Girardinus metallicus

Har i dag fått meg en to hunner og en hanne av Girardinus metallicus

Stilige fisker!

Har googlet litt rundt for å finne info, men har ikke funnet så voldsomt mye (litt har jeg riktignok funnet).

Hvis noen har erfaringer med hold av disse som de kunne tenke seg å dele med meg, blir jeg kjempeglad!

Er det riktig at disse ikke krysser seg med guppy (som jeg leste et eller annet sted). Tenkte å ha dem sammen med guppy om dette er mulig, nemlig

mvh
Liz H
Hmm... begge hunnene døde i dag
Ingen ytre tegn til hvorfor, dog.
Hannen ser fortsatt ut til å leve i beste velgående.

Kanskje det er stress fra å bli transportert sammen med en ivrig hanne som har tatt knekken på dem? *gruble*
Hei!

Trist det med dødsfallene... Men, for å svare på det ene spørsmålet ditt, så tror jeg ikke denne arten kan krysse seg med guppy.

Generelt for levendefødere så gjelder det å ha god vannkvalitet og variert fôring for at de skal trives. Håper du har det, og at de neste hunnene du skaffer deg overlever og yngler! I tillegg ser jeg i Aqualogen at denne arten skal ha høy pH, og temp på 24-29 grader C.

Lykke til!
Ørjan
Hei! Trist det med dødsfallene... Men, for å svare på det ene spørsmålet ditt, så tror jeg ikke denne arten kan krysse seg med guppy. Generelt for levendefødere så gjelder det å ha god vannkvalitet og variert fôring for at de skal trives. Håper du har det, og at de neste hunnene du skaffer deg overlever og yngler! I tillegg ser jeg i Aqualogen at denne arten skal ha høy pH, og temp på 24-29 grader C. Lykke til!


Ja, det er jo aldri noe gøy når fiskene dør, heller ikke disse, selv om de var helt nye. Er helt sikkert ikke noe problem for meg å få et par nye hunner i erstatning til uka heller, siden jeg er godt kjent i butikken jeg kjøpte dem i.

Temperatur og vannkvalitet er det ikke noe i veien med såvidt jeg vet - pH ligger på 6,5 - 7, ikke målbar nitritt og en temperatur på 26 grader. Svak strøm i akvariet (Fluval 1+) og lav belastning, ukentlige vannbytter og meget variert foring.

Hannen er fortsatt i fin-fin form, så jeg heller nok til teorien om transportstress for hunnene.

Har satt den sammen med endlersene, og satser på at det stemmer at de ikke kan krysse seg.

Håper jeg får masse flotte yngel på disse etterhvert!

Tusen takk for svaret ditt, forresten
Bare en liten kommentar... Fisk som kommer fra butikk, kan ofte ha vært gjennom en del stress, og dermed være mer mottakelige for sykdom. Defor pleier jeg å skaffe de fleste av fiskene mine privat. Kanskje det er noen i nærheten av deg som har nettopp denne arten?
Ørjan
Bare en liten kommentar... Fisk som kommer fra butikk, kan ofte ha vært gjennom en del stress, og dermed være mer mottakelige for sykdom. Defor pleier jeg å skaffe de fleste av fiskene mine privat. Kanskje det er noen i nærheten av deg som har nettopp denne arten?


Har nå hatt "erstatningsfisker" , altså to nye hoer ei snau uke, og disse lever i beste velgående Heldigvis
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap