Phallichthys tico, noen som vet?

Hadde ei dame som var så god som trill rund. Hun har ligget stille, og gjemt seg bort noen dager nå, så jeg forventet å se små snart.

I dag kommer jeg hjem og finner mor død. Er nok nysgjerrig til det makabre, men jeg måtte vite hvor mange yngel jeg kunne fått. Sist hun fødte var det 5 stykker, så jeg regnet med rundt det denne gangen også.

Spretter opp damen, og ut kommer det 30 par med øyne. Ynglene så temmelig ferdige ut, så de skulle nok kommet i dag.

Kan antallet ha vært grunnen til at mor døde? Hun var jo toppen 1,5 cm stor. Og er det noen som har opplevd at en P. Tico har gitt så mange yngel noen gang?
Du er ikke skvetten

Jeg har aldri opplevd så store kull på tico. Vil tro at 30 yngel på ei så lita hue er spesielt.

Aner ikke om store kull kan ta knekken på fisk.
Er vel redd for at om noen skulle beskrive meg, ville de nok ikke kalt meg skvetten nei. Er nok ikke noen typisk "jente" med rødlakkerte negler osv.

Må si jeg ble litt satt ut, når jeg telte rundt 30 yngel. Hun har ligget nede i "fødemodus" i ca tre hele dager, så jeg synes det var rart at ungene ikke kom.

Min tanke er at hun kanskje ble sprengt innenfra, selv om jeg selvfølgelig ikke kan si noe sikkert, da jeg aldri har vært gravid fisk.
Hei!

Jeg har aldri opplevd så mye yngel hos P. tico, men dine observasjoner viser at det faktisk går ann! Vel, om det store antall yngel kan være dødsårsak, vet dessverre ikke jeg...
Utrolig synd at hun døde, før hun fikk født. Da hadde bestanden tatt seg opp betraktelig her. Men det er jo sånn ellers, dess fler unger jo mer komplisert fødsel. Får bare håpe det går bedre med siste dama.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Magne Asbjørnsen
Reklame for plussmedlemskap