- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Blir det eplesnegle avkom mon tro?
Blir det eplesnegle avkom mon tro?
No har mine 2 eplesnegler som er ganske store hengt sammen i lengre perioder de siste 2 -3 dagene. Kan ikke se om det er noe seksuell adferd, organer stukket inn .... eller om den ene bare suger seg fast.
Har nå ikke lengre skunkbotia gjengen(lokalbutikken tok imot dem og jeg ble noen planter rikere). De var rå: slurpet i seg 2 eplesnegler på denne størrelsen, så nå er det visst fritt fram og de er tryggere alle sammen.
Om det er formering på gang, .. bruker det å ta lang tid etter slik aktivitet før det evt blir egglegging?
Det har jo vært litt artig å fått noen eplesneglebabyer. Har jo fått litt tips i andre tråder her om hvordan kun ta vare på noen eplesnegler slik at ikke plutselig det blir en babyboom.
Har nå ikke lengre skunkbotia gjengen(lokalbutikken tok imot dem og jeg ble noen planter rikere). De var rå: slurpet i seg 2 eplesnegler på denne størrelsen, så nå er det visst fritt fram og de er tryggere alle sammen.
Om det er formering på gang, .. bruker det å ta lang tid etter slik aktivitet før det evt blir egglegging?
Det har jo vært litt artig å fått noen eplesneglebabyer. Har jo fått litt tips i andre tråder her om hvordan kun ta vare på noen eplesnegler slik at ikke plutselig det blir en babyboom.
Postet 21.02.06 kl 16:11
Det er ikke lett med disse eplesneglene altså.. ;-p
Som endel andre vesener så kan eplesneglen lagre spermier til forholdene er rette for egglegging. Jeg husker vi hadde to eplesnegler i en 19-liter for et par år siden, som hang sammen og klinte noe voldsomt - som du forklarer at dine gjør nå. Noen egg ble det ikke akkurat da, men en god stund senere ble sneglene skilt og puttet i hver sine kar. Den ene havnet i et oppfóringskar for ancistrus, og der var det varmt og godt og massevis av mat. DA kom eggene... så det sang!
Så jeg tror det er vanskelig å angi noen typisk tid for hvor lang tid det tar fra klinings til egglegging når det gjelder eplesnegler
Men god varme og godt med mat trigget i alle fall eggleggingen her.
Som endel andre vesener så kan eplesneglen lagre spermier til forholdene er rette for egglegging. Jeg husker vi hadde to eplesnegler i en 19-liter for et par år siden, som hang sammen og klinte noe voldsomt - som du forklarer at dine gjør nå. Noen egg ble det ikke akkurat da, men en god stund senere ble sneglene skilt og puttet i hver sine kar. Den ene havnet i et oppfóringskar for ancistrus, og der var det varmt og godt og massevis av mat. DA kom eggene... så det sang!
Så jeg tror det er vanskelig å angi noen typisk tid for hvor lang tid det tar fra klinings til egglegging når det gjelder eplesnegler
Men god varme og godt med mat trigget i alle fall eggleggingen her.
Postet 21.02.06 kl 17:10
Postet 21.02.06 kl 18:39
Det Tone forteller skjedde her også.
Jeg hadde en stor eplesnegle, og den sullet rundt her hos meg i 2-3 mnd.
Plutselig poppet det opp masse, masse små snegler.
Hadde botia i karet da, så jeg fikk ikke bekreftet hva det var. Pluss at jeg ikke akkurat tror på jomfrufødsel
Da botiaene ble flyttet fikk bebisene leve opp, og jeg har gitt bort mange og har fremdeles mange!
Så ja, de kan lagre spermier leeeenge
Postet 21.02.06 kl 21:03
Går å venter på egg jeg og, fra eplesneilene mine-har nå 2 karr et med 8 store og 10 litt mindre og et karr med 3 store og 2 litt mindre. Venter på egg legging. Ser ut som dem parer hver dag-dem henger sammen i hverandre ganske mye.
Kjøpte 10 store og dem er voksene-og så har jeg kjøpt 10 knøtt små, som nå har vokst veldig mye, fra 3-5 mm til 15-20 mm, hvor store må de bli for å bli "kjønnsmoden" Noen som vet??
Kjøpte 10 store og dem er voksene-og så har jeg kjøpt 10 knøtt små, som nå har vokst veldig mye, fra 3-5 mm til 15-20 mm, hvor store må de bli for å bli "kjønnsmoden" Noen som vet??
Postet 21.02.06 kl 21:52
Postet 21.02.06 kl 22:25
Postet 21.02.06 kl 22:58
Egglegging hurra!
Tone AndreassenDet er ikke lett med disse eplesneglene altså.. ;-p Den ene havnet i et oppfóringskar for ancistrus, og der var det varmt og godt og massevis av mat. DA kom eggene... så det sang! Men god varme og godt med mat trigget i alle fall eggleggingen her.
Tok erfaringen din og flyttet damen over i yngelkaret, og Pang, her kom det 2 klaser!
Tok vekk den største klasen (7 cm) , har ikke behov for så mange snegler.
Har lagt inn et spørsmål på en annen tråd, men det blir vel mere rett å ha det her:
eggklasen slapp taket og lå under vann maks 1 time. Har berget dem og lagt dem på en isoporebit (ide fra Svein A fra en annen tråd her), så nå lurer jeg på om det blir sneglebabies eller om de drukna?
Den ser fin ut, litt gulaktig (var hvit i starten).
De skal klekke over vann, men tåler de en dukkert? håper : /
FSjeg venter også spent:D har 8 snegler i 60 litern min. det er ikke så høyt over taket. det har jeg hørt er lurt. .
Jeg trodde at det var viktig at de fikk litt høyde over vannet for å kunne legge egg? Om vannet står veldig høyt har de jo ingen plass å jobbe på?
Postet 10.03.06 kl 16:24
Endret: 10.03.06 kl 16:26
RuthA e Bakk[QUOTE=Tone Andreassen]Det er ikke lett med disse eplesneglene altså.. ;-p Den ene havnet i et oppfóringskar for ancistrus, og der var det varmt og godt og massevis av mat. DA kom eggene... så det sang! Men god varme og godt med mat trigget i alle fall eggleggingen her.
Tok erfaringen din og flyttet damen over i yngelkaret, og Pang, her kom det 2 klaser!
Tok vekk den største klasen (7 cm) , har ikke behov for så mange snegler.
Har lagt inn et spørsmål på en annen tråd, men det blir vel mere rett å ha det her:
eggklasen slapp taket og lå under vann maks 1 time. Har berget dem og lagt dem på en isoporebit (ide fra Svein A fra en annen tråd her), så nå lurer jeg på om det blir sneglebabies eller om de drukna?
Den ser fin ut, litt gulaktig (var hvit i starten).
De skal klekke over vann, men tåler de en dukkert? håper : /
FSjeg venter også spent:D har 8 snegler i 60 litern min. det er ikke så høyt over taket. det har jeg hørt er lurt. .
Jeg trodde at det var viktig at de fikk litt høyde over vannet for å kunne legge egg? Om vannet står veldig høyt har de jo ingen plass å jobbe på?
opps! var kanskje litt utydelig i skirve måten. det jeg mente var at det var lurt med høyt. har 3-5 cm kanskje jeg. hørt at det skal være 10cm
Postet 10.03.06 kl 17:36
Postet 12.03.06 kl 20:18