Ildbuk kjønn?

Kjøpte 2 ildbuk som skulle være en stor hanne og en mindre hoe.

I beskrivelsen over kjønnsforskjeller i fiskebasen står det at at hannen er større, mer fargerik og har lengre finner.

Den største her skulle være hann, men det er den minste som har best farger. Lyser veldig rød og fin under buken. Mens finnene synes lengre på den største.
Er det en han og ei ho, eller?
Den største jager litt den minste, er det normalt?

Om kjønnene er motsatt (at den minste er hann), vil den store hoa godta en så liten hann eller må jeg tilbake til butikken å bytte han?

Har tatt noen bilder som jeg legger ved. Ikke helt perfekt, men håper at det kan hjelpe meg i å få stadfestet kjønnet.
Bilde 1, viser tydelig at den minste har mest farge.
bilde 2 viser størrelsene
Bilde 3 viser den største fisken.
Går det å se noe av bildene? Hvem er dame og hvem er mann?
purrring .... : /, ingen som vet?
Er det ingen som kan gi tips om jeg har 2 herrer, eller om damen er den største? Tenkte at den røde buken var tydeligst hos hannen, når det står i beskrivelsen at hannen er mest fargerik.

Er det vanlig at de driver med jaging når det er en av hvert kjønn?
Dette er ikke akkurat mitt felt, men jeg syns det ser ut som et par på det første bildet. Hunnen er gjerne rødere i buken enn hannen, selv om han kan ha mer fargerike tegninger ellers på kroppen.

Men jeg er ikke til å stole på her altså, så jeg håper noen andre kan svare deg mer sikkert

Hos ildbuken er det slik at hannen er adskillig mer fargerik en hunnen også når det gjelder rødfargen i bukområdet. Hannen er ikke bare rød i buken, men helt fra munnen og bak til halen når de er fullvoksne og trives.

Ut i fra de bildene du har gitt så ser det ut som du en stor hun og en mindre han. Mye godt for så vokser hannen seg større enn hunnen og problemet er løst.

Skal ikke si for sikkert at dette blir helt patent fordi du risikerer at hunnen jager hannen fra matfatet og da blir det dårlig med vekst på han.

Du får følge med og sjekke om hannen får i seg nok for.
Ja, der kan du se... Jammen godt du ikke hørte på meg! Hehe...
Takk for svar. Det var det jeg mistenkte at hannen var den minste.

Han viser veldig flott rødfarge i hele bukområdet når han viser seg fram.

Leste en annen tråd her der det var skikkelig storprosjekt for å fange ildbuken. Derfor får jeg heller følge med og prøve å passe på at hannen får nok mat.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap