Er 18 w og 20 w det samme?

Har sett at noen lysrør, f.eks. Flora glo, har oppgitt lengde 590 mm.
Jeg har et par akvarier som bruker 18 watts T8 rør, og de har oppgitt lengde 60 cm. Er 20 og 18 watt det samme, og kan de brukes om hverandre?

Jeg har et Flora Glo 15 w i et 63 lites kar som eneste lysrør, og er godt fornøyd med det. Etter 4 mnd drift, har jeg ikke sett en eneste alge i det karet. Ingenting, ikke en gang i oppstarten.

Kunne derfor tenke meg Flora Glo i et par kar som bruke 18 watts rør, men det har de ikke hos den produsenten, istedet har de 20.

Betyr dette at det er det samme?
At de oppgir 60 cm på 18 watts rør, kan det bare være en opprunding fra 59?
Jeg mener å huske at 18w=20w og 36w=40w på T8.

Når det gjelder type lysrør i forhold til algevekst er sammenhengen mindre enn det mange tror.
Håvard Støre Andresen
Jeg mener å huske at 18w=20w og 36w=40w på T8. Når det gjelder type lysrør i forhold til algevekst er sammenhengen mindre enn det mange tror.


Takk, takk, det var kjapt svar

Men den siste setningen, hva mente du? Jeg bytter en del vann i det karet det er snakk om, men... jeg hadde ventet noe alger. Det har jeg som sagt ikke sett noe til. Jo høyere Kelvin, jo mere alger hos meg (jeg bruker ingen Co2).
Stemmer det Håvard sier om lenge og styrke på rørene
Det jeg mener er at næringsbalansen er langt mer avgjørende. Algene kan holdes under kontroll både med 2700 Kelvin og 10 000 Kelvin hvis resten av forutsetningene er riktige.
Algeveksten kan holdes under kontroll ja, men planteveksten vil bli svært hemmet. hvis alle de andre forutsetningene er bra og lysrørene har en kelvin på ca 2700(vanlige husholdnings rør) blir veksten hemmet med ca 80%. men hvis fargespektrumet er riktig er det ikke sikkert det blir hemmet i det hele tatt, veksten blir nok noe annerledes men de vil nok vokse friskt.
Helt riktig, men uten tilsetning av Co2 og gjødning er ikke de andre forutsetningene på plass og da betyr heller ikke kelvin så mye. Det er en interaksjon mellom flere faktorer.
Anbefaler selvfølgelig ikke hverken 2700 eller 10 000;D

Det er mest ment som en illustrasjon.
OJ... nå ble jeg sittende igjen med flere spørsmål enn da jeg startet

Hvis man ser på disse tre lysrørene, hvilket av disse tre er mest trolig synderen når det gjelder disse algene som har dukket opp?
3 rør i en 250 liter. Jeg har ikke CO2 tilsetning i mine kar.

De 3 lysrørene er alle fra Sera, og det er:

Sera Brilliant Daylight (6000 K, RA index:80)
Sera PlantColor (4900 K, RA index; 72)
Sera Tropic Sun Royal (4700 Kelvin, RA index: 94)

Det sistnevnte er det som ble satt inn sist, og kort tid etterpå dukket det opp mye av en viss type alge ; sånne som ser ut som penseltuster, grønnsvartgrå, som sitter samlet langs bladkantene overalt, og på noen røtter. De ergrer meg så innmari, for jeg hadde det ikke før. Har ikke endret gjødning e.l., bare satt inn dette tredje lysrøret.

Det er jo ikke 100 % sikkert at det er det siste lysrøret som gjorde det, men før det ble satt inn hadde jeg ikke alger i det hele tatt, så det er fryktelig ergelig.

Hvis jeg skal endre på noe her mht lysrørene, hvilket burde erstattes med et annet?
Lyset er nok ikke grunnen til algene. Men kanskje det gamle røret ditt var slitt og derfor virket ganske dårlig med det nye røret ble det rettog slett for mye lys til hva karet ditt kan takle. Fjern fisk eller sett inn planter samt et bedre filter. det er omogjøre og få unna ammonian til nitrat da alger elsker ammonian. de fleste planter foretrekker også ammonia fremfor nitrat men det gjør algene også og det er ikke så stor forskjell fo plantene)
Den skjønte jeg ikke helt, "ja"...?
Du sier disse stoffene finnes i vannet, men hvordan kan du si det? De gjør jo ikke det.
Det er mer enn nok filtrering i dette karet, og det er innkjørt. Og noen spor av nitrat eller ammoniakk har jeg ikke der, det er testet sporadisk nå og da, men ingenting. Ikke nitritt heller.

For øyeblikket har jeg faktisk 3 filtere i det karet;
ett 2126 Termo Pro (som har stått der siden oppstart i fjor sommer),
et lite Vitatech og en stor Vitatech. De to siste har hengt i karet en måneds tid eller mer, for å være ferdig innkjørte til bruk i andre kar senere. Det minste av de to skal Corydoras-yngelen få når vannstanden i karet deres er dyp nok til et filter.

Det største av de to skal være "hjelpe-filter" i en 128 liter, for å få mere sirkulasjon og oksygen i vannet i tillegg til Eheim Termo 2324 (som tar seg av hoveddelen av den biologiske filtreringen).

Jeg skal teste en ny runde igjen, kan hende jeg får meg en overraskelse, men jeg får se. Det er en stund siden jeg testet nå, og jeg synes heller ikke karet er overbefolket egentlig.
om du ikke har et spor av nitrogen i karet har du et kjempe problem kanskje du rett og slett har for lite og bør vurdere pmdd?
ja
om du ikke har et spor av nitrogen i karet har du et kjempe problem:) kanskje du rett og slett har for lite og bør vurdere pmdd?

Nitrogen? Det har jeg ikke noen test for. Er det det samme som nitritt eller nitrat..?
Ammoniakk, nitritt og nitrat er alle nitrogenforbindelser
Frank Angell
Ammoniakk, nitritt og nitrat er alle nitrogenforbindelser :)


Ah.... vel, det er vel ikke uten grunn at jeg fikk 0 i kjemi på videregående! Det er liksom bare så....uinteressant!

Nå tok jeg et ganske stort vannbytte i det karet i går, så jeg får vel vente en dag eller to før jeg tar et batteri med vanntester. Det gir vel ikke så realistisk svar på hvordan det egentlig står til oppi der å teste dagen etter et stort vannbytte, vel..? Bedre å vente et par-tre dager?

Kjemi er ikke alle like glad i, stemmer det Syntes å huske en del lett snorking fra bakerste rad

Du har helt rett i at å teste like etter vannbytte er mer eller mindre bortkastet
Når jeg hører 20w og 40w så tenker jeg gamle tykke t-12 rør. Disse var tykkere, men hadde samme lengde og sokkel. Kanskje det er slike?. Jeg har 2 Sera daylight ,1 Interpret triton (litt rosa 10.000k tror jeg) og 1 JBL 4000k i det ene karet mitt, har ikke hatt noe algeproblemer med disse. Hadde også lenge ett dagslysrør og ett varmhvitt som kom med karet når det var nytt uten at det lagde problemer. Legger med et bilde av lystoppen til det ene karet. Se på de tre rørene i midten. Det ene er nytt og de to andre er nesten 2 år gamle. Forskjellen var ikke synlig med det blotte øyet, men kameraet ser den.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap