Spiser Dvergbotia pest-snegler?

Trenger noen botiaer i et akvarie jeg har, 250 liter, som er smekkfullt av pestsnegler. Jeg foretrekker botiaen så liten som mulig, og valget står mellom Pakistanbotia og Dvergbotia. Jeg ser at Pakistanbotiaen (som jeg egentlig har mest lyst på) kan bli 15 cm, og det var vel egentlig litt større enn jeg hadde håpet på.

Hvor lang tid tar det før den botiaen når den størrelsen ca? Om jeg kjøper dem små, kan jeg ha dem f.eks. så lenge som 6 mnd eller mer før de blir for store for min smak? 15 cm synes i et akvarium, det... høres ikke mye ut, men det er det.

Og kan noen si litt om disse to botiaenes "personlighet"? De er ikke slik at de blir dårligere sneglespisere med alderen og utvikler "gammelmanns grettenhet" overfor andre beboere i akvariet?

Og selv om Dvergbotiaen er ganske liten, er den likevel en effektiv sneglespiser som de større botiaene?

Foreløbig bor det kun en Ancistrus i den 250 literen, det har stått til innkjøring i noen uker nå, det er vel sjette uka dette her Har somlet litt med å sette inn fisk, både for å få det best mulig innkjørt og fordi jeg ikke helt kan bestemme meg for hva jeg vil satse på.

Jeg vil ha hovedsaklig sør-amerikanske fisk, men jeg er nødt til å ha en effektiv sneglespisende fisketype også - og da må jeg ty til asiatiske fisk (min første fisk fra det kontinentet faktisk, så jeg har ingen som helst erfaring med dem)

Kan hende de flytter mellom akvariene og tømmer dem for snegler her og der
Pakistanbotia
Jeg skaffet meg et par små pakistanbotiaer i fjor for å bli kvitt snegler, og sneglene forsvant og fiskene vokste veldig fort!

De er veldig livlige og morsomme å se på. Men samtidig er det forsvunnet enkelte fisk i det karet på mystisk vis. Så jeg tror de kan være morderiske, i hvert fall hvis andre fisk viser svakhetstegn.

Jeg har imidlertid ikke hatt noen dårlige erfaringer i forholdet mellom pansermaller og pakistanbotiaene som jeg ble advart mot.
Pakistan botia
Har hatt 4 pakistan botia i 2 mnd nå, har hørt mye rart om disse men tror ikke alt stemmer.

Mine er i hverfall harmoniske og greie, tror størrelsen på karet er viktig da de kan være noe teritorielle. Da jeg kjøpte mine var de ca 3 cm ,,,, på 2 mnd er vel den største blitt ca 5 cm.

I mitt vision 180, har jeg 6 stk pansermaller i sammen med 4 stk PB og dette funker bra.

[External Image]
Botia
Har selv 4 stk sebra botia sammen med pansermaller og ancistrus. Dette går veldig bra, også blir ikke botiane så store heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap