Å fjerne innvendig pumpeboks..?


Jeg har en 60-liter med innvendig boks for pumpe+ varmekolbe.
Denne boksen står midt i akvariet, og jeg er ikke helt happy.

Tenkte jeg kunne fjerne silikon rundt og løfte ut hele greia. Og skulle jeg lage noen riper er jo dette på bakveggen..

Lurt? Dumt?
Du bør se litt på hva du vinner med å ta den ut. Ser for meg at du trolig får noe mer plass og kanskje noe enklere med innredning. Løst montert varmekolbe og innerfilter fungerer i mine øyne noe bedre enn slikt fastmontert utstyr. Både mtp. renhold og vedlikehold så er løst montert utstyr et gode synes jeg.

Hmm.. vinner fordi det er komplisert?

Jeg har allerede en pumpe jeg vil bruke.. den er faktisk innvendig den og, men siden den kan flyttes på er det MYE bedre.

Dessuten er jo denne som er litt over halvparten av karets bredde, og plassert midt på bakveggen.
MC Darup
Hmm.. vinner fordi det er komplisert?


Nei, komplisert er det nok ikke. En myk filétkniv tror jeg kan gjøre susen i silikonen.

Du vinner mer plass ved å fjerne den, men taper du filtervolum? Du vinner trolig også lettere vedlikehold/renhold ved å fjerne den.
Jeg har en 63 liter som hadde akkurat det samme, silikonert fast i bakveggen, da jeg kjøpte det. Ubrukelig som filter, så etter veldig kort tid tok jeg et barberblad og skar løs hele skiten. Mannen min holdt boksen litt i spenn, så jeg fikk kilt inn barberbladet. Så var det egentlig bra å dra rett ned med bladet, og følge kanten rundt hele boksen. Det gikk lett og fort. Finpuss for å fjerne silikonrester tok jeg med barberblad.

La ikke merke til om dette på noen måte ga riper i karet, det er uansett bakveggen (jeg har ikke snudd det og sjekket så voldsomt grundig).

De innvendige boksene gjør ikke annet enn å se stygge ut og ta opp plass, de har ingen funksjon (filterne i dem "sucks" likevel, så de kan ikke brukes).
Tilfeldig bekjentskap
© Tone & Ib Damborg Karlsen
Reklame for plussmedlemskap