KH / Natron / Co2

Hei alle sammen. Nå har jeg fått satt opp ny-karet mitt. Et fantastisk syn med 900 liter vann i stua. Herlig.
Kranvannet mitt er, som hos de fleste KH-0, PH-7, GH-0. Har tilsatt GH-salt og har nå GH på 8.
Utfordringen er KH'en. Har hørt at jeg kan bruke natron for å høyne denne. Er det noen som vet hvor mye pr. 100l pr. 1dh??
Er det kanskje bedre å la det hele være med fare for litt svingninger i PH.
Har CO2 anlegg Dupla S Co2 reaktor med Bioplast C02 regulator. Noen sier at KH bør være min.3 før jeg setter dette igang på grunn av store svigninger i PH?

Må få litt hjelp fra en av dere som kan dette. Hva skal jeg gjøre?
Ville nok økt Kh-en en del, til minst 3-4. Dette for å stabilisere ph-en.

Spesielt siden du skal tilføre Co2, er dete viktig med en viss buffer.
Med kh på 0, vil du redusere ph-en til litt over 5, med tilførsel av 20ppm Co2
Om du har planer om å ka såpass "mye" Co2 i vannet, med samme ph som nå, må du øke Kh til 5.

Stemmer det du har hørt, at natron øker Kh.
Selv bruker jeg ca en strøken teskje pr 30L, dette løfter Kh fra 0-10, så halvparten er jo nok for deg.
Bruker alltids bikarbonat, fra Webzoo, men det er samme sak som natron.
Men prøv deg litt frem, med hvor mye du trenger.

Om du vil spare ennå mere penger, kan jeg tipse deg om at gips vil gjøre nesten det samme som Gh+.
Gh+ består av 80% kalsiumsulfat, og 20% magnesiumsulfat. Gips er 100% kalsiumsulfat For optimal plantevekst kan man i tillegg til gips bruke magnesiumsulfat, som blandt annet aquazoo selger i "løsvekt".

Er det ett nytt kar du har skaffet deg? Gratulere i så tilfelle!!
Takk, Frank
Har lest mye i disse foraene siste året. Du er er en av dem som virkelig har peil på masse. Skal prøve med natron.
Når jeg setter i gang; går vel PH'en opp en del. Tror du dette blir så mye at det kan bli krise inntil jeg kjører på med Co2?
Har ikke så mange fisker i karet enda da det må kjøres inn. Men......vil jo at småttingene mine skal overleve stuntet.

Takk for gratulasjoner; livet er topp!!!!!!!!
Webzoo har natrium bikarbonat ph/kh+ som er veldig drøyt og greit til dette. Ca 5ml pr 100l for kh 4 tipper jeg. Jeg ville tatt det litt gradvis. Hevet kh litt, skrudd opp co2 litt så ph synker litt igjen, hevet kh litt igjen, skrudd opp litt til jeg var der jeg ønsker, for å unngå store svingninger eller uhell. Det ligger ph/kh/co2 tabeller på nettet som viser forholdet. Du må opp i kh for å holde et høyere co2 nivå uten at ph blir for lav. Det balanserer mot hverandre. I akvariet mitt så hadde jeg en ph på ca 6.8 med kh 1 uten co2. Med co2 så har jeg samme ph med kh 4. Min erfaring er at det blir ikke de store ph svingningene mange advarer mot, men man flytter seg nedover på tabellen og får en konstant for lav ph hvis kh er for lav. Viktig å passe på å tilføre ph/kh+ ved vannskifte så man holder kh konstant. I det kjempekaret trenger du vel å tilføre ganske mye co2. Du får gi tilbakemelding på hvor mange bobler pr sek du trenger
Ville nok fulgt Kjetil sine råd anngående tilførsel av bikarbonat og Co2.
Om du bare tilfører bikarbonat, vil du fort komme opp mot 8 i ph, med kh på 4.
Og det er jo ikke ønskelig å først løfte ph, for så å senke den like fort, om man har fisk i karet

Tabeller over dette er kjekt, men selv liker jeg ennå bedre denne
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap