Algefest i bollen.

Så har algene inntatt bollen min, men etter intens leting på nettet kan jeg ikke si at jeg blir så mye klokere.

Jeg trodde først det var BGA siden fargen minner litt om bakgrunnen her på akvaforum (bare mørkere og en anelse mer grønn), men etter hva jeg har lest synes jeg ikke beskrivelsen passer helt.

Disse algene sitter mer eller mindre flekkvis på kanten av bollen, men mer intenst der lyskilden er, samt at de har det veldig bra på planten - når jeg tar ut denne og skyller av den er den full av mørke grønn/turkis glatt og ekkel masse. Vannet ser også en anelse grønt ut. Ingenting i bunnen.

Hvordan bør jeg angripe dette når det er snakk om en bolle? Kan jeg mørklegge denne på lik linje med et vanlig akvarie, selv om det ikke er dekkglass/armatur? Og er det noen som har noen idè om hva slags alge det er snakk om - de ligner nemlig ikke noe av det jeg finner her. :-s

Ingen nitritt i vannet, 7 pH, 16 gH og rundt 23 grader i vannet.

Takknemlig for svar!
Det du beskriver høres ut som BGA.

Tror jeg ville tømt bollen, rengjort alt med klor og startet opp på nytt.
Dette er selvfølgelig bare en del av løsningen siden algene kan komme tilbake igjen. Kan det tenkes at bollen får direkte sollys i løpet av dagen? Hva slags filter bruker du? Til bolle finnes det fine små runde bunnfiltre. Jeg tror de fungerer bra. En annen ting når det gjelder bolle er at de er så små i volum at det blir vanskelig å unngå forurensning ved foring. Hva med å holde reker i bollen istedenfor fisk? Reker lever ganske bra på alger og trenger minimalt med xtra for.
Angående hva som er i bollen eller ikke er en diskusjon jeg ikke har tenkt å ta nå, fordi det ikke har noe med spørsmålet mitt å gjøre.

Å begynne helt på nytt igjen er dessverre ikke et alternativ jeg kan gjøre med en gang, da jeg helst må ha et sted å å oppbevare fisken (han er på vei til å flyttes over i akvariet, men pga. nitrittbanditt så kan han ikke flyttes enda).

Bollen står ikke i direkte sollys. Det eneste lyset den har, er lyset fra taket og en 30 watts lampe som står rett ved siden av. Har ikke noe filter i, praktiserer vannbytting 2 ganger i uken i stedetfor - har aldri hatt problemer med dårlige vannverdier.

Kan jeg dekke over bollen med et håndkle likevel, eller vil dette føre til mindre oksygen? Evt. kan jeg slippe nedi en oksyletten.
Oksygen bør ikke være noe problem så lenge det du dekker til med puster. Mørklegging er nok eneste løsningen, ja.

Når det gjelder fisk i bolle har jeg ingen sterke motforestillinger annet en at mindre volum gjør det vanskeligere å holde gode vannverdier. Vannverdiene kombinert med lysforhold er jo de viktigste faktorene som påvirker algevekst.

Vær obs på at når alger dør vil de råtne og forurense vannet. Håper det ordner seg

Ah, okei. Takk for den, var redd jeg skulle få en moralsk skjennepreken igjen Faktisk så har jeg hatt langt mindre problemer med bollen som er uten alt mulig fancy utstyr enn jeg har med mitt nyoppsatte kar. Sukk.

Men da følger jeg rådet og dekker til bollen med et håndkle, så får vi se hvordan det går. Jeg får sjekke hvordan verdiene er etter en stund. Tar det like lang tid med en liten bolle som med et stort akvarie?
Det må være BGA dersom den rett og slett lar seg skylle av. "Ordentlige" alger gror fast og "må fjernes med makt", men BGA ligger som et slimete, løst teppe. BGA er ikke en alge, det er en bakterie. Men det visste du sikkert, Lealaus, du virker flink til å lese deg til info

Noe i bollen gjør at denne bakterien får fotfeste. Det gjelder å finne ut hva, og gjøre noe med årsaken.
Takk for den Mona! Er alltid koslig å få litt skryt

Jeg har funnet ut at det er en bakterie ja, og jeg lurer på om jeg ikke har funnet synderen også. Har en nøytraliseringsblokk liggende i vannet, og på denne dannet det seg for en tid siden et tykt brunt alge/slimlag, dette ble skjøvet av blokken under en slamsuging og ble liggende mellom glasset i bollen og blokken. Et par dager etterpå fant jeg ut at det så stygt ut og fjernet det jeg kunne, men noe hadde satt seg fast i glasset, og siden bollen ikke er av de største og algesvampen min ikke liker runde former så fikk jeg ikke fjernet det - og et par dager etterpå begynte blågrønne flekker å vise seg.. Sikkert en forråtnelsesprosess eller lignende som satte i gang.

Vi får håpe at algene stryker med og at Doffen overlever å være innpakket i et rødt håndkle et par dager, og at nitrittbanditt fjerner seg fra akvariet slik at han kan flytte inn i akvariet (og reker inn i bollen).
Fikk store problemmer med BGA jeg og-satt inn Pomacea Bridgesi(gul eplesneiler) og dem rensket karret på en drøy uke og siden har den ikke vist seg. Er den eneste skapningen jeg vet som spiser BGA-karret mitt er på 212 liter, og jeg satt inn 10 voksene inndivider-dem spiser andre alger før dem går løs på BGAen, men forer du lite og "tvinger"dem til alge spising, så rensker noen sånne inndivider bollen din raskt.
Kan nevne at Posthornsnegler og Sverddregere også spiser BGA.
Godt å lære noe nytt idag også-det viste jeg ikke. Men spiser Posthorn sneilen planter? For mange sneiler gjør det, men ikke pomacea Bridgesi. Og derfor er den super velegnet i akvarium.
Men er det "riktig" å putte inn mer enn det som allerede er i bollen? Dvs. en kampfisk og en stor plante?
Kan fint sette inn 2 pomacea bridgesi(gul eplesneile), og flytte dem over karret ditt når det er klart. For du skal vel rigge ned bollen når karret er klart eller? Men setter du inn gul eplesneile så må du ha lokk på karret, eller så kan de ta seg en tur-men det har du vel alt, så lenge du har laberint fisk.
Tenkte jeg skulle ha et par reker eller noe slikt i bollen - eller rett og slett bare ha en mosekule eller lignende for dekorasjon. Vi får se.

Får stikke ned i butikken og spørre etter snegler i morgen - men dersom disse kan finne på å ta seg en tur ut av akvariet - vil de ikke stikke av fra bollen også (den har ikke dekkglass, og trenger det heller ikke etter råd fra Svein A)? Jeg avskyr snegler så utrolig mye (fobi?) at jeg blir kvalm av tanken på å ta dem inn i hus, og vet med meg selv at jeg aldri kommer til å takle å ta i dem, så de bør helst holde seg der de skal være.

Takk for råd.
Uten dekk glass på bollen kan du bare glemme eplesneilen, da finner du den tenfor karret/bollen etterhvert-legger egg over vannet dem, så når natten kommer så tar dem seg en tur Så glem dem vis duikke har dekk glass.
Men jeg ble litt nyskjerrig på rådet du hadde fått om at man ikke trenger dekk glass til kampfsken-er det vis/når romtemp er tilnærmet lik akvarium tempen,? eller er det skjenerellt? at man ikke trenger dekk glass til kampfisk/laberint fisk det hele tatt?
Lealaus
- men dersom disse kan finne på å ta seg en tur ut av akvariet - vil de ikke stikke av fra bollen også (den har ikke dekkglass, og trenger det heller ikke etter råd fra Svein A)? Jeg avskyr snegler så utrolig mye (fobi?) at jeg blir kvalm av tanken på å ta dem inn i hus, og vet med meg selv at jeg aldri kommer til å takle å ta i dem, så de bør helst holde seg der de skal være.

Har brukt å få eplesneglene til å hjelpe til når jeg har yngel i fødekar for å spise opp overskuddsfor. Den siste perioden brukte jeg ikke lokket på fødekassa. Og det slo ikke feil. Hver morra var sneglene tilbake i hovedakvariet igjen, men en morra fant jeg 2 oppi der i steden for den ene jeg hadde satt dit.

Må bruke lokket for å holde de på plass.

Så - bruker du ikke lokk kan jeg skrive under på at det er bortkasta penger. De rømmer allerede første natt.
Ken Myrseth
Men jeg ble litt nyskjerrig på rådet du hadde fått om at man ikke trenger dekk glass til kampfsken-er det vis/når romtemp er tilnærmet lik akvarium tempen,? eller er det skjenerellt? at man ikke trenger dekk glass til kampfisk/laberint fisk det hele tatt?

Om jeg ikke tar helt feil så mente Svein A at det bare gjaldt for yngel. At kampfisken som voksen ikke er så svakelig mot forskjell i luftetempratur/vanntempratur. Men uasnett så er romtempraturen og vanntempraturen i bollen nærmest identisk (jeg har ingen varmekolbe, men har tempraturmåler både i rommet og i bollen).
En liten replikk: Har hatt snegler, både eple- og tigersnegle i et lite kar på kjøkkenet uten dekkglass (lenge, flere måneder) - de har aldri vært utenfor karet. De har vært helt oppe i kanten, men har snudd og "krabbet" ned igjen. Ikke alltid dyr/fisker oppfører seg etter boka
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap