikke skade de fine kuhlii ålene mine

Håper noen har noe mer info å legge ut, snart!

MONA
vet du hvilken str. det var på sanden?
Forundra meg ikke-sanden er jo beregnet til sandblåsning-og det er jo veldig ulikt det som mange bruker den til.
Så jeg personlig tror ikke det er på sanden man bør sparre på kronene. Men det er bare tanken min rundt det.

Og ja, hvit sand "fucker" ofte med PHen(sånn at den blir høy), Passer bratil enkelte fiske typer, men veldig dårlig til andre.
Jeg har nettopp hatt 150 kg Biltema sand i min 720 liter. Karet er satt opp som en Amazonas biotop. Om det er sandt eller ikke at denne sanden er veldig skarp er jeg nødt til å finne ut, da jeg muligens kommer til å kjøpe inn noen geophaguser til dette karet.

Jeg tror ikke det vil bli problemer med hardhet bare fordi sanden er lys. Etter hva jeg har forstått er det snakk om kvarts. (Påvirker ingen vannverdier). Men jeg skal skjekke dette.

Skal høre med en geolog om saken og selv skjekke sanden under mikroskop. Jeg vet at mange har benyttet seg av denne sanden i noen år nå. Dersom det er tilfelle, at fisker har blitt ofret med denne sanden, så vil jeg gjerne komme i kontakt med den som har utført forsøket. Dersom Biltema-sanden virkelig hadde vært så grusom hadde vi vel hørt ganske mange skrekkhistorier til nå skulle jeg tro?

Det bør være en enkel sak å finne ut om denne sanden er brukbar eller ikke. Jeg håper ikke dette er en evig lang diskusjon mellom dem som vil ha billig sand og dem som vil støtte akvarieforetninger...

Jeg er selvsagt redd for mine fisker og vil umiddelbart gå i gang med å skjekke ut sanden selv....
men var det ikke noen som hadde puttet biltemaen under et mikroskop for å sjekke hvordan kornene egentlig så ut ? og at det var snakk om to typer sand fra biltema, en blåsesand og en annen og at det var den jeg ikke husker navnet på som var skarp ?
Tror det stemmer at Biltema har en mørk type sand som ikke er blåse-sand. Jeg kikket på en sist jeg var hos biltema.

Når det gjelder blåsesanden jeg har brukt i min 720 liter, har jeg sett nærmere på denne. Jeg kan ikke se at den er skarp i det hele tatt. Tvert imot. Så godt som alle sand-korn er helt avrundet hele veien rundt.

Jeg har ikke benyttet meg av noe microskop, men et videokamera som kan fokusere helt perfekt på det som er så og si på linsen. Men dette kameraet koplet opp til en TV får jeg gode bilder av sand-kornene. De er virkelig runde.

Bildene er tatt med videokameraet. (Ble enda mer tydelig på TV-skjermen da jeg filmet sanden).

Vi kan også se at det som gjør biltema-sanden litt lys er at de fleste sandkornene er nesten gjennomsiktige. Sansynligvis kvarts. Mao. påvirker sansynligvis ikke vannverdier.

Jeg tror vi trygt kan benytte oss av denne sanden både til Geophagus og Discus om vi vil med god samvittighet.

Er det noen som vet mer om det foredraget eller hva som ble sagt?
Eh... Skal til å installere et 400liters kar, tenkte å bruke biltemasand.

Er det noen som har erfaringer med den sanden og elefantfisk?

Er det bare to størrelser biltema blåsesand?


litt usikker på hvilken sand jeg skal ha?
AkvarieAre
Flott at du sjekket Are og at du la ut bilder!

For meg ser det ikke ut som om det er mange skarpe kanter på denne sanden her nei, men jeg er jo ingen ekspert heller

Jeg for min del kommer til å fortsette å bruke biltemasand meg litt lettere hjerte.

Takk Are
Men det er jo gjort før. Å undersøke sanden under mikroskop altså. Det er gjort forlengst, det er ikke slik at ingen har tenkt på det tidligere.

Derfor er det at det kommer som en overraskelse, og derfor ble det ble tatt opp som eget foredrag på klubbmøte i OAK, at sanden har den virkningen på gjellene til fisken. Alle har trodd den var trygg, siden selve sanden, altså sandkornene, har vært undersøkt i mikroskop for lengst.

Men jeg skal ikke si mer om dette. Jeg var dessverre ikke tilstede personlig på dette møtet, det var en venn av meg som var det. Han fortalte meg dette, og det er visst litt av en "brannfakkel", at dette ble oppdaget.

Synes det er veldig merkelig at ingen som faktisk var tilstede på OAK møtet kan si noe mer om dette her?

Skulle gjerne hørt mer om det ja... Jeg klarer ikke å finne noe gal med min sand i alle fall. Jeg har også fisk som siler sanden igjennom gjellene... Disse kommer i så fall til å dø etter en stund da... Tviler på det.

Sikker på at det var snakk om blåsesanden og ikke den andre typen sand de selger på biltema? Det er jo klart at kameraet mitt ikke funker som et mikroskop, men det er lett å se at det ikke er "knust" stein med skarpe kanter.

Det er vel mange som har benyttet seg av denne sanden til både Corydoras og Geophagus? Har ikke funnet noen tråder på forumene som nevner dødsfall som følge av sanden...

Jeg forstår bare ikke hva som skal kunne skade fisken. Sanden er ikke skarp så vidt jeg kan se.... Dersom det gikk ut over gjellene på testfiskene, burde det jo være skarpe kanter som var årsaken?

Står om saken her også med mikroskopbilde. Jeg begynner rett og slett å tvile på påstaden om at blåsesanden er skarp. Det er jo faktisk det som blir påstått...

Noen som vet mer om foredraget?
Jeg har ikke muligheten til å ta bilder igjennom mikroskop, men har tatt et par bilder igjennom en dråpe på en glassplate. Denne sanden er 0,2-1mm.
Et par til.

Dette er i alle fall ikke "knust grus"
Morenesand
Jeg sendte en lang mail til Biltema i Sverige på Lørdag, hvor jeg forklarte hva vi vil bruke sanden til og hvorfor mange er skeptiske til den, med link til både denne tråden, en tilsvarende på nettakvariet og en på akvaforum. Jeg stilte spørsmål om hvor sanden kom fra, og om den var knust stein eller ikke.

Svaret kom i dag:

Hej!

Sanden är istidssand från den tid södra Sverige till stota delar var täckt av vatten. Sanden tvättas och filtreras före leverans. Det är alltså inte krossad sten.

Med vänlig hälsning
Biltema kundservice


Håper dette kan belyse temaet litt.. Jeg bruker selv Biltemasand i mitt 720 liters Amazonas-kar, så jeg er naturligvis opptatt av at ikke fiskene skal kunne bli skadet.

Biltemasanden er altså morenesand. (Sand som er slipt av isen under istiden). Dette må vel være noe av det beste for Akvariet?
Kan ikke tenke meg noe som burde være bedre enn dette, nei Naturlig sand, som gjennom tusenvis av år har blitt slipt og renset av moder jord!
Gammel tråd, aktuelt tema!

Den sanda som Biltema kaller "sand" nå, er det den samme som het blåsesand før de begynte på olivinsand?

Har også hørt om dette forsøket med ciklider med opprevne gjeller, er det noen som har flere opplysninger om dette temaet?
Svarer meg selv jeg, så er man sikker på å få greie svar :oD

Har skummet igjennom en del tråder angående Biltemasand og forsøk med jordspisere som ble dissekert. Etter det jeg har lest ble forsøket gjort av Jo Stenersen for ca 6 år siden, og resultatet ble lagt fram på et møte i OAK.
Forsøket viste at jordspiserne hadde fillete gjeller etter å ha gått på Biltemasand. Etterpå har det kommet en ny type biltemasand av morene som er bedre egnet til akvarier enn den som Stenersen gjorde forsøk med.

...har jeg skjønt dette riktig nå tro..?

Fikk senest denne uka høre hvor uegnet biltemasand er for bunnfisk med henvisning til Stenersens forsøk, men den sanda som vi får kjøpt på Biltema nå er jo ikke den samme skarpe som ble solgt før? Jeg har som mange andre hatt tilsynelatende friske fine coryer og botia på biltemasand.
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Brynildsen
Reklame for plussmedlemskap