Flyteplanter-Sør Amerika
Postet 10.03.06 kl 12:53
Sør-amerikanere er liksom litt mitt felt, så her er de
Hydrocotyle Leucocephala
Hydrocotyle Verticillata
Pistia Stratiotes
Cabomba caroliniana
PS! Mulig det finnes flere, men disse er vanlige i handelen.
Hydrocotyle Leucocephala
Hydrocotyle Verticillata
Pistia Stratiotes
Cabomba caroliniana
PS! Mulig det finnes flere, men disse er vanlige i handelen.
Postet 10.03.06 kl 13:18
Endret: 10.03.06 kl 13:19
Postet 10.03.06 kl 13:21
Postet 10.03.06 kl 13:32
Endret: 10.03.06 kl 13:34
Karl Inge SJeg har prøvd meg i plantebasen men søkefunkjsonen synes jeg lite om for å være ærlig. Enten må man vite hva man skal søke etter, eller så får man haugevis av treff. Takk for tips, skal kikke på disse :-) PS: De 3 første linkene går til samme sted, men jeg fant de jo når jeg hadde navnet :-)
Søkefunksjonen i plantebasen er ikke optimal, men best egnet om man har mer spesifikke kriterier å gå etter. Dette blir forhåpentligvis snart forbedret
Men hvis du ønsker litt mer informasjon og bilder av de plantene Mona viser til her så kan du søke på dem i plantebasen og finne mer info der
Postet 10.03.06 kl 13:36
Tone Andreassen[QUOTE=Karl Inge S]Jeg har prøvd meg i plantebasen men søkefunkjsonen synes jeg lite om for å være ærlig. Enten må man vite hva man skal søke etter, eller så får man haugevis av treff. Takk for tips, skal kikke på disse :-) PS: De 3 første linkene går til samme sted, men jeg fant de jo når jeg hadde navnet :-)
Søkefunksjonen i plantebasen er ikke optimal, men best egnet om man har mer spesifikke kriterier å gå etter. Dette blir forhåpentligvis snart forbedret
Men hvis du ønsker litt mer informasjon og bilder av de plantene Mona viser til her så kan du søke på dem i plantebasen og finne mer info der
Det er gjort, og jeg tror pistia stratiotes vil passe mitt bruk. Så er det bare å legge press på min lokale zoo-handler
Cabomba vil jeg også ha, passer bra til både biotop og killi akvariet vil jeg mene.
Postet 10.03.06 kl 13:38
Karl Inge SDet er gjort, og jeg tror pistia stratiotes vil passe mitt bruk. Så er det bare å legge press på min lokale zoo-handler :-) Cabomba vil jeg også ha, passer bra til både biotop og killi akvariet vil jeg mene.
Jeg har god erfaring med pistia som gytemopp for Epiplatys dageti monroviae
Nå er jeg ingen killi-ekspert, men for mine småoppdrett fungerte det utmerket. Jeg flyttet jevnlig pistia fra hovedkaret og over i et oppfóringekar ved siden av, hvor eggene så klekket og yngelen vokste opp
Postet 10.03.06 kl 13:42
Dette er en veldig fin sør-amerikansk flyteplante. Jeg har hørt av mange at "den derre er vanskelig", men nybegynner-jeg får den til som bare det.
Sist ladning jeg kjøpte befant seg i en killi-biotop, og hadde faktisk egg på seg.
Sist ladning jeg kjøpte befant seg i en killi-biotop, og hadde faktisk egg på seg.
Postet 10.03.06 kl 13:57
Lealaus[URLBLOCK1] er en veldig fin sør-amerikansk flyteplante. Jeg har hørt av mange at "den derre er vanskelig", men nybegynner-jeg får den til som bare det. Sist ladning jeg kjøpte befant seg i en killi-biotop, og hadde faktisk egg på seg.
Hvordan funker det med avstand lys-plante da, jeg har vel 3-5cm til lysrøret fra vannflaten tenker jeg...
Postet 10.03.06 kl 14:04
Tone Andreassen[QUOTE=Karl Inge S] Det er gjort, og jeg tror pistia stratiotes vil passe mitt bruk. Så er det bare å legge press på min lokale zoo-handler :-) Cabomba vil jeg også ha, passer bra til både biotop og killi akvariet vil jeg mene.
Jeg har god erfaring med pistia som gytemopp for Epiplatys dageti monroviae
Nå er jeg ingen killi-ekspert, men for mine småoppdrett fungerte det utmerket. Jeg flyttet jevnlig pistia fra hovedkaret og over i et oppfóringekar ved siden av, hvor eggene så klekket og yngelen vokste opp
Det høres jo supert ut, la de eggene under plantene da rett og slett? I utgangspunktet skal jeg forsøke å drette i karet, mend ersom det ikke funker er det jo bare å kjøpe et lite ekstra kar, er ikke store problemet egentlig.
Postet 10.03.06 kl 14:05
Glemte å nevne det, men Pistia er en flyteplante som egentlig blir finest og størst i kar der det enten er litt lavere vannstand enn normalt, eller det ikke finnes dekkglass. Da strekker de seg veldig, og danner nesten "rosetter" oppover. Ikke uten grunn at de i engelskspråklige land kalles "water lettuce" (vannsalat)
Hvis det er for tett og for varmt (for nærme lyset) mellom vannoverflaten og lysrørene, så blir Pistia ofte gule her og der og vokser dårlig. De kan ganske enkelt gå i oppløsning (råtner/visner).
Har prøvd dem i ulike kar selv, og det absolutt beste resultatet var i et åpent kar uten dekkglass og ikke heldekkende armatur.
Hvis det er for tett og for varmt (for nærme lyset) mellom vannoverflaten og lysrørene, så blir Pistia ofte gule her og der og vokser dårlig. De kan ganske enkelt gå i oppløsning (råtner/visner).
Har prøvd dem i ulike kar selv, og det absolutt beste resultatet var i et åpent kar uten dekkglass og ikke heldekkende armatur.
Postet 10.03.06 kl 14:07
Endret: 10.03.06 kl 14:10
Postet 10.03.06 kl 14:33
Karl Inge S[QUOTE=Tone Andreassen] Jeg har god erfaring med pistia som gytemopp for Epiplatys dageti monroviae :-) Nå er jeg ingen killi-ekspert, men for mine småoppdrett fungerte det utmerket. Jeg flyttet jevnlig pistia fra hovedkaret og over i et oppfóringekar ved siden av, hvor eggene så klekket og yngelen vokste opp :-)
Det høres jo supert ut, la de eggene under plantene da rett og slett? I utgangspunktet skal jeg forsøke å drette i karet, mend ersom det ikke funker er det jo bare å kjøpe et lite ekstra kar, er ikke store problemet egentlig.
Denne arten legger egg i røttene på flyteplanter, ja. Eggene ble festet til "håret" som henger under flytebladene. Nå er det ikke alle killiarter som leker på denne måten, så det må du se an
Postet 10.03.06 kl 14:40
Karl Inge S[QUOTE=Lealaus][URLBLOCK1] er en veldig fin sør-amerikansk flyteplante. Jeg har hørt av mange at "den derre er vanskelig", men nybegynner-jeg får den til som bare det. Sist ladning jeg kjøpte befant seg i en killi-biotop, og hadde faktisk egg på seg.
Hvordan funker det med avstand lys-plante da, jeg har vel 3-5cm til lysrøret fra vannflaten tenker jeg...
Jeg har samme avstand som deg og det funker helt fint. Ingen brente blader eller lignende hos meg; og planten "yngler" som bare det. Kjøpte 5 for rundt 2 uker side samt 2 til på onsdag - nå er jeg oppe i 12 fullvokste planter. Jeg har riktignok armatur med bare et lysrør (Aqua-glo), men jeg tror ikke det spiller noen rolle?
Postet 10.03.06 kl 15:35
Tone AndreassenEller du kunne linket til AkvaForums plantebase i stedet? ;-)
Joda, men den refererer jo stort sett bare til Tropica den også. Det er uten tvil bedre bilder her i Af's fortreffelige plantedatabase men jeg er så vant med å bruke Tropica når det er snakk om planter at jeg glemte meg bort litt
Postet 10.03.06 kl 23:25
Postet 10.03.06 kl 23:45
mona oGlemte å nevne det, men Pistia er en flyteplante som egentlig blir finest og størst i kar der det enten er litt lavere vannstand enn normalt, eller det ikke finnes dekkglass. Da strekker de seg veldig, og danner nesten "rosetter" oppover. Ikke uten grunn at de i engelskspråklige land kalles "water lettuce" (vannsalat):-) Hvis det er for tett og for varmt (for nærme lyset) mellom vannoverflaten og lysrørene, så blir Pistia ofte gule her og der og vokser dårlig. De kan ganske enkelt gå i oppløsning (råtner/visner). Har prøvd dem i ulike kar selv, og det absolutt beste resultatet var i et åpent kar uten dekkglass og ikke heldekkende armatur.
Var og hentet litt planter hos en kompis ikveld, og fikk med meg en flyteplante. Han aner ikke hvor disse kommer fra så de er plassert i "rotekaret" mitt.
Men jeg lurer på om det kan være Pistia jeg... der er ca 3cm i diam (men jeg så han hadde noen litt større). Når jeg ser de ovenfra er bladene helt tørre, og ser nesten litt "hårete" ut. Røttene ser nesten ut som grantrær opp-ned... skal se om jeg kan få tatt bilde imorgen.
Postet 12.03.06 kl 00:00
karl inge s
Ja, den ser nesten litt hårete ut. Dunete er kanskje mer beskrivende. Lett grågrønn, lys i fargen. Søler du en dråpe vann på bladets overside, perler det seg og preller av.
Se på bildet her i plantedatabasen. Er det den du har fått?
Den formerer seg i bredden, dvs den skyter ut små babyplanter i en tynn stilk ut til sidene av seg selv. Man sitter etterhvert med en lang rekke Pistia "på snor"
Stilken ryker lett av, og da flyter babyplanten avgårde og lever sitt eget liv
Jeg synes røttene er det kuleste med hele Pistiaen, de skaper en helt egen stemning i karet der de henger ned i vannet. Ypperlige gjemmesteder for overflatefisk og diverse yngel!
Har hørt at guramier og den slags stortrives med pistia.
Se på bildet her i plantedatabasen. Er det den du har fått?
Den formerer seg i bredden, dvs den skyter ut små babyplanter i en tynn stilk ut til sidene av seg selv. Man sitter etterhvert med en lang rekke Pistia "på snor"
Stilken ryker lett av, og da flyter babyplanten avgårde og lever sitt eget liv
Jeg synes røttene er det kuleste med hele Pistiaen, de skaper en helt egen stemning i karet der de henger ned i vannet. Ypperlige gjemmesteder for overflatefisk og diverse yngel!
Har hørt at guramier og den slags stortrives med pistia.
Postet 12.03.06 kl 00:28
Endret: 12.03.06 kl 00:29
Postet 13.03.06 kl 18:40
Jepp, det er Pistia Stratiotes (om jeg husker lat.navnet rett)!
"Vannsalat"
Veldig fin! Kjekt å ha en så hutigsvoksende plante som suger opp overskuddsnæring i vannet. Det virker algebekjempende. Jeg har kjøpt meg en ladning med dem for bare kort tid siden (en uke?), etter å ha kastet de jeg hadde for lenge siden.
Senket vannstanden litt mer nå, for å se om det hjelper litt, for jeg hadde nok litt for høy vannstand forrige gang jeg hadde dem (plantene kom omtrent oppi lysrørene...).
Jeg kjøpte bare litt av dem, men de har allerede begynt å spre seg via utløpere i vannflaten
Disse skal jeg ha masse av i oppvekstkaret til Corydorasene mine.
De er nemlig ikke i veien når man har fisk som spiser mat fra bunnen. I kar det mates kun i overflaten og fisken tar maten derfra, er det litt mere kronglete og det er derfor jeg ikke har dem i f.eks. scalarekaret mitt.
"Vannsalat"
Veldig fin! Kjekt å ha en så hutigsvoksende plante som suger opp overskuddsnæring i vannet. Det virker algebekjempende. Jeg har kjøpt meg en ladning med dem for bare kort tid siden (en uke?), etter å ha kastet de jeg hadde for lenge siden.
Senket vannstanden litt mer nå, for å se om det hjelper litt, for jeg hadde nok litt for høy vannstand forrige gang jeg hadde dem (plantene kom omtrent oppi lysrørene...).
Jeg kjøpte bare litt av dem, men de har allerede begynt å spre seg via utløpere i vannflaten
Disse skal jeg ha masse av i oppvekstkaret til Corydorasene mine.
De er nemlig ikke i veien når man har fisk som spiser mat fra bunnen. I kar det mates kun i overflaten og fisken tar maten derfra, er det litt mere kronglete og det er derfor jeg ikke har dem i f.eks. scalarekaret mitt.
Postet 13.03.06 kl 19:31
Endret: 13.03.06 kl 19:32