Lar guppyene ungene sine være ifred?

hei,.
Har et kart med kun guppier. Den ene er veldig tjukk så jeg regner med at den "føder" snart. Bør jeg putte yngelen i et eget kar, eller kan de trygt gå sammen med voksne hann og hunn guppier?
guppyene spiser yngelen hvis de får tak i de. hvis du har masse planter går lever noen opp. jeg bruker yngelkasse. da er det mye lettere å fôre og ingen blir spist.
Hmm:P
FS
guppyene spiser yngelen hvis de får tak i de. hvis du har masse planter går lever noen opp. jeg bruker yngelkasse. da er det mye lettere å fôre og ingen blir spist.

Men yngel pleier å vokse mye saktere hvis du har de i fødekasse
Har selv et kar med levendefødere(molly). Jeg har veldig gode erfaringer med å bruke planten vasspest. Bruker den som flyteplante. Der kan yngelen gjemme/hvile seg og spise alger og flakfor som har festet seg på bladene.
jeg har 4 planter tett i tett. hadde noen av yngelen i en fødekasse, men så at de andre ikke ble rørt så da tok jeg uti alle i sammen. men vil at flest mulig skal klare seg så jeg har laget et 30 l kar til yngelkar så nå har jeg tatt de oppi der
Eget kar er det beste, men selv er jeg fan av å la naturen gå sin gang. Da slipper du også å sitte igjen med fysisk svake individer som "Bare" overlever fordi du hjelper dem.

Mvh: PK
Flyteplanter er tingen når man har guppy Eks. Pista og Sylvaina Natans
Også ville jeg valgt noen stengel planter som Vasspest
Og noen små steiner du får i butikken som de kan krype i mellom
Så er du sikret
Har du mange gruppy i et kar så blir det fort lite yngel å få
Føde kasse er ikke nødvendig Hadde dette i starten selv.
Endte bare opp med at kassen ble full Bedre å la det gå sin gang med hjemme steder så overlever kun de sterkeste
Eneste måten å ikke få ett overfylt guppy karr på er å la yngelen gå i samme karr som de voksne... Det blir fort alt for mange ellers... Mine villguppy går alene i en 64 liter, men det ble alt for mange av dem når jeg hadde flyteplanter, uten disse stiger ikke antallet så alt for fort. Kulturguppyene har jeg i ett selskapskarr med vesentlig større fisk (blågurami for eksempel). Også der stiger antallet gjevnt.
Mine guppy spiste ikke ungene sine :p Jeg trodde de skulle gjøre det, jeg tok aldri ut noen hunner før fødsel. Men før jeg visste ordet av det, hadde jeg stadig vekk mellom 80 og 100 guppy. Jeg ga bort med jevne mellomrom, pluss at jeg håvet ut og "fjernet" en del selv (for å unngå å drukne i yngel)

Da jeg til slutt ble lei av at de ikke viste noen interesse av å spise noen av ungene sine, ga jeg bort 150 guppy på en gang. Så mange kan det bli av å starte med bare 4 stk.... mange, mange hundre guppy.

Sist jeg ga bort, hadde jeg igjen to små yngel bare. Disse ble litt større, og fikk unger selv. Plutselig hadde jeg 25 guppy igjen... Så flyttet jeg på hele gruppa, og vips, så spiste killiene mine opp alle unntatt hannen...! Over natta forsvant alle unntatt hannen. Han nøyde de seg med å barbere halen på, han gikk fra triangelhale til lyrehale på en dag :p
Ikke skjønner jeg hvordan de killiene greide å sette til livs hunnen som hadde født alle de små. De er jo ikke særlig store selv.

Nå prater jeg meg litt bort her, men poenget er at det er fort gjort å drukne i guppy om man driver og skal redde kullene de føder. Det blir så uhorvelig mange av dem til slutt. Det er bedre å heller beplante karet godt, mye planter gjør susen. Da kan yngelen gjemme seg, og de sterkeste overlever uansett. Da vil guppystammen vokse litt langsommere, og du vil ikke drukne i yngel. De føder jo hver måned, og du sitter fort med en haug guppy du ikke har plass til og kanskje har problemer med å bli kvitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Ståle Syre
Reklame for plussmedlemskap