Hvem er du? (side 5)

Hei. Jeg er 55 modell og nok en utflyttet nordlending. Er Senjaværing, men bodd både i Tromsø og Førde før jeg landet i Trøndelag. No har jeg bodd her i 20 år, men det vil alltid være en liten øyværing i meg.

Er gift med en veldig hendt kaill som får til å snekre det meste han har lyst til. Han bygde på huset vi bor i kun med hjelp til råbygget og taket. Vi har to gutter på 7 og 13 - som ønsker firbente kjæledyr - da det ikke går an å kose med mine "kjæledyr" (les akvariefisker).Kanskje det blir katt etter sommerferien?

Min erfaring med akvariefisker før jeg kjøpte mitt første akvarium januar 2005 var pausefiskene på TV når jeg var unge! Kunne sitte lenge å studere dem i det de svømte over skjermen. Er det andre som husker dem? Så en kan si at jeg var ganske blank igrunnen.

Mitt første akvarium var på 30l med alt for mange fisker i. Masse vannbytter, mye sykdom og stort forbruk av medisiner i starten, men etter at jeg byttet en bolle mot et akvarium på 250 liter har det gått mye bedre.

Har vært avhengig av å studere innlegg her på akvarieforum og lånte haugevis av bøker, men det var nok samtidig som jeg tok i bruk akvariet. Så jeg måtte lære den vanskelige veien.

Koser meg med akvariene mine, og synes selv vannbytter er kvalitetstid.






Ir
Tromsøjente vokst opp med akvarier. Alltid hatt et eller to akvarier hjemme med forskjellig fisk. Som oftest var det i hvertfall noen palettciklider der, som ynglet litt. Morsomt! Nå har jeg selv blitt helt bitt av basillen etter at jeg kjøpte meg et kar for en måned siden. Ellers studerer jeg medisin på første året. Har en sønn, en fin leilighet og en fin kjæreste! ;P


Andre hobbyer jeg har er tegning, fotografering, design (web bl.a.) og andre ting som studenter liker å gjøre (for eksempel drikke seg drita en gang i blant og sånne ting ;P ). Skulker gjerne studier på kveldene og sitter for mye på dataen i stedet for ... Ser ikke TV da, men en film i ny og ne.

Lysten på å kjøpe eget akvarie startet da jeg kjøpte en fiskebolle til kjæresten min i høst, for å se om han kunne holde liv i fiskene. Det klarte han ikke, hovedsaklig fordi bollen ble knust. Så da søsteren min skaffet seg akvarie for litt siden fikk jeg det ekstra "dyttet" jeg trengte. Og nå har jeg, som vanlig, blitt helt gira! Typisk meg ...

Kraftig rammet av litersyken kanskje?
Kan vel fortelle litt om meg selv jeg også da... Bor i Tr.heim (Sjetnemarka så klart), 78 modell, gift. Kommer opprinnelig fra en liten søt kommune noen mil sør-vest for Trondheim. Av interesser er det Røde Kors Hjelpekorps som tar størsteparten av fritiden. Både jeg og min mann er aktive der. Fikk mitt første akvarium for ikke så veldig lenge siden, og jammen meg ble det ikke plutselig to... Rart det der. Kommer snart et stooort akvarium i huset (Ja, mannen min er snill!), så nå leses det for fullt om fisk!
Ser at det er en person fra Meldal her (Lussi?), og vil bare si at på høsten drar jeg ofte dit for å plukke sopp. En nyyydelig kommune!
....og æ ælske lutfesk!
Hihi, utrolig morro å lese om alle her! Vel, kan jo si et par (eller fem) ord om meg selv også.

Jeg er 22 år og hannkjønn. Født og oppvokst i Tønsberg, men har nå flyttet "på landet" sammen med verdens beste jente (les samboer). Vi bor nå rett ved et vann (på lokalspråket kallt Gælisvannet), hvor det sannsynligvis er mye interessant fisk som jeg skal prøve å fange til sommeren. Lurer på hvordan en gjedde hadde tatt seg ut i en 200-liter, men min bedre halvdel er ikke helt enig i dette. Lurer på hvorfor:p

Jeg er veldig interessert i Aquascaping og planter generelt. Skal prøve å få lagt ut bilder av 75-literen (som jeg personlig er litt fornøyd med) mens min samboer er mer fiskefrelst enn meg. En veldig god kombinasjon mener jeg, da ikke akvariene blir fokusert kun i 1 rettning, men får med seg litt av alt

I tillegg til fiskene har vi 2 katter, den ene (en smule rund, og som kun lyder navnet borris) er særdeles interessert i honning gurami, mens den andre holder seg til serpa tetra.

Som en god del andre her jobber jeg med IT, jeg jobber som produktansvarlig på datakomponenter for norges nest største nettbutikk for it-produkter. Når jeg kommer hjem blir det selvfølgelig litt pc (Black and White for tiden) og akvaforum selvfølgelig, men det er også godt å ha akvariene å styre med for å få en avveksling. Føler i ny og ne at man blir litt "firkanta" i øynene.

Akvarieinteressen hos meg har vel alltid vært der, helt siden jeg var i svømmehallen i tønsberg som liten og stirret på fiskene som var i karene der.

Alt startet vel i august 2005, med at vi satt på finn.no og tittet på ting som var til salgs. Vi kom da over en 112 liter med pumpe, armatur, bord og hele pakka til 600 kroner Kjøreturen var lang, men etter 5 timer var akvariet i hus. Deretter tok litersyken overhånd, og vi har nå totalt 11 kar, fordelt på 1x28 liter, 6x60 liter, 1x75 liter, 1x112 liter, 1x120 liter og 1x200 liter. I tillegg har vi en gildekasse (sånn som det kommer pølser i) som står med diverse planter i da vi ikke hadde flere plantekar igjen:p
Tetra
Kommer opprinnelig fra en liten søt kommune noen mil sør-vest for Trondheim. ... Ser at det er en person fra Meldal her (Lussi?), og vil bare si at på høsten drar jeg ofte dit for å plukke sopp. En nyyydelig kommune! ....og æ ælske lutfesk!


Oi, trodde med det samme det var dukka opp en hemnværing, men det er vel ikke det, eller... Kainj egentle ein me'daling ælsk lutfesk??
Lutefisk
Nei, ikke fra Hemne eller Meldal. Men Agdenes kommune. Plassen på jord! Lutfesk og læms har æ fått me mæ fra anan min fra "Meddaln".
munda
[QUOTE=Tetra]Kommer opprinnelig fra en liten søt kommune noen mil sør-vest for Trondheim. ... Ser at det er en person fra Meldal her (Lussi?), og vil bare si at på høsten drar jeg ofte dit for å plukke sopp. En nyyydelig kommune! ....og æ ælske lutfesk!


Oi, trodde med det samme det var dukka opp en hemnværing, men det er vel ikke det, eller... Kainj egentle ein me'daling ælsk lutfesk??
Hehe, lutfesk å lems e typisk Meddaln ja.
Men e e egentle utfløtta rindaling, så sildbaill e "nasjonalrættn" min.
Lutfesk.....æsj!
Tetra
Men Agdenes kommune. Plassen på jord!


Ja, min barndoms sommerparadis hos mormor og morfar!!
Æ vil å værr me!
Hei, lofotpia på 27 hær!

Gift og har to hunder, en fransk bulldog og en dvergpuddel.

Bor i Henningsvær i Lofoten:

http://www.gonorway.no/go/widescreen/henningsvaer.html

Har tre akvarier, et på 180 liter, et på 54 og et på 20 (til gubben sitt snegleoppdrett, he, he)

har bilde av 180 literen på profilen min, bilder av resten kommer!
Hehe, på tide å dra ned alderssnittet litt tror jeg..
79`modell, så er altså 27 i skrivende stund.
Jobber på Hydro aluminium på Sunndalsøra som Prosesstøper, og kunne ikke hatt en bedre jobb. Fin fin jobb, skiftordning så har en del fri så alt er bare fryd og gammen.
Er forholdsvisk med akvarier. Begynte så smått for 2 år siden, men passerte totalt 1000liter i løpet av et år :p
Har også en liten hobbyjobb som ekstrahjelp på den lokale Tropehagen Zoo butikken når det trengs. Fin mulighet til å dele det lille jeg vet og lære av de som vet mere.
Og jo, vi her midt i landet vet hva ei kopptue er også
Daffke
. Og jo, vi her midt i landet vet hva ei kopptue er også ;)

"Vi" her på østlandet også - iallefall vi som har aner nordfra...
Vi vet til og med hva et tefat er for noe ))
(og med ett følte jeg meg som en lærd kvinne )
Malldrian
[QUOTE=Daffke]. Og jo, vi her midt i landet vet hva ei kopptue er også ;)

"Vi" her på østlandet også - iallefall vi som har aner nordfra...
Vi vet til og med hva et tefat er for noe ))
(og med ett følte jeg meg som en lærd kvinne )


tefat ja, vet ikke alle det da? Trodde ikke det var så lokalt et ord
Prøv å spørre om det på en café på østlandet, du
Skal garantere at du må omtrent begynne å tegne og forklare..
Har aldri hørt om kopptue før, og jeg er oppvokst i Oslo sentrum. :p
Kopptue=kopplærv=oppvaskklut
Og når vi først snakker dialekt: i Meldal blir disse ordene mye brukt: håggå, måggå og ståggå. Noen som vil prøve seg på den?
(De har ingenting med hverandre å gjøre)
Plussmedlem
Vill gjetting...

håggå = hovudet?
måggå = magen?
ståggå = stua?
Holger Lockertsen
Vill gjetting... håggå = hovudet? måggå = magen? ståggå = stua?

Ikke verst. et poeng til deg, Holger!
måggå er mage ja. Håggå=hage og ståggå=stige.
Et annet ord som ikke engang jeg vet hva betyr er "hossobaillhåppar". Det er visstnok også meddaling.
Inaktiv bruker
Og for å ikke glemme "hembåkkåkaku" kjære søster Lussi!
fer trå te me ekte telemarking her au da !
håkken ?
hårre ?
hått ?
let igjen dynna ?
ølløv ?
e de nokkon som kan oversetta detta te bokmål da?

Det er en grunn for at jeg skriver bokmål, når jeg ønsker et svar på nett !
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap