hvorfor blir fiskene mine så tynne og dør??

Inaktiv bruker
1 svarddrager han og en platy han har død til meg på grunn av dette og har en sverddrager hue og en platy hue som heller på å blir tynnere og tynnere.
hvorfor skjer dette?? hjelp!!
Prøv å fore med diverse frossetfor. Levendefødere skal ha masse og variert for. Det er vanlig at fisk tyner på flakfor.
Ikke for å svartmale ting eller rope "Ulv, ulv"...Men det første jeg tenker på ved den type avmagring er faren for sykdom; innvollsparasitter.

Det er en del mer eller mindre diffuse sykdommer som kan føre til avmagring og død. Spesielt om avmagringen er av en slik art at magen rett og slett går innover, den ser innhul ut.

Jeg hadde et helt 250 liters kar med fisk som ble rammet av en type innvollsparasitt (rød mark). Det mest påtagelige og synlige tegnet var at fisken ble sykelig tynne og så til slutt døde.

Innvollsparasitter er nettopp det; parasitter som snylter på sin vert, og i blant skjer det i så stor grad at verten ikke får noe næring til seg selv uansett hvor mye de spiser (OM de spiser) og til slutt dør.

Hadde du flere fisk som var så tynne?
Hei Stian,
nå risikerer jeg å fornærme deg hvis du allerede er nøye med vannbytte og måling av vannverdier, men hos meg var det altså slik, at før jeg begynte å bytte vann ofte nok, var det endel fisk som døde hos meg. De fikk synlig røde gjeller, svømte stivt og rykkete, ble tynne, og døde til slutt. Etterpå har jeg skjønt at dette kan ha vært fordi jeg ikke byttet vann ofte nok, slik at fiskene ble forgiftet av avfallstoffer. Etter at jeg begynte å bytte vann regelmessig, og måle vannverdier, har ingen av mine fisker fått disse problemene.

Lykke til!

Inaktiv bruker
jeg takker for gode svar
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap