Spørsmål om kalking ph i Malawi ciclide kar.
Hei.
Har et 20 liters kar jeg tenkte jeg skulle ha et par Malawi Cicilider i. De trenger jo litt høy ph, så fikk litt kalk i akvariebutikken. Hvor mye kalk skal jeg ha i karet i førsteomgang?
Skal måle ph, men lurer på hvor mye kalk jeg skal ha i først. Sånn ca... Hvor mange spise skjeer f.eks.
Noe annet jeg bør tenke på når det gjelder overnevnte fisk etc?
Takker for all hjelp.
Tom
Har et 20 liters kar jeg tenkte jeg skulle ha et par Malawi Cicilider i. De trenger jo litt høy ph, så fikk litt kalk i akvariebutikken. Hvor mye kalk skal jeg ha i karet i førsteomgang?
Skal måle ph, men lurer på hvor mye kalk jeg skal ha i først. Sånn ca... Hvor mange spise skjeer f.eks.
Noe annet jeg bør tenke på når det gjelder overnevnte fisk etc?
Takker for all hjelp.
Tom
Postet 24.02.06 kl 20:06
Postet 24.02.06 kl 21:09
Noe annet du bør tenke på....
Tja, er det tillatt å foreslå at du ganger literantallet med bortimot tjue før du putter malawi i ?
Jeg trodde virkelig ikke det gikk an å ha malawi i så små kar, jeg.
Men det er bare det jeg har snappet opp, og derfor har jeg avskrevet malawi totalt for egen del og sikter meg inn på tanganyika istedet. Det er noen arter derfra som er mulig å ha i mindre kar enn malawi (som krever større plass).
Tja, er det tillatt å foreslå at du ganger literantallet med bortimot tjue før du putter malawi i ?
Jeg trodde virkelig ikke det gikk an å ha malawi i så små kar, jeg.
Men det er bare det jeg har snappet opp, og derfor har jeg avskrevet malawi totalt for egen del og sikter meg inn på tanganyika istedet. Det er noen arter derfra som er mulig å ha i mindre kar enn malawi (som krever større plass).
Postet 24.02.06 kl 22:08
Endret: 24.02.06 kl 22:13
Må bare beklage å si at vannverdien i en 20L ikke vil være avgjørende for om malawiene overlever eller ikke....
Malawi er en fisk som lever i ganske tette omgivelser, gjerne i områder der det er mye steinformasjoner.
Renheten på vannet er også så høy, at dette samlet sett ikke kan oppnås i en 20L.
De fleste malawi-er vil også fysisk bli for store til å trives i ett så lite kar, i tillegg til at dem gjerne vil være mange
Malawi er en fisk som lever i ganske tette omgivelser, gjerne i områder der det er mye steinformasjoner.
Renheten på vannet er også så høy, at dette samlet sett ikke kan oppnås i en 20L.
De fleste malawi-er vil også fysisk bli for store til å trives i ett så lite kar, i tillegg til at dem gjerne vil være mange
Postet 24.02.06 kl 22:17
Postet 24.02.06 kl 22:57
Postet 24.02.06 kl 23:14
Postet 24.02.06 kl 23:14
Postet 25.02.06 kl 00:29
Postet 26.02.06 kl 17:55
kjellvisehh javel men hvor mye kalk skal til for å få høyere ph da????
Det kommer nok veldig an på lokale forhold, så det er vanskelig å svare på. Det avhenger selvfølgelig av hva slags KH man har fra før i kranvannet, og hva slags ph. Du må nesten prøve deg frem i en bøtte vann, ved å tilsette litt og litt, og måle. Merk deg hvor mye du tilsetter i en 10 liters bøtte vann, og gang opp literantallet til å passe akvariet du vil heve verdiene i.
Du kommer ikke lenger opp enn ph 8.3 med natron, har jeg fått vite.
Hos meg er det en merkelig blanding. KH er på bare 1, men ph er på nesten 8....! Skulle ikke tro det var mulig, men årsaken til den høye ph'en til tross for minimal KH, er at vannverket har tilsatt kalk men så fjernet den igjen før vannet sendes ut i ledningsnettet. Kalken fjernes for å unngå forkalkninger i vannrørene.
Det var dette jeg ble forklart, iallefall
Postet 26.02.06 kl 18:12
Endret: 26.02.06 kl 18:14