Hvilken plante?

Inaktiv bruker
Trenger hjelp til å finne ut hvilke planter disse er?

Kjæresten min sier jeg ikke har grønne fingre, og nå viser det seg at det gjelder under vann også. Plantene mine ser ikke ut til å trives, så jeg burde kanskje finne ut hvilke planter jeg har.

På plante nr 1 var det blomster når jeg satte de i akvariet, men de råtnet/løsnet i løpet av kun kort tid.

På plante nr 2 råtner liksom stilken helt nede ved roten.

På plante nr 3 forsvinner bladene sakte med sikkert.

Mulig jeg ikke har de riktige forholdene for at de skal trives? Bør jeg bruke gjødning, eller trenger man ikke det i et "vanlig" selskapsakvariet? Andre tips for å få god plantevekst uten de alt for store anstrengelser. Jeg skal jo bare ha et lite selskapsakvariet.
Det er ganske vanlig at de ytterste bladene (og evt. blomster) på nye planter visner bort når de blir plantet i nytt akvarium. Vannverdiene er antagelig ikke identiske med der den kom fra og den trenger derfor en tilvenningsperiode i det nye vannet før den begynner å trives og komme med nye skudd. En god idé er å fjerne alle de ytterste bladene på alle nye planter før man planter dem i akvariet.

Jeg er ikke sikker på de to første (den øverste er muligens en anubias), men den nederste planten der er en Hydrocotyle leucocephala. Dette er en flyteplante som ikke alltid liker å bli plantet i grusen - i alle fall ikke før den har "satt seg" litt i akvariet. Du kan godt prøve å løsne den og la den flyte løst i vannet og se om den kommer seg da. Etter en stund med god vekst kan du prøve å plante den ned igjen.

Mange her har mye mer peiling på planter her enn meg, så du får nok hjelp til identifisering av de andre plantene også. I mellomtiden kan du jo ta en titt i bildegalleriet for plantebasen vår og se om du kjenner dem igjen der. Da finner du litt info om plantene også
1 : Spathiphyllum Wallisii

2 : Cyperus Alternifolius

3 : Hydrocotyle Laucocephala

Plante nr 1 og 2 er sump planter og vil kun leve kortere perioder under vann.
Inaktiv bruker
Tuuuusen takkk for god hjelp!! Klarte også å tolke meg frem til Cyperus alternifolius ved å kikke nøye på bildene, men var ikke sikker.

Hvorfor selger butikken sumpplanter når de vet jeg ikke har et slik akvarie? Jeg ønsker jo gjerne å ha plantene litt lengre enn et par mnd...

Men igjen, takk for all hjelp.
Vidar Eng
Hvorfor selger butikken sumpplanter når de vet jeg ikke har et slik akvarie? Jeg ønsker jo gjerne å ha plantene litt lengre enn et par mnd... .
Fordi de vil ha penger Aldri gjør impuls kjøp
Vidar Eng
Tuuuusen takkk for god hjelp!! Klarte også å tolke meg frem til Cyperus alternifolius ved å kikke nøye på bildene, men var ikke sikker. Hvorfor selger butikken sumpplanter når de vet jeg ikke har et slik akvarie? Jeg ønsker jo gjerne å ha plantene litt lengre enn et par mnd... Men igjen, takk for all hjelp.

Fint at du fant ut av det

Butikkene er dessverre ofte ikke flinke nok til å gi riktig informasjon, nei. Derfor er det kjekt å på forhånd vite hva man skal ha

En grei huskeregel er at planter som står oppreist av seg selv når de tas opp av vannet er ikke egnet for lengre opphold i akvariet, men er sannsynligvis en sumpplante. Det finnes imidlertid enkelte unntak, f.eks. anubias-artene, som er stivstilkede til tross for at de er egnet som undervannsplanter.
Inaktiv bruker
Jeg skal ta meg en tur innom dyrebutikken i morgen, og høre hva de har å si...

Det er som dere sier mitt ansvar å sjekke ut hva jeg kjøper, men til mitt forsvar må jeg påpeke at jeg er en rookie Og jeg har jo ingen grønne fingre, hehe

Noen som har forslag på hvilke planter jeg kan plante i mitt 60 liters akvarium? Jeg trenger hardføre planter, som trives i "vanskelige" forhold, hehe (Må legge til at det må være litt vanlige planter ettersom den dyrebutikken vi har ikke har så stort utvalg).

Jeg får bla igjennom forumet også, og se om noen har plantet noen forunftige råd der samtidig.
Hygrophia, Bacopa, Microsorium, Anubias og Cryptocoryne arter er hardføre planter som klarer seg somregel godt i 60 liters kar med lite lys (15w). Men det avhenger sevlfølgelig av andre ting enn lys også da. En ting som hjelper godt er og gi dem litt plantegjødning.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap