Hvitt vann=luft?

I karet på 250 l er vannet litt hvitt,som en svak tåke,ikke noe pent å se på.Jeg mistenker at det kommer fra luften som kommer ut av pumpa.
Hva kan det være?
Hva slags substrat har du på bunnen av karet ditt? Har selv Biltemasand og dette har gitt meg en tåkehinne i vannet. Alle verdiene mine er iallefall perfekte for mitt kar...
Trym Andreassen
Hva slags substrat har du på bunnen av karet ditt? Har selv Biltemasand og dette har gitt meg en tåkehinne i vannet. Alle verdiene mine er iallefall perfekte for mitt kar...


Jeg kjøpte karet brukt,og fikk da med sanden,den er ganske mørk,tror faktisk det er 3 typer som er blandet.Jeg kjøpte en liten pose hvite steiner som ligger spredt på toppen av dette. Skylte disse selvsagt veeeldig godt før bruk.

Jeg for min del tror luften farger vannet hvitt???
Tror heller at det er snakk om infusorier, da det skal være en meget høy metting med gasser i vannet før vannet blir tåkete av dette.
Normalt vil en kunne se ganske store megnder med gassbobler i vannet om det er gassmetting.

Om det er infusorier, er dette egentlig ikke uvanlig i ett nystartet kar, der balansen mellom næring, plantevekst, nedbryting osv skjeldent er optimal
Infusorier i normale mengder er ikke noe problem, men om det blir svært mye av disse, kan de forbruke såpass mye av oksygenet i vannet, at det blir i minste laget for fisk og bakterier.

Infusorier kan lett fjernes, om man mørklegger karet i 4-5 dager (total mørklegging).
Å kutte ut foring i noen dager, og redusere litt på formengden når man har fått bukt med "problemet", er også å anbefale
Takker for svar.Men kan det være at står luft i pumpa som kommer ut sammen med vannet?Har sugd og sugd,og jammen ble ikke en ulyd vekk fra pumpa Det ser ut som hvite luftbobler kommer ut sammen med vannet fra pumpa...
Kan godt være gass i filterhuset, men det er litt rart etter at pumpa har gått så lenge... Mistenker i så tilfelle at pumpa trekker falskluft rundt en slange eller en paktning.
Sitter slangene godt, er det nok ikke der problemet er.

Noe som pleier å avsløre slike lekasjer, er å skru av strømmen. Det vil da bli overtrykk i pumpa, og om det er noen lekasjer, ser du det snart, siden vannet vil piple ut.

For å få ut gass, er det mange ganger nok å riste litt på filteret mens det er i gang, eller å bikke det skikkelig over på siden.

Tenker ganske hardt nu, og tror faktisk at også om det er overmetting av gasser i vannet, vil noe av dette samle seg i filteret.
Forsøk å sette utblåset litt lavere i vannet, slik at det ikke blir riktig så mye bevegelse i overflata.
Om ikke dette hjelper, flytt utblåset opp igjen (har selv mine over vannet, uten at det skaper noen problemer slik som du har)
Takk Frank,har flyttet utblåset helt under vann,så nå får vi se...
Hurra!!
I løpet av natten og dagen har vannet klarnet utrolig,regner med å få det krystallklart i løpet av de nærmeste dagene
Men på den annen side:utblåset står jo helt under vann,er det bra? Har luftestein i tillegg.
Tror ikke at det er noe problem at utblåset er noe nedsenket, spesielt ikke om du har luftepumpe også.

Du vil jo også se om fiskene peser noe mere etter surstoff, gjør dem det, må du løfte litt på utblåset igjen.
Er bare å finne den gyldne middelvei
Tilfeldig bekjentskap
© Mattias Allroth
Reklame for plussmedlemskap