"Ormer" i rekekaret !!
Har beskrevet dette problemet før, bare at da var det observasjon av en enkelt ganske lang "spaghetti" på 2 cm, som svømte/gled rundt i vannet. Nå er det blitt MANGE slike....
De er fra noen mm til godt over 1 cm iallfall. Svært tynne. Og finnes kun i mitt kar med kirsebærreker. Tips til hva det kan være - og hva jeg kan gjøre for å bli kvitt disse uten å drepe rekene mine?
De er fra noen mm til godt over 1 cm iallfall. Svært tynne. Og finnes kun i mitt kar med kirsebærreker. Tips til hva det kan være - og hva jeg kan gjøre for å bli kvitt disse uten å drepe rekene mine?
Postet 08.03.06 kl 16:52
Tipper det er infusorier. Disse er ikke farlige for rekene, og antagelig vil rekene gladelig spise dem hvis de får tak i dem.
Det kommer av overfóring. Hadde du hatt fisk i karet hadde de nok gumlet dem i seg, men rekene klarer kanskje ikke å fange dem.
Brems ned på fóringen og sett evt inn en liten fisk eller to som kan rydde opp litt.
Det kommer av overfóring. Hadde du hatt fisk i karet hadde de nok gumlet dem i seg, men rekene klarer kanskje ikke å fange dem.
Brems ned på fóringen og sett evt inn en liten fisk eller to som kan rydde opp litt.
Postet 08.03.06 kl 17:06
Postet 08.03.06 kl 17:25
jaInfusorier på 1cm?? nå må du roe ned litt da :p
Ok, det var kanskje litt drøyt.
I så fall kan du se om du kjenner igjen noen av disse.
Postet 08.03.06 kl 17:33
Har hatt en guppy i karet nå for å se om hunn forsyner seg. Tviler på at det er både infusorier eller planarier egentlig, infusorier blir vel ikke SÅ store, og planarier skal jo ha en tråd med noen "børster" til munn? Det har ikke disse.... dette ser mer ut som kortklipte hyssingbiter som svimler rundt i vannet!
Postet 08.03.06 kl 17:34
Ørjan RasmussenHar hatt en guppy i karet nå for å se om hunn forsyner seg. Tviler på at det er både infusorier eller planarier egentlig, infusorier blir vel ikke SÅ store, og planarier skal jo ha en tråd med noen "børster" til munn? Det har ikke disse.... dette ser mer ut som kortklipte hyssingbiter som svimler rundt i vannet!
Nei, jeg tror du tenker på hydra. Det er noe annet igjen
Postet 08.03.06 kl 17:35
Både ut i fra størrelse, og svømmemåte, høres det helt klart ut som planarier
Disse vil forsvinne av seg selv, om det reduseres noe på formengen. Normalt lever mesteparten av planarier i bunngrusen, så det lønner seg ofte med en god slamsuging.
Man kan også finne eggklaser i filtre, disse sitter noe sykt fast, og må\ bør skrubbes vekk.
Men planarier er ikke noe fare for bestanden av reker\ fisk. Det eneste problemet er jo det at vi akvarister ikke finner disse markene spesielt vakre\ tiltalende
Disse vil forsvinne av seg selv, om det reduseres noe på formengen. Normalt lever mesteparten av planarier i bunngrusen, så det lønner seg ofte med en god slamsuging.
Man kan også finne eggklaser i filtre, disse sitter noe sykt fast, og må\ bør skrubbes vekk.
Men planarier er ikke noe fare for bestanden av reker\ fisk. Det eneste problemet er jo det at vi akvarister ikke finner disse markene spesielt vakre\ tiltalende
Postet 08.03.06 kl 17:44
Postet 08.03.06 kl 17:48
Postet 08.03.06 kl 17:53
Postet 08.03.06 kl 17:59
Postet 08.03.06 kl 18:01
Postet 08.03.06 kl 18:04