Mine lysrør

Jeg er ikke helt fornøyd med lyset i akvariet.Det er heldekkende topp med et stk Sylvania Gro-Lux,F30w,Gro T8.

Det andre er Sylvania aquastar,F30w/174-T8.

Det ligger hvitt plastikkglass over lysene,med ruflete overflate.Reflektor under der.

Høres dette riktig ut?Eller?
Reflektorene høres ut som er plassert riktig.

Litt info om rørene dine :
Grolux røret, er ett spesialisert rør som skal trigge plantevekst. Røret har en ganske lav fargetemperatur, med sine 3400K.

Det andre røret er ett rør som er litt i blåeste laget, etter min smak, med sine 10000K. Slike rør forbinder jeg mer med saltvannsakvarier, og helt planteløse kar.

Jeg ville ha byttet ut i hvertfall ett av rørene, f.eks med ett sylvania daylightstar (mener å ha sett dette på sortland).

Du kan da prøve deg frem å finne det som passer for deg

Sliter du med å få tak i riktige rør, og velger å bestille deg nye rør, ville jeg helt klart gått for disse:
1 stk Sun-glo
1 stk Life-glo

Desverre er det et ganske dårlig utvalg med rør i 30W, av en eller annen grunn..
Ja,det gro-lux røret tror jeg gir litt rødt lys,kan det stemme?
Svakt lys,pleier ha det litt alene på om kvelden.Det andre er kjempehvitt lys av!!!Nesten FOR hvitt
Men har jeg nok lys da? Og dette stygge dekkglasset,det stjeler jo så mye lys?
Stemmer at gro-lux gir ett ganske rødt lys, noe jeg ikke liker spesielt godt til vårt formål.
Har kun en gang hatt ett slikt planterør, og det var en kortvaring opplevelse
Og Aquastar er kjempevitt, nesten blåhvitt.

Personlig liker jeg best rør som har fargetemperatur nær opp mot naturlig dagslys, altså rundt 5700K.

Du spør om du har nok lys, svaret er nok helt klart: Nei, ikke om du har noe lyskrevende planter. Normalt sier en at lysmenden bør ligge på omlag 0,5W pr liter vann, med ditt kar er du nede i lave 0,24W pr liter, altså såpass lite at du stort sett kun vil få til planter som er lite kravstore med tanke på lysmengde.

Å sette inn flere lysrør, om det er plass, er ett alternativ.
Selv syntes jeg faktisk det beste er å snekre nytt armatur selv, da får en det akkurat som man vil.
Desverre er det fort en ganske dyr affære å øke lysmenden....
Kan jeg bytte ut dem to jeg har med noen andre for å få godt nok lys,uten å lage/kjøpe nytt armatur? Bare nye rør,mener jeg?
30 watt, det har jeg i mine kar som er 1 meter lange også.
Jeg er veldig glad i Flora Glo (fra Hagen, eller var det JBL?) men den største favoritten mine er rør fra Sera
Du får kjøpt dem i samme nettbutikk som Frank linker til over her, men du må sende mail og bestille siden de ikke ligger ute i nettbutikken deres.

Sera Brilliant Daylight
og Sera PlantColor


Du får også kjøpt dem i denne tyske nettbutikken.

Begge finnes i 30 watt, noe som egentlig er mangelvare hos mange lysrørsprodusenter. Merkelig nok, det kryr jo av akvarier med en meters lengde, og da passer jo bare 30 watt (eller kortere da, men hvem vil vel ha mindre watt og kortere rør?!)

PS!

Jeg hadde kun 2 stk 30 watts rør lenge i mine 250 liters kar. Det var god plantevekst (jeg har kun Echinodorus plantearter) og null alger. Så satte jeg inn ett ekstra lysrør ved hjelp av et sånt controller-sett, og av en eller annen merkelig grunn har jeg fått mye alger nå og jeg synes ikke planteveksten har blitt noe bedre....

For min del holdt det altså med to 30 watts rør.

Hvor dypt er karet ditt?
Jeg foretrekker Phillips eller Osram TLD 965 og disse kan man få kjøpt hos http://www.aquariuszoo.no/
Karet er 50 cm dypt.Er jo nybegynner,og håper plantene mine overlever.Og fiskene,selvsagt
Mistet en kinesisk algespiser i kveld*snufs*
50 cm er mine også.
På Majorstuen Zoo sa de til meg at i dypere kar bør man ha høyere Kelvin for at lyset skal trenge helt ned til plantene på bunnen. Men nå har jeg stort sett planter som strekker seg høyt opp da, så jeg kan (om jeg skal følge det rådet) vel holde meg på noe lavere K.

Jeg har nemlig fått alger helt nederst også, etter at jeg satte inn det siste røret (nr 3) på 6000 K. Tror jeg skal bytte det ut med et på 4200-4700 K.
Trasig at kineseren tok kvelden

Over til lys. Jeg ville nok, i alle fall på sikt, forsøkt å sette inn mere lys.
Sliter selv med for lite lys i 375L, og skal til med å bygge meg nytt armatur. Er bare å få pengene til å strekke til

Pussig nok er det planter som skal være lette å holde, som f.eks sverdbladplante, som mistrives mest. Til slutt er det bare små, puslete planter med en høyde på 4-5cm.
Andre planter, som f.esk denne, stortrives med det dårlige lyset (2x36W)
Jeg kjøpte alle plantene hos Harjo,for jeg syntes de var sjabby på den andre butikken.SAMTLIGE planter var veldig brune...skal tilbake til Sortland på onsdag,tro om jeg fåår tak i noen spennende og lette blader da?Hornblad,er det noen som selger det,tro?
Plantene blir fort litt slappe i fisken før dem får dannet seg ett fornyftig rotsystem, dette er nok noe av grunnen til at dem er noe brune nå.
Bunnlagsnæring er noe jeg bruker i stor grad, da mange planter klarer å nyttegjøre seg denne gjødningen bedre enn flytende plantenæring. (hvilken bruker du?)

Om de har hornblad inne på noen av butikkene vet jeg ikke, men det er jo rart om dem ikke har det.
Skal man handle planter på tropehagen, bør man kjøpe det ganske kort tid etter at de har fått dem inn.
De sliter noe med å få plantekaret til å fuke godt, desverre
Har 120 watt på 212liter jeg og ikke noe algeproblemer enda da-har masse hurtigvoksende planter da-er faktisk så lite alger at jeg er litt redd for alle alge spiseren masse eplesneiler, saeer, ancistruser, kloreker(usikker på om dem spiser alger)
Men jeg brukker 2 stk osram965 og 2 stk sylvania lysrør tror det er 4200 kelvin, men det ene av det er det mye rødt i-så det skal byttes snart-men plantene gror som fy-hornbladene må kortes inn flere gangeri uka-vokser mellom 2-5 cm om dagen(tuller ikke heller)vokser så mye at jeg er redd for å stresse karret for mye siden jeg må ned å kutte planter ihvertfall 2 ganger i uka.
Av plantegjødsel bruker jeg Tetra plant Crypto-tabletter.
Du burde nok bruke litt flytende gjødsel også, av de ferdiglagede er det Tropica Master Grow som er best, gjerne supplert med ferrogan (flytende jern).

Hadde liten hjelp av de gjødseltabellettene du også bruker, og har gått over til å bruke kun laterittkuler på bunn.
Regner med at dette er noe du må bestille, har til dags dato ikke sett dette solgt lokalt.
Hei Frank-mange ml jern bør jeg bruke i et 212 liters? Karret er godt beplantet. Har fått meg en jern test nå og hvor mye bør jern innholdet ligge på? Etter din mening/erfaring.
Har endel forskjellig gjødning både flytende og noen "kuler" og flytende jern tilskudd, men har vært veldig forsiktig med jern tilsettningen pga. har ikke peilling på hvor mye jern det bør være i vannet;(
jern innholdet bør ligge på 1-5mg/l 2-3 er mest foretrukket
Her har nok Ja svar så bra at jeg bare kan holde kjeft
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap