Råtten lukt

Det har begynt å lukte rart i akvariet mitt. (Råttent egg/råtten fisk.) Det kom etter at jeg begynte å fore fiskene med erter i tillegg til det vanlige foret. Leste nemlig i en artikkel her på akvaforum at man kan fore med erter. Og fiskene mine ELSKER det, de blir helt ville. Vannverdiene er ok.

Er det bare å knipe inn på foret, og så skifte vann til lukten er borte?
Råtten lukt er gjerne et tegn på usunn bakterieoppblomstring. Fórer du for mye? Jeg ville startet med hyppige vannbytter og bremset ned fóringen til lukten forsvinner.

Har du testet vannet? Sjekket nitritt-nivået?
Foring med ferskfor som erter og andre grønnsaker, kan fort forringe vannkvaliteten noe, dersom man ikke er flink å fjerne uspiste rester, og er glad i å bytte vann.
Spesielt erter har en tendens til å kunne stikke seg ned mellom bunngrusen, og da er slamsuging ett must.

Litt bedre slamsuging, litt mere vann i bøtta ved vannbytte, og litt moderasjon med mengde erter er alt som skal til for at det funker bedre
Fiskene mine er også ville etter erter, jeg har løst problemet med å gi de erter noen timer før vannbytte. Bruker slamsugeren til å fjerne restene. Du kan jo prøve dette etter å ha fulgt rådene til Frank og Tone. lykke til
Takk for gode råd!

Det er ikke utslag på nitritt, heldigvis. Lukt av råtne egg skyldes vel metangass, som dannes i forråtnelsesprosesser. Verre er det med lukt av råtten fisk, skyldes ikke det ammoniakk??

Jeg driver forresten med hyppige vannbytter for tida, da jeg driver varmekur mot hvitprikk. Har de siste 10 dagene skiftet ut 20 % av vannet nesten hver dag.

For å unngå at for mye fòr suges inn i pumpa, slår jeg av pumpa ved foring. Her en dag glemte jeg å slå den på igjen med en gang, så den var av i 3-4 timer. Kanskje dette er en medvirkende årsak til uheldig bakterievekst.

Har forresten mange fisker på få liter, dvs 18 stk (pluss 7 amanoreker) i 54 liter, så jeg antar det vil være lurt å bytte mer enn 30% vann 1 gang i uka. Hva med 30% to ganger i uka?

Apropos mange fisker, jeg ser at de rådene jeg får i butikken, ALLTID er mye mer liberale mht hvor mye plass fiskene trenger, enn anbefalingene i fiskebasen her. Det har nok gjort at de har tjent mye på meg. Først har jeg kjøpt fisker som får det for trangt hos meg, og når fiskene har dødd, har jeg jo kommet tilbake og kjøpt fler....

Jeg tror ikke jeg forer for mye. De får Elos sv2 medium, 1 ml 2 ganger om dagen. Dette spises opp i løpet av 30 sekunder. Dette foret skal være veldig konsentrert, og det er lite bæsj å se. Hvis de får erter, kommer det istedet for Elos.
Bente
For å unngå at for mye fòr suges inn i pumpa, slår jeg av pumpa ved foring. Her en dag glemte jeg å slå den på igjen med en gang, så den var av i 3-4 timer. Kanskje dette er en medvirkende årsak til uheldig bakterievekst.

Dette er ikke noe godt sjakktrekk. Når du stanser filteret for så å starte det opp igjen så vil mye "gufs" følge med ut av filteret og inn i karret.

La heller grumset blir værende i flteret og ta heller en lett skylling i akvarievannn hvis gjennomstømmingen blir betydelig svekket.

Geir Kristiansen
Dette er ikke noe godt sjakktrekk. Når du stanser filteret for så å starte det opp igjen så vil mye "gufs" følge med ut av filteret og inn i karret. La heller grumset blir værende i flteret og ta heller en lett skylling i akvarievannn hvis gjennomstømmingen blir betydelig svekket.

Ok, jeg trodde kanskje det var uheldig med mye fòr i filteret som kan bli liggende å råtne.

Jeg må forresten skylle filteret ganske ofte, nesten hver gang jeg har byttet vann, for da virvles det opp masse grums som dras inn i filteret, og gjennomstrømingen blir dårlig.

Jeg kan forresten ikke fatte og begripe hvorfor det blir uheldig bakterievekst bare fordi pumpa er av noen timer, men dette er vel et spørsmål for biologer....Og her kommer jeg over til et annet spørsmål: er det tilrådelig å starte opp et lite kar uten pumpe? Hvordan skal jeg da klare å holde vannet friskt?
Vis du må skylle filteret hver gang du bytter vann så bytter du enten vann altfor skjelden-eller noe som jeg heller tror det er, at pumpen/filteret er for dårlig i forhold til karret og belastningen du har i det. Mulig jeg bommer helt her, men filteret er noe man renser relativt sjelden. På 2 mnd så har jeg renset filteret mitt en gang. Og det er et underdimensjonert innvendig pumpe/filter.
Bente
Ok, jeg trodde kanskje det var uheldig med mye fòr i filteret som kan bli liggende å råtne.

Det har du rett i, man bør unngå at filteret blir fylt opp med planterester og annet avfall da dette kan påvirke den biologiske filtreringen.

Har man et stort og godt tilpasset utvendig filter er ikke dette noe problem fordi disse har mye større kapasitet.

Slamsuging kan foregå på to måter. Enten så lar man klokka lett berøre grusen eller så stikkker man den godt ned slik at grusen virvler rundt inne i klokka.

Når man har et godt beplantet kar er den siste varianten "bannlyst". Det man risikerer er at man ødelegger rotsystemet til plantene og plantene må investere energi for å rette opp dette.

En løsning for deg er å foreta en skikkelig slamsuging der du får rensket skikkelig god opp i grusen. Deretter tar du den første varianten hver uke når du bytter vann. I mine kar benytter jeg sjeldent dyprens når jeg har planter i karret.

Pumpa jeg har er en Eheim innvendig pumpe som fulgte med 54-literen, som ble solgt i pakke med pumpe og varmekolbe. Jeg vet ikke nr på pumpa, men den inneholder en svamp som er ca 5x5x10 cm.

Jeg må ikke akkurat skylle svampen hver gang, men jeg må ofte ta den ut og plukke av guffe som har lagt seg utenpå.

Når det gjelder slamsuging, har jeg visst vært altfor ivrig med det. Plantene har problemer med å slå rot. Men nå skal jeg bli mer forsiktig, så får det heller bli litt grums.

Takk for gode råd, alle sammen!

Amoniakk lukter forresten som salmiakk, hvis du eller mammaen har det i vaskekottet
Eller.. kattepiss har du kanskje luktet?
Kanskje du bør redusere antall fisk litt også? Synes 18 fisk i en 50-liter hørtes dramatisk ut...
Dramatisk? Huffda......Joda, jeg er klar over at 18 fisk i 54 liter kan være i meste laget (må skylde litt på butikken, altså, som mente at det var HELT uproblematisk), men det er bare 8 av dem som er litt plasskrevende, dvs praktbarbene og odessabarbene. Det virker heldigvis som om fiskene takler dette veldig fint adferdsmessig, de er på ingen måte i konflikt med hverandre, og virker glade. Jeg har mange planter de kan gjemme seg i, og 7 amanoreker som rydder.....Barbene ser faktisk ut til å trives bedre nå som de er 8 sett i forhold til da de bare var 3. De er livlige, men krangler ikke.

Men vannverdier og smitte kan jo bli et problem hvis jeg ikke passer på. Fra nå av vil jeg satse på vannbytte på 30% 2 ganger i uka, og fortsette å følge vannverdier nøye, så får vi se om dette går bra.

Tror dere dette opplegget har noen sjanse? Eller må jeg regne med å ha problemer så lenge karet er så godt befolket?
Kan et større filter være en løsning? Har jo ikke lyst til å ta livet av fiskene......

2 X 30 % i uka høres greit ut. I mellom vannbyttene lukter du på vannet for å sjekke om det hele begynnner å rette på seg.

Besetningen din kan høres litt tøff ut, men dette ser du best selv. Bare gi de rent vann og ikke overfor så vil ditt nye vannbytteregime ordne resten.

En løsning på fiskebestanden er å levere tilbake til butikken hvis de er villige til å ta imot. Ellers er det jo fult mulig å selge privat.
Du vil få problemer før eller siden i form av parasitter, vannverdier eller lignende. Her er det bare en løsning: FLERE KAR, STØRRE KAR! Hehe, neida... Dette kan gå meget bra i flere år. At barbene dine trives bedre når de er 8 enn 3 skjønner jeg meget godt

Hehe, jeg HAR faktisk vært inne på tanken å skaffe flere kar å fordele fiskene i........problemet er bare at de/det nye da måtte vært STØRRE enn 54-litern, og lommeboka tilsier 10 liter.......

Men tilbake til filteret: er det filteret som fulgte med karet fra butikken bra nok? Det er en skumplast-bit på ca 5x5x10 cm, inne i en Eheim-pumpe.
Anbefaler at du kjøper noe filtervatt. Koster 10 kr for en pose tror jeg. Denne skifter du når det begynner å bli mye dritt, kanskje så mye som en gang i måneden :P
Bente
Men tilbake til filteret: er det filteret som fulgte med karet fra butikken bra nok? Det er en skumplast-bit på ca 5x5x10 cm, inne i en Eheim-pumpe.

Og denne biten med skumplast er forskjellen mellom suksess og fiasko. Eksperimentering med denne er som en tikkende bombe.

Skal man eksperimentere med filtermedia så skal dette gjøres med et reservefilter og ikke med et som står i produksjon .
Er så enig Geir-ingen ekspermitering med hoved filteret i karret-kan betty kattastroffe.
Barbene er en stim fisk så dem trives nok mye bedre nå ja, når dem er 8 stk.
Utrolig hvor mye fine og billige karr du får brukt(hint, hint, men er man blak så er man blak.
Kjøpte nettopp et strøkent møbelakvarium med masse utstyr til 2000,- det er en 180 liter. Så du får 100-120 litere fra 5-600,- og oppover.
Er så mye mere du får gjordt i et større karr. Lykke til.
Nå går det bedre!
PROBLEMENE
Denne tråden begynte med at jeg fikk råtten lukt i karet da jeg foret med erter. Samtidig drev jeg varmekur mot hvitprikk. Jeg hadde også en fisk med svarte flekker (se tråd i sykdoms-forumet) som ble isolert med mistanke om fisketuberkulose. Har dessuten mistet 2 av 3 ancistruser. Den siste døde med flisete finner og lys flekk på hodet den 22.feb. Vannverdiene har hele tiden vært normale.

DET GÅR BEDRE!
Nå har jeg vært forsiktig med erter, og hatt hyppige vannbytter, og den råtne lukta er stort sett borte. Hvitprikk har vært borte siden 19. feb, og har ikke kommet tilbake etter at temperaturen ble senket den 26. feb. Fisken med svarte prikker var isolert i 9 dager, og da den ikke virket nevneverdig syk, ble den satt tilbake i karet den 26.feb. De svarte flekkene er der ennå, men fisken er fremdeles frisk, og ingen andre fisker har fått flekker. Det er heller ingen som har fått flisete finner, og den siste ancistrusen ser ut til å være i form.

OVERBEFOLKNING
Det har vært litt snakk om at jeg har vel mange fisker i 54-litern min. Det virker stort sett som fiskene trives, men ved nærmere ettertanke skjønner jeg at robertsitetraene nok blir litt passivisert av at karet domineres av de viltre barbene. Tetraene hadde nok stimet mer hvis de hadde litt mer alburom. Dessuten står de ikke først i køen når maten deles ut.......Strengt tatt hadde nok barbene også hatt godt av litt mer plass, selv om de har det greit. Derfor begynner jeg så smått å tenke på å skaffe et kar til, og flytte enten barbene eller tetraene. Men det får jeg ta etterhvert. Inntil videre skal jeg ihvertfall være nøye med vannbytter og unngå overforing, og selvfølgelig følge vannverdiene nøye. Og dessuten skal de få masse kjærlighet og oppmerksomhet....

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap