Trenger dødsfall å være sykdom?

Hei!

Har en Scalare som nå ligger for døden, nyinnkjøpt for 2 uker siden. Og det jeg lurer på er om jeg skal sette himmel og jord i bevegelse med medisinering, karantene etc.....

Vanneverdiene i akvariet er ok. Ikke utslag på nitrit, GH er 7, KH er 2 og PH 7. Og alle andre fisker svømmer, er aktive og spiser godt, så jeg kan ikke se noe på de andre.

Den fisken det gjelder er en scalare (3 cm stor), og er utrolig svak.... flyter med strømmen, og jeg synes halefinnen er litt frynsete (men jeg kan ikke si at det ligner på beskrivelsen til finneråte). Har puttet den syke fisken i et eget kar, og nå ligger den bare på bunn og puster.

Hva gjør jeg.... lar den ligge og lar den få dø i fred, og går utifra at det var en svak fisk som ikke har tålt litt juling fra andre? Eller bør jeg sjekke noe, gjøre noe. Ca 1 døgn siden den ble synlig syk, og som nevnt tidligere.... kan ikke se noen svakhetstegn hos de andre. (Kjøpte 4 scalarer samtidig og de tre andre ser friske ut).

Noen tips.... kan jeg gå utifra at det var en svak pusling, eller må det være sykdom?

På forhånd takk!

PS: Akvariet i seg selv er vel ca 4 uker gammelt, så det er i innkjøringsfasen enda.
Med de opplysninger du har gitt så høres det ut som det er lite du kan gjøre. Medisinering uten sikker diagnose har liten hensikt. Trolig vil denne fisken ikke klare seg uansett.

Siden karret er såpass nystartet ville jeg ha tatt det med ro med fiskeinnkjøp slik at karret får satt seg skikkelig med den belastningen du har nå.

Av og til er det bare slik at noen fisker faller ifra uten synlig tegn på sykdom.
Neida, dødsfall trenger ikke bety sykdom. Fisken kan, som du sier, være et svakt individ som har blitt utkonkurrert av de andre både i matfatet og på rangstigen. Syns også en 3 cm scalare høres veldig liten ut. Dersom resten av fiskene er friske og spiser godt skal du ikke sette igang noen medisinering el. av karet.

Følg godt med de andre fiskene i ukene fremover. Det ser ut som du har kontroll på måling av vannverdier og vet om prosessen med innkjøring, så vi får håpe at ingen fler følger denne lille puslingen.

Lykke til

(Edit: Det ble nesten dobbelt opp.. Geir kom meg i forkjøpet... )
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap