Vannkalv

Jeg så på "Ut i naturen" på NRK her om dagen. Det handlet om en bille som heter vannkalv. Den holder til under vann, og det ble nevnt at den kan være fin å ha i akvarier (men man må ha lokk, da den kan fly!).

Er det noen som har prøvd å ha vannkalv i akvarium, og kan den evt gå sammen med fisk? Hva med andre dyr hentet fra naturen her i Norge? Noen som har erfaringer?
Det går fint det, veldig fascinerende å se dem spise.. Hadde en helt fra den var en skorpionliknende larve, artig dyr.

Jeg innbiller meg at den trivdes, for da jeg satte det lille karet ut, gikk det et par dager før en til hadde funnet veien dit.. De kan fly, men man ser det sjelden..

Om de går sammen med fisk vet jeg ikke, kommer vel mest an på temperatur, og hva slags fisk.. De går fint sammen med gullfisk og koi i alle størrelser(har hagedam), så de er ihvertfall fredelige..
Fredelige?

Tja, det finnes vel knapt noe grådigere enn vannkalv-larver ihvertfall... anbefaler ikke å ha disse med fisk. men de er ellers kule som bare det, og en finmakset håv du drar gjennom en dam/bekk/vann i nærheten skaffer mat nok.

Tusen takk for svar!

Kunne vært artig å ha eget akvarium med norske dyr, men vi får se.....det er mye annet som står på ønskelista også.

Beklager forresten til akvaforum, at jeg la ved et bilde med copyright, tenkte meg rett og slett ikke om.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap