Hva skjer ( Melkehvitt akvarie )

Hva skjer med mitt akvarie har ett akvarie på 80l som det ser ut som noen har tømt mjølk oppi ,Har skiftet 1/3 vatn 2 ganger no men det kommer i gjenn . Kan noen hjelpe !!!!
Hvis det er rett etter vannbytte kan jeg tenke meg at det er luftbobler. La vannet stå en stund (med sirkulasjon) så vil det nok forsvinne etter ikke så lenge.
Melkehvitt vann kan vel være innfusorier.
det er ikkje luftbobler etter vannbytte så burde vel det gå over men dette vedvarer
melkehvitt
Jeg tror det er det samme som jeg
hadde i mitt akvarie.
jeg skrev at jeg hadde "TÅKE" i akvariet.
Jeg fikk samme tilbakemelding som det du gjorde,
at det var luft i vannet og at dette ville forsvinne
av seg selv, men det gjorde det ikke.
Litt senere fikk jeg melding om å mørkelegge
karet med tepper eller noe som gjør at det blir mørkt i
akvariet i 2-3 dager + ingen foring i den tiden.
det ble klart vann av dette hos meg.

Lykke til.


Mvh Håkon
Høres helt klart ut som oppblomstring av infusorier. Slike små organismer oppstår gjerne når det blir en ubalanse i karet, f.eks etter medisinering, bruk av en del algemidler, og om man overforer.
Rens av filter sammtidig som man slammer bunnen godt kan også gi slike problemer.

Løsningen er enkel, kutt ut foring av fiskene, og mørklegg karet i 4-5 dager. Så er alt bærre lækkert etterpå
Inaktiv bruker
Dersom det er infusorier, skal du ikke mørklegge akvariet, snarere tvert i mot.

Jeg har "dyrket" infusorier i mange år, og lagringen av disse er på et mørkt sted, så infusorier overlever dette fint. Nå finnes det mange typer infusorier, og de fleste lever og formerer seg ekspolisvt i vann ed lite oksygen, så det du skal gjøre er å kjøre daglige vannskift, samt gjerne sette ned en god bruser, eller god sirkulasjon. Infusorier hater god sirkulasjon.

For å eliminere, kan du bruke en sterk lykt, lys inn på akvarie siden, bruk et forstørrelsesglass, og ser du mange hvite prikker, så har du infusorier.
I perioden du skifter vann, ikke fòr, og så kan jeg tenke meg at du i fremtiden fòrer halvparten av det du gjør nå )
Lykke til
Svein
Hos meg har det i alle fall hjulpet meget godt å mørklegge akvarier som har hatt dette...
Mener fast bestemt å ha lest i flere bøker også at å mørklegge akvariet har god effekt, men kan selvsagt blande det sammen med noe annet

Men lærte jo i det minste noe nytt av Svein i dag også, dette med sirkulasjon
Inaktiv bruker
Mye rart som fungerer oppe hos han Frank ) Det må være vannet.

Litt objektivt relatert til infusorier, så lever de fleste slektene på mørke, næringsrike og oksygenfattige biotoper, så for å eliminere dette bør man sette inn tiltak som endrer disse 3 faktorer.
Et lite ps, det ser også ut til at det går fint å produsere infusorier i et lyst rom, noe jeg også har gjort.

For mye oksygen tar knekken på de fleste infusorier, dette har jeg selvfølgelig testet selv, da speiselt med Paramaecium hvis man tilsetter en brusestein i beholderen, slik at man får en vannbevegelse.
Forøvrig har jeg skrevet et artikkel om dyrking av infusorier

Svein
Hei
Hei.jeg har også fått tåke i vannet,alle vannverdier er helt ok.da mener jeg ok.

skiftet kun deler av vannet,men inrømmer litt overforing,da jeg har kun snegler og reker i det karret..mange epler sikkert 200-300.store og små.har hatt dette siden helgen,hva bør jeg gjøre.trenger råd nå,får det nytter ikke skifte vann.

skal jeg mørklegge akvariet i noen dager.eller hva?
Inaktiv bruker
UV filter?
ok,da monterer jeg det,funker det uv filteret som er på uni uv750 filter,prøver det.
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap